Droog30
17 april 2023 - 22 april 2023
Nieuwe Instituut organiseert in april 2023 tijdens designbeurs Salone del Mobile in Milaan samen met Triennale Milano een installatie rond Droog, een van de meest spraakmakende designlabels uit Nederland. Bij het dertigjarig bestaan staan de samenstellers stil bij anekdotes over de totstandkoming en ontvangst van opvallende meubels, woonaccessoires, verlichting en andere producten van Droog. Aan de hand van die terugblik reflecteren ze ook op ontwikkelingen die het design- en medialandschap de afgelopen decennia hebben doorgemaakt.
Als sociale media dertig jaar geleden net zo’n grote maatschappelijke rol hadden gespeeld als nu, dan had Droog er wel raad mee geweten. Met hun combinatie van maatschappelijke thema’s, onverwachte vondsten, aantrekkelijke beeldtaal en humor hadden de ontwerpers uit dit los-vaste designcollectief waarschijnlijk uitgeblonken in het bespelen van hun volgers. Ze streefden ernaar om uitzonderlijke ontwerpen te maken voor alledaagse objecten; ze maakten het gewone ongewoon. Op het moment dat ze onder de naam Droog debuteerden op de Salone van 1993, waren hun objecten daarmee brutaal en afwijkend. Nu gelden die als iconen van ‘Dutch Design’ en zou je kunnen zeggen dat ze er ontwerp-influencers mee zijn geweest. Hoe zou er vandaag de dag worden gereageerd op het design van Droog, dat ooit zo controversieel was en later uitgroeide tot een voorbeeld voor de mainstream? De installatie is vanaf mei te zien in het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
“ Als sociale media dertig jaar geleden net zo’n grote maatschappelijke rol hadden gespeeld als nu, dan had Droog er wel raad mee geweten. Met hun combinatie van maatschappelijke thema’s, onverwachte vondsten, aantrekkelijke beeldtaal en humor hadden de ontwerpers uit dit los-vaste designcollectief waarschijnlijk uitgeblonken in het bespelen van hun volgers. ”
Over Droog
Tegenover de norm van design dat destijds vooral functioneel of decoratief moest zijn stelden de ontwerpers van Droog in de jaren negentig een ontwerpopvatting waarin hun werk een bepaalde autonomie kreeg. Ze maakten van toegepaste meubel- en productontwerpen kunstwerken die een eigen verhaal vertellen. Ze reageerden niet alleen op eerdere vormgevers, maar speelden ook actief in op bredere maatschappelijke vragen en politieke kwesties. Droog zette zo een beweging in gang die later de nieuwe maatstaf bleek voor populair mainstreamontwerp. Terugkijkend op de laatste drie decennia kun je stellen dat het geen tijdelijke trend was, maar eerder een mentaliteitsverandering die de hele discipline voor altijd heeft hervormd.
De ondeugende, onvoorspelbare en soms ironische objecten van Droog voelen ook tientallen jaren later zowel uitbundig als alledaags aan. De beroemde kast Chest of Drawers, bijvoorbeeld, waarmee Tejo Remi in 1991 gevonden lades met een spanband aan elkaar bond en zo tot kunstwerkjes leek te verheffen. Of de kubusvormige Do Hit Chair van Marijn van der Poll, die er met de bijgesloten moker al sinds ’99 voor zorgt dat elke eigenaar een soort performance uitvoert die de stoel extra ‘eigen’ en uniek maakt. Van de knipoog naar ambacht van Marcel Wanders’ Knotted Chair uit 1996 tot aan de recentere Glass Lantern van Richard Hutten, die in 2013 een moderne nieuwe gedaante gaf aan de traditionele Chinese lantaarn van rijstpapier. De naam die curator Renny Ramakers en ontwerper Gijs Bakker er in ’93 aan gaven blijft toepasselijk. De ontwerpen zijn – ook als je ze in 2023 voor het eerst ziet – tegendraads, geestig, ontregelend en onverminderd ‘droog’.
Over de installatie
Samenstellers Maria Cristina Didero en Richard Hutten, een van de oprichters van Droog en die ook het ontwerp van de installatie verzorgt, maken ter gelegenheid van de presentatie een soort ruimtelijke vertaling van een twitter-feed. Je stapt als bezoeker binnen in een driedimensionaal meningenlandschap. Zo maken de curatoren de mentaliteit van Droog tastbaar en invoelbaar: nog steeds niet bang voor stevige reacties en onveranderd tegen de stroom in. Er zijn verhalen opgenomen over verschillende (post)moderne Droog-klassiekers. In Huttens inrichting kun je zelf live op locatie en via het twitteraccount @DROOG30 je mening achterlaten over wat je er tegenkomt. De installatie herovert het publieke debat dat zich tegenwoordig vooral online lijkt af te spelen en verbindt het aan de analoge ruimtelijke ingrepen waarmee de Droog-ontwerpers zich al decennia uitspreken.
Droog30 is tijdens de Salone del Mobile te zien bij Triennale Milano van 15 t/m 23 april, en bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam van 2 mei t/m 27 augustus.
Meer informatie op de website van Triennale MilanoOver het gebruik van sociale media
Voor hun online informatie, communicatie en marketing zijn organisaties aangewezen op de platforms van ‘big tech’. Nieuwe Instituut doet onderzoek naar manieren waarop bedrijven, instellingen, overheden en individuen minder afhankelijk kunnen worden van zulke grootschalige commerciële en soms omstreden technologiebedrijven. Zo heeft het instituut zich onlangs aangesloten bij de coalitie PublicSpaces, waarin uiteenlopende cultuur- en mediaorganisaties zich samen buigen over de ontwikkeling van alternatieve digitale hulpmiddelen op basis van publieke waarden.