Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Vragenlijsten

Voor het onderzoek Pilot Vouchers culturele immersieve producties zijn de aanvragen, toekenningen en afwijzingen binnen de pilot geanalyseerd. In verband met de korte looptijd is gekozen voor een enquêtevorm. Deze enquête opende op 10 april en liep tot 14 mei 2024.

1. Vragenlijst makers/producenten

Over de Pilot voucherregeling

Was het ingewikkeld om de aanvraag in te dienen?

  • Ja, het was lastig
  • Nee, het was goed te doen

Bij de aanvraagprocedure wordt er alleen op formele voorwaarden geselecteerd. Dat wil zeggen dat projecten niet inhoudelijk worden beoordeeld om de aanvraagprocedure snel te houden. Hoe vind je het criterium dat eerder een bijdrage moest zijn toegekend door een van de Rijkscultuurfondsen of de 16 andere fondsen die in de regeling genoemd worden?

  • Goed
  • Niet goed

Komt de plek waar je je werk gaat presenteren ook in aanmerking voor een voucher?

  • Ja
  • Nee
  • Weet ik niet

Hebben zij naar jouw weten ook een voucher aangevraagd?

  • Ja
  • Nee

Zijn er voldoende online en onsite vertoningsplekken in Nederland voor ‘Culturele Immersieve Producties’ en andersoortige Digitale Cultuurprojecten?

  • Ja
  • Nee

Welke plekken missen er volgens jou om ‘Culturele Immersieve Producties’ en andersoortige Digitale Cultuurprojecten te presenteren in Nederland? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Buiten de culturele sector voor commerciële klanten
  • Musea/beeldende kunstinstellingen
  • Online, via de grote platforms zoals Oculus of Steam
  • Bioscopen of filmhuizen
  • Anders, te weten..
  • Online 'social VR' platformen of de metaverse
  • Binnen programma’s van vaste evenement-, debat- of publieke ruimtes
  • Filmfestivals
  • Buiten de culturele sector op tijdelijke evenementen
  • Andersoortige festivals
  • Besloten events

Heb je behoefte aan het presenteren van werk in betafase of als prototype?

  • Ja
  • Nee

Is een andere partij betrokken bij de distributie van de werk(en), afgezien van de eigen instelling en de maker/producent?

  • Ja
  • Nee

Heb je behoefte aan distributie van “ouder werk”, dat wil zeggen projecten die tot stand zijn gekomen vóór 2018?

  • Ja
  • Nee

Heb je voor dit/zo’n project de voucher aanvraag gedaan?

  • Ja
  • Nee

Voorziet het voucher in een financiële behoefte die niet uit andere subsidiegelden kan worden gehaald?

  • Ja
  • Nee

Wat vind je ervan als je als aanvrager 1x per jaar mag aanvragen? Voorziet dit in jouw behoefte?

  • Dit is voldoende, want..
  • Dit is niet voldoende, want ik heb meerdere presentaties en/of projecten per jaar
  • Dit is niet voldoende, want..

Vind je dat er ook geld beschikbaar zou moeten zijn voor het presenteren van werk buiten Nederland?

  • Ja
  • Nee

Zou je voor een buitenland voucher geld besteden aan dezelfde onderdelen als voor een Nederlandse presentatie?

  • Ja
  • Nee

Afronding vragenlijst

 

Is het helder waar de term ‘Culturele Immersieve Producties’ in de Pilot voucherregeling voor staat?

  • Ja
  • Nee

Over wat je nodig hebt voor een goede distributie

 

Hoe typeer je jouw ‘Culturele Immersieve Productie’?

  • Mixed reality
  • VR
  • Immersief
  • AR
  • Anders, te weten..

Heb je gebruik gemaakt van deze regeling voor online of fysieke distributie/vertoning?

  • Online
  • Fysiek
  • Anders, te weten..

Waarvoor zet je de bijdrage in? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Marketingcommunicatie uren of middelen
  • Optimalisatie of afwerking van het werk voor vertoning
  • Reis- en verblijfkosten binnen Nederland
  • Presentatiekosten
  • Anders, te weten..

Voor optimalisatie of afwerking van het werk voor vertoning - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • De applicatie packagen in een .apk of .exe
  • Anders, te weten..
  • Porten naar een nieuw platform (software, bijvoorbeeld naar een nieuwe versie game engine)
  • Porten naar een nieuw platform (hardware, bijvoorbeeld een nieuwe generatie headset)
  • Lokalisatie (vertalen van het werk in andere talen)

Voor presentatiekosten - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Kosten voor de presentatieplek
  • Kosten voor opbouwuren eigen team
  • Anders, te weten..
  • Kosten voor apparatuur
  • Kosten voor extern opbouwpersoneel
  • Kosten voor hosts

Voor marketingcommunicatie uren of middelen - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Uren voor marketing
  • Middelen voor marketing, te weten..
  • Anders, te weten..

Waar presenteer je jouw ‘Culturele Immersieve Producties’ in Nederland? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Bioscopen of filmhuizen
  • Musea/beeldende kunstinstellingen
  • Online, via de grote platforms zoals Oculus of Steam
  • Buiten de culturele sector voor commerciële klanten
  • Op online 'social VR' platformen of in de metaverse
  • Buiten de culturele sector op tijdelijke evenementen
  • Filmfestivals
  • Binnen programma’s van vaste evenement-, debat- of publieke ruimtes
  • Andersoortige festivals
  • Anders, te weten..

Zie je voor dat project ook specifieke behoeftes met betrekking tot distributie, of het klaarstomen van het project voor presentatie?

  • Ja
  • Nee

Op welke aspecten zie je dit? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Extra of specifieke development/technische ontwikkeling
  • Kennis
  • Anders, te weten..
  • Extra of specifieke apparatuur
  • Personele inzet

Welke van de volgende stellingen kloppen volgens jou? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • In de begroting van een XR project is eigenlijk nooit ruimte voor het opnemen van geld voor optimalisatie, packaging of porting
  • Ik zie de voucherregeling als een welkom extraatje, bovenop mijn projectbegroting die ook in distributie voorziet
  • Ik heb behoefte aan een voucher voordat het project kan worden getypeerd als zijne (zo goed als) afgerond
  • Ik kom nooit toe aan nadenken over distributie tot het werk af is
  • Ik heb distributie opgenomen, maar het geld wordt uiteindelijk altijd opgeslokt door de ontwikkeling van het project
  • Er zijn in Nederland te weinig specialisten op het gebied van sales of distributie van werken uit de Digitale Cultuur

Wat ontbreekt er binnen het proces van distributie en tentoonstellen in de sector? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Goede hosts
  • Ondersteuning in gedegen archivering van werken uit de Digitale Cultuur
  • Anders, te weten..
  • Ondersteuning in het up-to-date houden van afgeronde werken
  • Mensen met voldoende technische en/of operationele kennis
  • Voldoende presentatieplekken
  • Professionele hulp op het gebied van sales en distributie
  • Ondersteuning voor werken uit de Digitale Cultuur die niet worden aangemerkt als ‘Culturele Immersieve Producties’

Over de voorwaarden van de in te richten structurele regeling

Heb je er behoefte aan om meerdere malen een voucher te kunnen aanvragen voor dezelfde titel?

  • Ja
  • Nee

Waarom? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Meerdere optimalisatie-taken
  • Meerdere presentaties
  • Anders, te weten..
  • Meerdere talen

Heb je er behoefte aan om meerdere voucher te kunnen aanvragen in dezelfde aanvraagronde voor verschillende titels?

  • Ja
  • Nee

Waaraan zou je het dan (ook) besteden? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Marketingcommunicatie uren of middelen
  • Optimalisatie of afwerking van het werk voor vertoning
  • Reis- en verblijfkosten buiten Nederland
  • Presentatiekosten
  • Anders, te weten..

Voor optimalisatie of afwerking van het werk voor vertoning - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Porten naar een nieuw platform (software, bijvoorbeeld naar een nieuwe versie game engine)
  • De applicatie packagen in een .apk of .exe
  • Lokalisatie
  • Porten naar een nieuw platform (hardware, bijvoorbeeld een nieuwe generatie headset)
  • Anders, te weten..

Voor presentatiekosten - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Kosten voor opbouwuren eigen team
  • Anders, te weten..
  • Kosten voor apparatuur
  • Kosten voor extern opbouwpersoneel
  • Kosten voor hosts

Voor marketingcommunicatie uren of middelen - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Uren voor marketing
  • Middelen voor marketing, te weten..
  • Anders, te weten..

Zijn er andere bedragen gemoeid bij internationale distributie?

    • 50%
  • Gelijk
    • 75%
    • 20%
    • 100%

2. Vragenlijst instellingen

Over de Pilot voucherregeling

Was het ingewikkeld om de aanvraag in te dienen?

  • Ja, het was lastig
  • Nee, het was goed te doen

Bij de aanvraagprocedure wordt er alleen op formele voorwaarden geselecteerd. Dat wil zeggen dat projecten niet inhoudelijk worden beoordeeld om de aanvraagprocedure snel te houden. Hoe vind je de voorwaarde dat je als instelling in de afgelopen 5 jaar ondersteund werd uit de BIS, of door een van de rijkscultuurfondsen?

  • Goed
  • Niet goed

Is het programma waarvoor je hebt aangevraagd al (deels) duidelijk?

  • Ja
  • Nee

Komen een of meerdere projecten die je gaat presenteren ook in aanmerking voor een voucher?

  • Ja
  • Nee

Hebben zij naar jouw weten ook een voucher aangevraagd?

  • Ja
  • Nee

Is het helder waar de term ‘Culturele Immersieve Producties’ in de Pilot voucherregeling voor staat?

  • Ja
  • Nee

Over wat je nodig hebt voor een goede distributie

Hoe typeer je jouw instelling?

  • Wij organiseren tijdelijke evenementen buiten de culturele sector voor commerciële klanten
  • Museum/beeldende kunstinstelling
  • Wij organiseren besloten evenementen
  • Bioscoop of filmhuis
  • Anders, te weten..
  • Evenement-, debat- of publieke ruimte
  • Filmfestival
  • Wij organiseren tijdelijke evenementen buiten de culturele sector
  • Andersoortig festival/evenement

Zijn er voldoende online en onsite vertoningsplekken in Nederland voor ‘Culturele Immersieve Producties’?

  • Ja
  • Nee

Welke plekken missen er volgens jou om ‘Culturele Immersieve Producties’ te presenteren in Nederland? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Buiten de culturele sector voor commerciële klanten
  • Musea/beeldende kunstinstellingen
  • Online, via de grote platforms zoals Oculus of Steam
  • Bioscopen of filmhuizen
  • Anders, te weten..
  • Online 'social VR' platformen of de metaverse
  • Binnen programma’s van vaste evenement-, debat- of publieke ruimtes
  • Filmfestivals
  • Buiten de culturele sector op tijdelijke evenementen
  • Andersoortige festivals
  • Besloten events

Hoe distribueer/exposeer je ‘Culturele Immersieve Producties’?

  • Binnen besloten contexten
  • Fysiek in een tentoonstellings- of publieke ruimte
  • Op online 'social VR' platformen of in de metaverse
  • Online, via de grote platforms zoals Oculus of Steam
  • Anders, te weten..

Heb je gebruik gemaakt van deze regeling voor online of fysieke distributie/vertoning?

  • Online
  • Fysiek
  • Anders, te weten..

Waarvoor zet je de bijdrage in (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Algemene programmeringskosten voor de expositie
  • Kosten voor apparatuur
  • Algemene personeelskosten voor de expositie
  • Kosten voor hosts
  • Anders, te weten..
  • Kosten voor marketing
  • Kosten voor opbouwuren eigen team
  • Algemene productiekosten voor de expositie
  • Kosten voor extern opbouwpersoneel

Heb je behoefte aan het presenteren van werk in betafase of als prototype?

  • Ja
  • Nee

Is een andere partij betrokken bij de distributie van de werk(en), afgezien van de eigen instelling en de maker/producent?

  • Ja
  • Nee

Heb je behoefte aan distributie van “ouder werk”, dat wil zeggen projecten die tot stand zijn gekomen vóór 2018?

  • Ja
  • Nee

Heb je voor dit/zo’n project de voucheraanvraag gedaan?

  • Ja
  • Nee

Voorziet de voucher in een financiële behoefte die niet uit andere subsidiegelden kan worden gehaald?

  • Ja
  • Nee

Welke van de volgende stellingen kloppen volgens jou? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Zonder extra financiering ben ik niet in staat deze projecten te tonen
  • Ik zie de voucherregeling als een welkom extraatje, bovenop mijn projectbegroting die ook in presentatiekosten voorziet
  • Ik mis de mogelijkheid om andersoortige Digitale Cultuurprojecten te presenteren binnen de voucherregeling
  • VR/AR/360-video of roomscale interactief projecten zijn zeer kostbaar om te presenteren, dus de voucher financiering is zeer welkom
  • Er zijn in Nederland te weinig specialisten op het gebied van sales of distributie van werken uit de Digitale Cultuur

Wat ontbreekt er binnen het proces van distributie en tentoonstellen in de sector? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Goede hosts
  • Ondersteuning in gedegen archivering van werken uit de Digitale Cultuur
  • Anders, te weten..
  • Ondersteuning in het up-to-date houden van afgeronde werken
  • Mensen met voldoende technische en/of operationele kennis
  • Voldoende presentatieplekken
  • Professionele hulp op het gebied van sales en distributie
  • Ondersteuning voor werken uit de Digitale Cultuur die niet worden aangemerkt als ‘Culturele Immersieve Producties’

Over de voorwaarden van de in te richten structurele regeling

Wat vind je ervan als je als aanvrager 1x per jaar mag aanvragen? Voorziet dit in jouw behoefte?

  • Dit is voldoende, want..
  • Dit is niet voldoende, want ik heb meerdere presentaties en/of projecten per jaar
  • Dit is niet voldoende, want..

Vind je dat er ook geld beschikbaar zou moeten zijn voor het presenteren van werk buiten Nederland?

  • Ja
  • Nee

Welke rol zie je dan voor jou als instelling in dit proces?

  • Actief, als distributeur of sales agent
  • Actief, als initiatiefnemer / trekker
  • Passief

3. Niet in aanmerking gekomen

Over de Pilot voucherregeling

Bij de aanvraagprocedure wordt er alleen op formele voorwaarden geselecteerd. Dat wil zeggen dat projecten niet inhoudelijk worden beoordeeld om de aanvraagprocedure snel te houden. Hoe vind je de voorwaarde dat een project door een erkend cultuurfonds dient te zijn gefinancierd?

  • Goed
  • Niet goed

Ben je een maker/producent of vertegenwoordig je een instelling?

  • Ik ben een maker/producent
  • Ik vertegenwoordig een instelling

Over wat je nodig hebt voor een goede distributie

Waar presenteer je jouw ‘Culturele Immersieve Producties’ in Nederland? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Buiten de culturele sector voor commerciële klanten
  • Musea/beeldende kunstinstellingen
  • Online, via de grote platforms zoals Oculus of Steam
  • Bioscopen of filmhuizen
  • Online 'social VR' platformen of de metaverse
  • Binnen programma’s van vaste evenement-, debat- of publieke ruimtes
  • Filmfestivals
  • Buiten de culturele sector op tijdelijke evenementen
  • Andersoortige festivals
  • Anders, te weten..

Zijn er voldoende online en onsite distributieplekken in Nederland voor ‘Culturele Immersieve Producties’ en andersoortige Digitale Cultuurprojecten?

  • Ja
  • Nee

Welke plekken missen er volgens jou om ‘Culturele Immersieve Producties’ en andersoortige Digitale Cultuurprojecten te presenteren in Nederland? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Buiten de culturele sector voor commerciële klanten
  • Musea/beeldende kunstinstellingen
  • Online, via de grote platforms zoals Oculus of Steam
  • Bioscopen of filmhuizen
  • Besloten events
  • Online 'social VR' platformen of de metaverse
  • Binnen programma’s van vaste evenement-, debat- of publieke ruimtes
  • Filmfestivals
  • Buiten de culturele sector op tijdelijke evenementen
  • Andersoortige festivals
  • Anders, te weten..

Heb je behoefte aan het presenteren van werk in betafase of als prototype?

  • Ja
  • Nee

Heb je behoefte aan distributie van “ouder werk”, dat wil zeggen projecten die tot stand zijn gekomen vóór 2018?

  • Ja
  • Nee

Zie je voor dat project ook specifieke behoeftes met betrekking tot distributie, of het klaarstomen van het project voor presentatie?

  • Ja
  • Nee

Op welke aspecten? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Extra of specifieke development / technische ontwikkeling
  • Kennis
  • Personele inzet
  • Extra of specifieke apparatuur
  • Anders, te weten..

Wat ontbreekt er binnen het proces van distributie en tentoonstellen in de sector? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Anders, te weten..
  • Ondersteuning in gedegen archivering van werken uit de Digitale Cultuur
  • Ondersteuning in het up-to-date houden van afgeronde werken
  • Mensen met voldoende technische en/of operationele kennis
  • Voldoende presentatieplekken
  • Professionele hulp op het gebied van sales en distributie
  • Ondersteuning voor werken uit de Digitale Cultuur die niet worden aangemerkt als ‘Culturele Immersieve Producties'

Over de voorwaarden van de in te richten structurele voucherregeling

Wat vind je ervan als je als aanvrager 1x per jaar mag aanvragen? Voorziet dit in jouw behoefte?

  • Dit is voldoende
  • Dit is niet voldoende, want ik heb meerdere presentaties en/of projecten per jaar
  • Dit is niet voldoende, want..

Heb je er behoefte aan om meerdere malen een voucher te kunnen aanvragen voor dezelfde titel?

  • Ja
  • Nee

Waarom? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Meerdere optimalisatie-taken
  • Meerdere presentaties
  • Anders, te weten..
  • Meerdere talen

Heb je er behoefte aan om meerdere vouchers te kunnen aanvragen in dezelfde aanvraagronde voor verschillende titels?

  • Ja
  • Nee

Vind je dat er ook geld beschikbaar zou moeten zijn voor het presenteren van werk buiten Nederland?

  • Ja
  • Nee

Zou je voor een buitenland presentatie de vouchergelden besteden aan dezelfde onderdelen als voor een Nederlandse presentatie?

  • Ja
  • Nee

Waaraan zou je het dan (ook) besteden? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Marketingcommunicatie uren of middelen
  • Optimalisatie of afwerking van het werk voor vertoning
  • Reis- en verblijfkosten buiten Nederland
  • Presentatiekosten
  • Anders, te weten..

Voor optimalisatie of afwerking van het werk voor vertoning - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Porten naar een nieuw platform (software, bijvoorbeeld naar een nieuwe versie game engine)
  • De applicatie packagen in een .apk of .exe
  • Lokalisatie
  • Porten naar een nieuw platform (hardware, bijvoorbeeld een nieuwe generatie headset)
  • Anders, te weten..

Voor presentatiekosten - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Kosten voor opbouwuren eigen team
  • Anders, te weten..
  • Kosten voor apparatuur
  • Kosten voor extern opbouwpersoneel
  • Kosten voor hosts

Voor marketingcommunicatie uren of middelen - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Uren voor marketing
  • Middelen voor marketing, te weten..
  • Anders, te weten..

Zijn er andere bedragen gemoeid bij internationale distributie?

    • 50 %
  • Gelijk
    • 100%
    • 75%
    • 20%

Afronding vragenlijst

Is het helder waar de term ‘Culturele Immersieve Producties’ in de Pilot voucherregeling voor staat?

  • Ja
  • Nee

4. Niet aangevraagd

Was je op de hoogte van de regeling Pilot Voucher Culturele Immersieve Producties?

  • Ja
  • Nee

Over de Pilot voucherregeling

Bij de aanvraagprocedure wordt er alleen op formele voorwaarden geselecteerd. Dat wil zeggen dat projecten niet inhoudelijk worden beoordeeld om de aanvraagprocedure snel te houden. Hoe vind je de voorwaarde dat een project door een erkend cultuurfonds dient te zijn gefinancierd?

  • Goed
  • Niet goed

Waarom heb je niet aangevraagd voor deze regeling (meerdere antwoorden mogelijk)?

  • Ik wil een heel groot en duur werk programmeren, maar vind 5.000 per werk daarvoor niet de moeite waard
  • Ik dacht niet aan de voorwaarden te voldoen (geef toelichting hieronder)
  • Ik heb geen behoefte aan distributie-financiering want..
  • Anders, te weten..
  • Mijn specifieke behoefte voor distributie/presentatie wordt niet ondersteund want..

Ben je een maker/producent of vertegenwoordig je een instelling?

  • Ik ben een maker/producent
  • Ik vertegenwoordig een instelling

Waarom heb je niet aangevraagd voor deze regeling (meerdere antwoorden mogelijk)?

  • Ik dacht niet aan de voorwaarden te voldoen (geef toelichting hieronder)
  • Ik heb geen behoefte aan distributie-financiering want..
  • Ik wil een heel groot en duur werk programmeren, maar vind 2.500 per werk daarvoor niet de moeite waard
  • Anders, te weten..
  • Mijn specifieke behoefte voor distributie/presentatie wordt niet ondersteund want..

Ik meende niet te voldoen aan de volgende zaken, terwijl ik dacht daar wel aan te moeten voldoen:

  • Aan het project is een bijdrage toegekend uit een erkend fonds. Ik voldeed hier niet aan, want mijn project is gefinancierd door..
  • De voucher wordt besteed aan kosten of investeringen voor distributie of presentatieklaar maken van een werk. Ik voldeed daar niet aan, omdat ik bestedingen zou willen doen in..
  • De presentatie moet plaatsvinden in Nederland, maar mijn presentatie is in het buitenland
  • Het project is een audiovisuele productie waarbij gebruik wordt gemaakt van immersieve technieken, zoals VR, AR, 360-graden video of roomscale interactieve installatie. Ik voldeed hier niet aan, want mijn project is het beste te omschrijven als..
  • Het werk is (grotendeels) gerealiseerd en/of binnen afzienbare tijd klaar voor presentatie, dit is niet zo

Ik meende niet te voldoen aan de volgende zaken, terwijl ik dacht daar wel aan te moeten voldoen:

  • De voucher wordt besteed aan kosten of investeringen voor distributie of presentatieklaar maken van een werk. Ik voldeed daar niet aan, omdat ik bestedingen zou willen doen in..
  • De instelling is in de afgelopen 5 jaar ondersteund door de BIS of een van de rijkscultuurfondsen. Ik voldoe hier niet aan, omdat ik gesubsidieerd ben door..
  • Anders, te weten..
  • De te presenteren projecten zijn 'Culturele Immersieve Producties' volgens de definitie van de voucherregeling. De titels in mijn programmering voldoen hier niet aan, want deze zijn het beste te omschrijven als..

Over wat je nodig hebt voor een goede distributie

Waar presenteer je jouw ‘Culturele Immersieve Producties’ in Nederland? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Buiten de culturele sector voor commerciële klanten
  • Musea/beeldende kunstinstellingen
  • Online, via de grote platforms zoals Oculus of Steam
  • Bioscopen of filmhuizen
  • Online 'social VR' platformen of de metaverse
  • Binnen programma’s van vaste evenement-, debat- of publieke ruimtes
  • Filmfestivals
  • Buiten de culturele sector op tijdelijke evenementen
  • Andersoortige festivals
  • Anders, te weten..

Zijn er voldoende online en onsite distributieplekken in Nederland voor ‘Culturele Immersieve Producties’ en andersoortige Digitale Cultuurprojecten?

  • Ja
  • Nee

Welke plekken missen er volgens jou om ‘Culturele Immersieve Producties’ en andersoortige Digitale Cultuurprojecten te presenteren in Nederland? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Buiten de culturele sector voor commerciële klanten
  • Musea/beeldende kunstinstellingen
  • Online, via de grote platforms zoals Oculus of Steam
  • Bioscopen of filmhuizen
  • Besloten events
  • Online 'social VR' platformen of de metaverse
  • Binnen programma’s van vaste evenement-, debat- of publieke ruimtes
  • Filmfestivals
  • Buiten de culturele sector op tijdelijke evenementen
  • Andersoortige festivals
  • Anders, te weten..

Heb je behoefte aan het presenteren van werk in betafase of als prototype?

  • Ja
  • Nee

Heb je behoefte aan distributie van “ouder werk”, dat wil zeggen projecten die tot stand zijn gekomen vóór 2018?

  • Ja
  • Nee

Zie je voor dat project ook specifieke behoeftes met betrekking tot distributie, of het klaarstomen van het project voor presentatie?

  • Ja
  • Nee

Op welke aspecten? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Extra of specifieke development / technische ontwikkeling
  • Kennis
  • Personele inzet
  • Extra of specifieke apparatuur
  • Anders, te weten..

Wat ontbreekt er binnen het proces van distributie en tentoonstellen in de sector? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Anders, te weten..
  • Ondersteuning in gedegen archivering van werken uit de Digitale Cultuur
  • Ondersteuning in het up-to-date houden van afgeronde werken
  • Mensen met voldoende technische en/of operationele kennis
  • Voldoende presentatieplekken
  • Professionele hulp op het gebied van sales en distributie
  • Ondersteuning voor werken uit de Digitale Cultuur die niet worden aangemerkt als ‘Culturele Immersieve Producties'

Over de voorwaarden van de in te richten structurele voucherregeling

Wat vind je ervan als je als aanvrager 1x per jaar mag aanvragen? Voorziet dit in jouw behoefte?

  • Dit is voldoende
  • Dit is niet voldoende, want ik heb meerdere presentaties en/of projecten per jaar
  • Dit is niet voldoende, want..

Heb je er behoefte aan om meerdere malen een voucher te kunnen aanvragen voor dezelfde titel?

  • Ja
  • Nee

Waarom? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Meerdere optimalisatie-taken
  • Meerdere presentaties
  • Anders, te weten..
  • Meerdere talen

Heb je er behoefte aan om meerdere vouchers te kunnen aanvragen in dezelfde aanvraagronde voor verschillende titels?

  • Ja
  • Nee

Vind je dat er ook geld beschikbaar zou moeten zijn voor het presenteren van werk buiten Nederland?

  • Ja
  • Nee

Zou je voor een buitenland presentatie de vouchergelden besteden aan dezelfde onderdelen als voor een Nederlandse presentatie?

  • Ja
  • Nee

Waaraan zou je het dan (ook) besteden? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • Marketingcommunicatie uren of middelen
  • Optimalisatie of afwerking van het werk voor vertoning
  • Reis- en verblijfkosten buiten Nederland
  • Presentatiekosten
  • Anders, te weten..

Voor optimalisatie of afwerking van het werk voor vertoning - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Porten naar een nieuw platform (software, bijvoorbeeld naar een nieuwe versie game engine)
  • De applicatie packagen in een .apk of .exe
  • Lokalisatie
  • Porten naar een nieuw platform (hardware, bijvoorbeeld een nieuwe generatie headset)
  • Anders, te weten..

Voor presentatiekosten - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Kosten voor opbouwuren eigen team
  • Anders, te weten..
  • Kosten voor apparatuur
  • Kosten voor extern opbouwpersoneel
  • Kosten voor hosts

Voor marketingcommunicatie uren of middelen - betreft dit (meerdere antwoorden mogelijk):

  • Uren voor marketing
  • Middelen voor marketing, te weten..
  • Anders, te weten..

Zijn er andere bedragen gemoeid bij internationale distributie?

    • 50 %
  • Gelijk
    • 100%
    • 75%
    • 20%

Afronding vragenlijst

Is het helder waar de term ‘Culturele Immersieve Producties’ in de Pilot voucherregeling voor staat?

  • Ja
  • Nee

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.