World Factory – The Research Behind the Show
31 maart 2016 20:00 - 22:00
De lonen met eenderde verlagen of de helft van de werknemers eruit? Deze avond toonde de dilemma's van een Chinese textielfabriek en stemde tot nadenken over het eigen handelen en de ethische aspecten van hedendaags consumptiegedrag.
In 2015 toerde er een confronterende theatershow door Groot-Brittannië van theatermakers Metis. _World Factory _nodigde bezoekers uit een provocatief spel te spelen en zich te verplaatsen in de rol van de eigenaar van een Chinese textielfabriek. De makers vertelden deze Thursday Night over het onderzoek achter de interactieve voorstelling waarin verhalen verweven zijn van mensen die door de wereldwijde textielindustrie met elkaar verbonden zijn, van de fabriekshal tot de catwalk, van Londen tot Shanghai. De avond werd afgesloten met een debat. Door middel van een aantal dilemma's werd het publiek uitgenodigd te discussiëren over de impact van mode op het milieu, de werkomstandigheden in textielfabrieken, migratie en globalisering. Sophie Koers (Fair Wear Foundation) leverde een bijdrage aan het debat.
'How to turn a liberal hipster into a capitalist tyrant in one evening', The Guardian over World Factory
Metis
Metis is een theaternetwerk dat op basis van uitvoerig onderzoek interdisciplinaire performances maakt. Kenmerkend is een fascinatie voor kaarten, de ruimte, technologie, reizen en geschiedenis, elementen die zij maximaal inzetten door gebruik te maken van uiteenlopende media. Simon Daw, Kate O'Connor and Lucy Wray zullen Metis bij Het Nieuwe Instituut vertegenwoordigen. _World Factory_ is in 2015 op meerdere plekken in Groot-Brittannië opgevoerd. Momenteel onderzoeken zij de mogelijkheden van een internationale theatertour.
Fair Wear Foundation
Fair Wear Foundation (FWF) is een onafhankelijke non-profit organisatie die samenwerkt met bedrijven en fabrieken om de werkomstandigheden van textielarbeiders te verbeteren. 80 deelnemende bedrijven vertegenwoordigen meer dan 120 merken en zijn gevestigd in zeven Europese landen. Producten van deelnemende bedrijven worden verkocht bij meer dan 20.000 verkooppunten in meer dan 80 landen over de hele wereld. FWF is actief in 11 productielanden in Azië, Europa en Afrika. FWF houdt de verbeteringen bij de deelnemende bedrijven bij. En door het delen van kennis, het aangaan van een dialoog en het versterken van de arbeidsverhoudingen verhoogt FWF de effectiviteit van de inspanningen van bedrijven.