The True Cost
24 september 2015 20:00 - 22:00
In het kader van Tijdelijk Modemuseum organiseerde Het Nieuwe Instituut in samenwerking met Stripped Fashion de Rotterdamse première van de onthullende film The True Cost over het ware verhaal dat achter onze kleren schuilgaat. We startten met een voorprogramma met onder meer aandacht voor Hacked, de ontwerpstrategie van Francisco van Benthum en Alexander van Slobbe.
In het voorprogramma legde psycholoog Marijke van Putten uit hoe het komt dat we zwichten voor goedkope kleding, ook al weten we dat deze onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt is. Cognitieve dissonantie, het ongemakkelijke gevoel, weten we op te lossen door het eigen koopgedrag goed te praten of de omstandigheden van de makers te relativeren - en dat is dus heel menselijk.
Miranda Hoogervorst van Stripped Fashion interviewde Francisco van Benthum over _Hacked_, de ontwerpstrategie die hij samen met Alexander van Slobbe heeft ontwikkeld. Zij transformeren restpartijen van grote modeketens door bijvoorbeeld handgeborduurde patronen toe te voegen of er een ander kledingstuk van te maken. Hiermee stellen zij de effecten van de hedendaagse mode-industrie ter discussie en zoeken naar mogelijk nieuwe rollen voor de modeontwerper in het ontwerp- en productieproces. Hacked is gedurende het _Tijdelijk Modemuseum_ te zien in Gallery II.
De indrukwekkende film _The True Cost_ gaf een gezicht aan de naaisters in Azië en belichtte de impact die de mode-industrie en het fast fashion systeem op de wereld hebben. Wat pijnlijk zichtbaar werd, was dat de prijs van kleding de afgelopen decennia weliswaar drastisch is gedaald, maar dat mens en milieu een steeds hogere prijs betalen. De film bevat fragmenten van de runways in Parijs maar ook van de donkere stegen in Dhaka en interviews met mode-influentials zoals Stella McCartney, Livia Firth van The Green Carpet Challenge en Safia Minney, oprichter van People Tree.
Tot slot gaf Reinier de Adelhart Toorop van True Price inzicht in de ware kosten van één van de meest gedragen kledingstukken. True Price meet de impact van het productieproces voor de mens en het milieu en hangt daar een prijskaartje aan.
Marijke van Putten
Marijke van Putten promoveerde met een onderzoek naar besluitvorming, en de rol die gemiste kansen of eerdere investeringen daar bij spelen. Wat is het effect van het afslaan van aantrekkelijke aanbiedingen? Ze kwam erachter dat mensen die geneigd zijn lang stil te staan bij eerdere gebeurtenissen niet alleen negatievere gevoelens hebben bij slechte uitkomsten, maar zich ook beter voelen na positieve uitkomsten. Momenteel werkt ze als universitair docent voor het departement sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden als expert op het gebied van economische- en consumentenpsychologie.
Benthum en Van Slobbe
Francisco van Benthum en Alexander van Slobbe presenteren in het Tijdelijk Modemuseum een nieuwe ontwerpstrategie die zowel een kritiek is op het bestaande systeem als een mogelijke uitweg voor een gemarginaliseerde positie van de modeontwerper. Onder het merk Hacked breken zij letterlijk in op het systeem van de mode door restpartijen van de grote kledingmerken zoals Zara en H&M als halffabricaten op te vatten en ze eigen te maken door daar unieke details aan toe te voegen.
Reinier de Adelhart Toorop
Als projectleider bij True Price houdt Reinier de Adelhart Toorop zich bezig met het in kaart brengen van de werkelijke impact van productie. True Price adviseert multinationals, NGO's en overheden op het gebied van strategie en streeft naar een economie die waarde voor iedereen creëert. De Adelhart Toorop studeerde theoretische natuurkunde en was eerder wereldkampioen debatteren.
Stripped
Stripped! A New Look at Fashion is een kennisplatform over de andere kant van mode. Over de productiekanten van couture tot fast fashion en alles daar tussenin. Stripped ontrafelt de wereld van de mode, stelt vragen en keert je garderobe binnenstebuiten.
Deze Thursday Night is onderdeel van het project _Tijdelijk Modemuseum_.