Towards a New Stupidity - American Silent Comedy and the Soviet Avant-Garde
Tijdens deze Reading Room werd getracht de onverwachte en nauwelijks onderzochte verbanden tussen comedy, industrie en communisme te duiden, door in te zoomen op de stomme filmkomedie en zijn meer ambigue opvolger de musical. Owen Hatherley gong hierover in gesprek met Noam Toran, fellow bij Het Nieuwe Instituut.
16 februari 2017 19:30 - 21:00
De Sovjet avant-gardefilm van de jaren twintig wordt vaak behandeld als een ambitieuze affaire van dialectiek, lichte theorievorming en stugge propaganda. Deze Reading Room stond in het teken van een andere, vaak vergeten kant: de voortdurende dialoog met de Amerikaanse stomme komedie, die van fundamenteel belang was voor de filmregisseurs uit de Sovjet Unie. Chaplin, Keaton en Lloyd raakten in hun werk aan dezelfde thema's als Eisenstein, Pudovkin, Kuleshov en Vertov - allen hielden zich in eenzelfde mate bezig met het Fordisme, de industrie, de moderne stad, hadden een minachting voor de traditionele, hoge cultuur en een obsessie met de effecten van mechanisatie op het menselijk lichaam - maar werden neergezet als een heel andere categorie.
Tijdens het gesprek werden onderstaande fragmenten getoond.