Resignifications in Central and Eastern Europe
Een vertoning van video's door Sarmen Beglarian, Vasyl Cherepanyn en Milica Tomić wordt gevolgd door een gesprek samen met Arna Mačkić over het herbestemmen en verwoesten van monumenten in Kiev, Oekraïne, en in Omarska, Bosnië en Herzegovina. Dit is de derde editie van 'Monument', een samenwerking met e-flux Architecture, waarin op zoek wordt gegaan naar de rol die monumenten--opnieuw--spelen in het mobiliseren en articuleren van de erkenning van verzet.
12 november 2020 19:00 - 20:30
Resignifications in Central and Eastern Europe: gesprek met Sarmen Beglarian, Vasyl Cherepanyn, Milica Tomić en Arna Mačkić.
Antagonisms of Memory in Post-Maidan Kyiv door Sarmen Beglarian & Vasyl Cherepanyn
Antagonisms of Memory in Post-Maidan Kyiv van Sarmen Beglarian en Vasyl Cherepanyn
Zelfs de wereld van herinneringen is bezet door militarisme en politieke reactie als gevolg van de Maiden revolutie en de Russische militaire bezetting van Oekraïne in 2014. Onder oorlogsomstandigheden met een sterk nationalistisch discours, probeert 'patriottisch' populisme de Sovjettijd te verdringen en met terugwerkende kracht het historisch geheugen te nationaliseren. Anticommunistisch beleid uitte zich in de stad op gewelddadige wijze met de vernieling van afbeeldingen en monumenten uit het socialistische tijdperk. De video kijkt naar communistische monumenten die in het huidige Kiev functioneren als ontregelende plekken van politieke onvrede en die niet goed passen binnen het idee van de natiestaat. Sarmen Beglarian is een kunstcurator in Warsaw, Polen. Hij is curator en co-curator van tentoonstellingen, festivals en installaties in galeries en in de openbare ruimte. Vasyl Cherepanyn is de directeur van het prijswinnende Visual Culture Research Center in Kiev, een platform voor samenwerking tussen kunstenaars, activisten en academici.
Four Faces of Omarska van Milica Tomić
Four Faces Omarska van Milica Tomić
Four Faces of Omarska is een doorlopend onderzoek naar de complexe samenkomst van hedendaagse en historische dynamieken op een specifieke plek in voormalig Joegoslavië, nu Bosnië en Herzegovina. De titel 'vier gezichten van Omarska' verwijst naar de historische periodes die bepalend waren voor dit mijnencomplex in het noordwesten van Bosnië en Herzegovina. Het mijnencomplex is oorspronkelijk opgezet als ijzerertsmijn tijdens de Socialistische Federale Republiek Joegoslavië. Aan het begin van de Joegoslavische oorlog in 1992 hebben Bosnische en Servische troepen samen met de plaatselijke autoriteiten de mijn omgebouwd voor martelingen en executies van Joegoslavische moslims, Kroaten en politieke gevangenen. In 2004, na afloop van de oorlog, is de Omarska-mijn overgenomen door ArcelorMittal, een transnationaal staal- en mijnbouwbedrijf die wereldwijde marktleider is. Het bedrijf heeft de mijn heropend voor commerciële ertswinning. Tot slot is de mijn in 2007 gebruikt als filmlocatie voor Saint George Shoots the Dragon, een co-productie van filmbedrijven uit Servië en Republika Srpska. Het historisch drama was een Servische kaskraker. Milica Tomić is professor aan het Instituut voor Hedendaagse Kunst van de TU Graz en werkt als onafhankelijke kunstenaar in Belgrado waarin ze relaties legt tussen kunst, de samenleving en openbare ruimte door het adresseren van noties gerelateerd aan geheugen, trauma, en sociale amnesie.
Arna Mačkić
Architect Arna Mačkić heeft Studio L A opgericht samen met Lorien Beijaert. In 2016 publiceerde ze Mortal Cities and Forgotten Monuments, een verkenning van het effect van oorlogsschade op stadsbewoners en hoe architectuur kan bijdragen aan de wederopbouw van collectieve en inclusieve identiteiten. In 2020 is ze lid geworden van de redactie voor het Architectuur in Nederland Jaarboek.
Monument
Monument is een samenwerking tussen Het Nieuwe Instituut en e-flux Architecture, met essay- en videobijdragen van onder andere The Black Archives, Vasyl Cherepanyn, Manuel Correa, Quinsy Gario, Arna Mačkić, Wayne Modest, Philipp Oswalt, Jorge Otero-Pailos, Robert Jan van Pelt, Valentina Rozas-Krause, Dima Srouji, Milica Tomić, Sumayya Vally, en Mabel O. Wilson. Van het neerhalen en verwijderen van standbeelden, tot wereldwijde controverses over omstreden en beladen objecten, gebouwen en landschappen, _Monument _onderzoekt de relatie tussen monumenten en onderliggende herdenkingsprocessen en -structuren.
e-flux Architecture
e-flux Architecture is een zusterplatform van e-flux, een archief en redactioneel project, opgericht in 2016, onder redactie van Nikolaus Hirsch, Anton Vidokle en adjunct-redacteur Nick Axel. Het nieuws, de evenementen, tentoonstellingen, programma's, tijdschriften, boeken en architectuurprojecten die geproduceerd en verspreid worden door e-flux Architecture beschrijven onderdelen van een kritisch internationaal discours over hedendaagse architectuur, cultuur en theorie. Sinds haar oprichting heeft e-flux Architecture een dynamisch internationaal programma van projecten en evenementen georganiseerd in samenwerking met toonaangevende instituties en architecten.