Opening Structuralisme
U bent van harte welkom bij de feestelijke opening van Structuralisme op zaterdag 20 september vanaf 16.30 uur. Om 17.00 uur is de officiële opening. Kinderen zijn op deze middag van harte uitgenodigd. Zij mogen als eersten al vanaf 16.45 uur exclusief de tentoonstelling bezoeken.
20 september 2014 16:30 - 19:00
Uw gastheren zijn Guus Beumer, directeur van Het Nieuwe Instituut, Herman Hertzberger, curator en architect, en Dirk van den Heuvel, curator en hoofd van het Jaap Bakema Study Centre.
Openingsprogramma
Kenneth Frampton
Voorafgaand aan de opening verzorgt de Engelse architectuurhistoricus Kenneth Frampton om 15 uur de lezing Casbah Organisée as City-in-miniature: Open Work vs. Space of Public Appearance. Voor deze lezing zijn helaas geen kaarten meer beschikbaar.
Kinderworkshops (6+)
Tijdens de opening kunnen kinderen deelnemen aan workshops rond thema's uit de ontwerppraktijk van Herman Hertzberger.
Tentoonstelling
Structuralisme is een dubbeltentoonstelling. Het eerste deel, Ruimte maken, ruimte laten, toont het werk en gedachtegoed van architect en curator van de tentoonstelling Herman Hertzberger aan de hand van zijn ontwerpschetsen, notitieboekjes, maquettes, tekeningen en foto's. Met Een installatie in vier bedrijven verkent het Jaap Bakema Study Centre de ontwikkeling en actualiteit van het Nederlands Structuralisme. Vier opeenvolgende presentaties belichten de thema's onderwijs, idealen, bouwen en de stad. De installatie is ontworpen door Bureau LADA. Beide tentoonstellingen bevatten een schat aan uniek, nog niet eerder getoond archiefmateriaal.
Het structuralisme vormt de belangrijkste bijdrage van Nederland aan de moderne architectuur van de tweede helft van de twintigste eeuw. Het presenteert eind jaren 50 een poëtisch alternatief voor de technocratische architectuur van de naoorlogse wederopbouwperiode en komt tot grote bloei in de jaren 70. Het ideaal was een nieuwe sociale ruimte voor de ontplooiing van zowel het collectief als het individu met plaats voor ontmoeting, verbeelding en experiment.