OntwerpLAB
Schaarste maakt vindingrijk. In het ontwerpLAB, op het Dek van Het Nieuwe Instituut, worden bezoekers (vanaf 9 jaar) uitgedaagd om zelf meer te ontwerpen met minder. Een beperkte hoeveelheid materialen biedt de deelnemers talloze mogelijkheden om een game te besturen.
28 juni 2014 00:00 - 00:00
De tentoonstelling Designing Scarcity toont werk van kunstenaars, vormgevers, architecten en gebruikers voor wie schaarste geen beperking vormt, maar eerder kansen biedt voor nieuwe, creatieve mogelijkheden. In het ontwerpLAB, op het Dek van Het Nieuwe Instituut, worden bezoekers (vanaf 9 jaar) uitgedaagd om zelf meer te ontwerpen met minder. Een beperkte hoeveelheid materialen biedt de deelnemers talloze mogelijkheden om een game te besturen. Met de uitvinderskit Makey Makey, wat draadjes, krokodillenbekkies en geleidende materialen kan alles op een creatieve manier aangesloten worden op een computer.
Bij veel games speelt schaarste een belangrijke rol in de uitdaging voor gameontwerpers en spelers. Zo maken gameontwerpers er een wedstrijd van om met beperkte computerkracht de mooiste games te maken. Dat leidde in de jaren '80 bijvoorbeeld tot de 8-bit esthetiek, een stijl die nu nog populair is in nieuwe retro-games (Super Crate Box). Maar ook in games zelf speelt schaarste een rol. De concurrentie om middelen (Mario Bros) en een gebrek aan tijd (Wario Ware Inc.) of ruimte (Klax) worden ingezet om de uitdaging te vergroten.
Het ontwerpLAB is mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het ontwerp van het LAB is mogelijk gemaakt door Eric Roelen, Adriaan Wormgoor en het hergebruik van materialen.