Imagining Terror: Propaganda Art Today
30 november 2017 19:30 - 21:00
Kunstenaar en propaganda-onderzoeker Jonas Staal besprak de rol van de artistieke verbeelding in het vormgeven van de War on Terror en de nieuwe nationalistische regimes die overal ter wereld de kop opsteken.
Antropoloog Joseph Masco heeft betoogd dat de War on Terror ook een emotionele dimensie heeft. De _War on Terror _dwingt mensen te denken in termen van "Wij tegen Zij", door een continue dreiging van aanstaande aanslagen te creëren. Terroristische daden, nucleaire aanslagen, biologische oorlogsvoering, anthraxbrieven en cyberaanvallen vullen dagelijks onze newsfeeds. Door deze voortdurende constructie van vijandbeelden ontstaan nieuwe vormen van nationalisme, waarbij mensen ervan overtuigd worden op democratische wijze autoritaire regimes te verkiezen en oorlogsvoering in het binnen- en buitenland te steunen. Deze krachtige verbeeldingen van terreur worden ook gecreëerd door culturele praktijkbeoefenaars, zoals theatermakers, game designers, filmmakers en beeldend kunstenaars. Staal zal vele voorbeelden van hedendaagse propagandakunst bespreken in het licht van de opkomende ultranationalismen en de nog altijd voortdurende War on Terror.
Jonas Staal
Jonas Staal (1981) is kunstenaar en oprichter van de artistieke en politieke organisatie New World Summit (2012-doorlopend) en de campagne New Unions (2016-doorlopend). Het werk van Staal bestaat uit interventies in de publieke ruimte, tentoonstellingen, theaterstukken, publicaties en lezingen, die zich richten op de relaties tussen kunst, democratie en propaganda. Tot zijn recente solotentoonstellingen behoren Art of the Stateless State (Moderna Galerija, Ljubljana, 2015), New World Academy (Centraal Museum, Utrecht, 2015) en After Europe (State of Concept, Athens, 2016). Zijn projecten zijn over de hele wereld tentoongesteld, onder meer op de 7e Biënnale van Berlijn (2012), de 31e Biënnale van São Paulo (2014) en de Oslo Architecture Triennial (2016). Tot de recente boeken van Staal behoren Nosso Lar, Brasília (Jap Sam Books, 2014) en Stateless Democracy (BAK, 2015). De kunstenaar verzorgt regelmatig bijdragen in het tijdschrift e-flux en hij is als onderzoeker verbonden aan het PhDArts programma van de Universiteit van Leiden met als onderwerp Propaganda Art in the 21st Century.
Reading Room
De Reading Room is een serie avonden waarbij een gedeelde lezing van een onderwerp centraal staat. Het is een plek om de wereld met zijn talloze talen en systemen te duiden en te ontcijferen, ook fenomenen die juist omdat ze alomtegenwoordig zijn aan onze blik ontsnappen. In kleine setting wordt onder leiding van een kunstenaar, onderzoeker of ontwerper gereflecteerd op een concept, tekst, object of beeld. De Reading Room biedt ruimte aan intieme en provocatieve gesprekken. Het is een plek voor creatieve verwarring en soms zelfs frustratie, waarbij de sprekers en het publiek niet op zoek zijn naar het formuleren van oplossingen, maar samen proberen in te zoomen en scherp te stellen. Onderwerpen die eerder in de Reading Room aan de orde kwamen zijn tentoonstelling, surveillance, migratie, liquiditeit, museum en onveiligheid.
Thursday Bite
Eet voorafgaand aan de Thursday Night een hapje mee met sprekers, gasten en medewerkers van Het Nieuwe Instituut. Het Nieuwe Café biedt om 18.00 uur de ene keer keuze uit verschillende soepen met brood, of quiche met salade. Dinervouchers à ¬ 7,50 zijn tot een dag tevoren te krijgen via de Tickets-link op deze pagina of aan de bar op de avond zelf.