Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED]

'The Hoodie Unravelled [QUARANTINED]' is een reeks online reflecties op de onwerkelijke actualiteit van een wereld in de greep van COVID-19. In negen korte films 'ontrafelen' jongeren Olympia, Imro, Jewel, Jari, Otmar en Quinna hoe de ontwikkelingen rond het coronavirus zich verhouden tot de vraagstukken van 'The Hoodie'.

De video's gaan in première via de digitale kanalen van Concrete Blossom en Het Nieuwe Instituut.

28 maart 2020 21:00 - 21:00

Concrete Blossom x Brand New Guys, 'Quinna', in 'The Hoodie Unravelled [QUARANTINED]', 2020.

Concrete Blossom x Brand New Guys, 'Olympia', in 'The Hoodie Unravelled [QUARANTINED]', 2020.

Vanaf zaterdag 28 maart 2020 presenteren Concrete Blossom en Brand New Guys in samenwerking met Het Nieuwe Instituut en zes Nederlandse jongeren een serie korte films die de huidige Zeitgeist proberen te vangen. Met de films proberen ze aan de hand van directe vragen inzicht te krijgen in sentimenten over o.a. gezichtsbedekking, de publieke ruimte en wat voor rol mode en ontwerp kunnen spelen in tijden van pandemie en social distancing.

"Wat is jouw meest comfortabele kledingstuk? Hoe sta jij tegenover gezichtsbedekkende kleding? In een tijd van social distancing; alone or together? Hoe zie jij de toekomst?"

In het kader van de langetermijnsamenwerking met Concrete Blossom heeft Het Nieuwe Instituut dit collectief uitgenodigd een on-site-programmering te ontwikkelen rond thema's uit het project The Hoodie. Door de ingrijpende maatregelen rond de uitbraak van het nieuwe coronavirus is de scheiding tussen on- en off-site activiteiten opnieuw in een ander daglicht komen te staan. De huidige situatie stelt ook vragen en thema's die in The Hoodie behandeld worden op scherp.

Concrete Blossom x Brand New Guys, The Hoodie Unravelled [QUARANTINED], 2020.

Vexed Generation hoodies in The Hoodie, Het Nieuwe Instituut, 2019-2020. Foto: Johannes Schwartz.

"Er rolt op social media momenteel een golf van reflectie. Over de gehele wereld zitten mensen thuis, al dan niet noodgedwongen, met vergelijkbare vragen. Hoe kunnen we in tijden van pandemie en (zelfopgelegde) quarantaine op nieuwe manieren leven, werken, ontwerpen en samenzijn?"

Concrete Blossom en de jongeren zien in hun eigen onrust van dit moment overeenkomsten met de zorgen en frustraties van ontwerpers van wie er werk is opgenomen in The Hoodie. Het Britse ontwerpduo Adam Thorpe en Joe Hunter lanceerde in de jaren negentig bijvoorbeeld Vexed Generation: een kledinglijn waarmee zij reageerden op de toename van cameratoezicht, luchtverontreiniging en mensenrechtenschendingen door de overheid in het Groot-Brittannië van toen.

"De term Vexed kan vertaald worden als 'heel erg boos'. Wat betekenen deze woorden in een wereld die nooit meer hetzelfde zal zijn?"

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] #1, Concrete Blossom x Brand New Guys, 2020.

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] #2, Concrete Blossom x Brand New Guys, 2020.

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] #3, Concrete Blossom x Brand New Guys, 2020.

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] #4, Concrete Blossom x Brand New Guys, 2020.

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] #5, Concrete Blossom x Brand New Guys, 2020.

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] #6, Concrete Blossom x Brand New Guys, 2020.

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] #7, Concrete Blossom x Brand New Guys, 2020.

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] #8, Concrete Blossom x Brand New Guys, 2020.

The Hoodie Unravelled [QUARANTINED] #9, Concrete Blossom x Brand New Guys, 2020.

Project

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.