Holding Space met Aminata Cairo
Spreker, academicus en verhalenverteller Aminata Cairo draagt voor uit haar onlangs verschenen boek 'Holding Space', waarin ze haar geheel eigen benadering van inclusie uiteenzet. Net als het boek zelf is ook deze boekpresentatie een ervaring: met muziek, dans en teksten betrekt Cairo de stemmen en lichamen van alle aanwezigen bij het gezamenlijke streven naar een gelijkwaardige ruimte waarin iedereen op waarde wordt geschat.
Dit evenement wordt uitgesteld. Een nieuwe datum wordt binnenkort bekendgemaakt.
10 februari 2022 19:30 - 21:00
In Holding Space ontwikkelt Aminata Cairo een geheel eigen visie op het bereiken van inclusiviteit, die de beperkingen van standaardbenaderingen van diversiteitswerk ontstijgt. Zij onderbouwt haar visie met indigenous knowledge, blues aesthetics,_ holy hip hop_ en Caribische en Zwart feministische theorieën. In korte persoonlijke verhalen neemt zij haar lezers mee op reis, met het uiteindelijke doel om gezamenlijk een nieuw verhaal te creëren.
In haar boekpresentatie neemt zij vanaf het begin het publiek mee in het concept "Holding Space". Met haar boekteksten, zang en dans nodigt zij het publiek uit om naar zichzelf en elkaar te kijken en zich af te vragen wat het vereist om gezamenlijk een omgeving van waardering en gelijkwaardigheid te creëren.
"Het gaat om ons, ons allemaal", draagt Aminata als boodschap en dwingt ons om dat te horen, voelen en toe te eigenen.
Aminata Cairo
Aminata Cairo is antropoloog, psycholoog, onderwijzer, verhaal verteller en "love-worker". Zij is een onafhankelijke consultant "die met mensen werkt" en is de voormalige lector Inclusive Education bij de Haagse Hogeschool. Zij was de eerste en enige lector uit de Afrikaanse diaspora in Nederland.
Reading Room
Reading Room draait om actief lezen en gezamenlijk luisteren. De reeks biedt de gelegenheid om samen de talloze talen en systemen in de wereld uit te pluizen en van betekenissen te voorzien, waaronder de verschijnselen die je zó veel ziet dat je er soms bij vergeet stil te staan. Onder begeleiding van een kunstenaar, onderzoeker of ontwerper leest het publiek een bepaald concept, een tekst, een object of een beeld. Een muzikant of geluidskunstenaar voorziet de luisteraars op hun gedeelde reis van een passende soundtrack. Er ontstaat ruimte voor een uitwisseling die mag provoceren, waarin er creatieve verwarring optreedt en die zelfs frustrerend mag zijn. Zo leer je in de reading rooms hoe je (lichaams)talen kunt horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Samen neem je de tijd om ergens 'zomaar' op in te zoomen en scherp te stellen. Het gemeenschappelijke en wederkerige leerproces gaat over meer dan woorden en overstijgt het formuleren van zogenaamde oplossingen