Designing for Diversity met MAFB
30 juni 2016 20:00 - 22:00
Thursday Night: Designing for Diversity. Video Elisabetta Agyeiwaa
Mode is een middel om onze identiteit mee uit te drukken, een middel dat ook een sterke traditie van mannelijke en vrouwelijke stereotypen kent. Daarnaast is kleding vaak sterk geladen met sociale en culturele betekenissen. In de talkshow ging Sylvana Simons met de nieuwe generatie modeontwerpers in gesprek over het ontwerpen voor een genderfluide en cultureel diverse werkelijkheid. Met MAISON the FAUX, Kaho To, Lisa Konno en Samira Algoe.
Kunnen we ons van stereotypen losmaken, ons lichaam 'bevrijden' en een mode creëren die staat voor genderfluïditeit en transformatie? Wat zijn de randvoorwaarden voor een dergelijk ontwerp en is de consument er wel klaar voor?
Panelleden en pop-up tentoonstelling
In deze talkshow kwamen verschillende modeontwerpers aan het woord. MAISON the FAUX ontwerpt voor mensen die niet bang zijn om op te vallen en biedt met hun Humanwear een nieuwe kijk op mannelijkheid en vrouwelijkheid. Kaho To onderzocht in zijn nieuwste collectie hoe mode eruit zou kunnen zien als buitenaards leven het menselijk lichaam overneemt en Lisa Konno reisde naar Rwanda om samen met lokale kleermakers voor modemerk Afriek de eerste vrouwencollectie te ontwerpen. Samira Algoe won de open call en schuift aan vanuit haar label Z E M. waarmee ze de transformatie van archetypische mannenkleding onderzoekt.
Daarnaast was er een pop-up tentoonstelling met behalve werk van de sprekers ook werk van Daily Paper en Jivika Biervliet.
MAFB
MAFB is opgericht in 2008 door Marian Duff en Richard Soesanna. MAFB ambieert een nieuwe generatie voor modevormgeving te interesseren: zij scout, coacht, ontwikkelt en koppelt talenten aan professionals uit de modewereld. MAFB staat voor culturele diversiteit; met haar activiteiten wil zij jonge mensen stimuleren te participeren in de cultuur en specifiek in de mode: als ontwerper, maar ook als onderzoeker.
MAISON the FAUX
MAISON the FAUX is een creatieve studio die zich profileert als groot couturehuis. Het fictieve modehuis geeft daarmee een liefdevolle knipoog naar de traditionele modehuizen. Tessa de Boer en Joris Suk spelen met verwachtingspatronen in en om de modewereld. Performance, individualiteit en liefde zijn hierbij de belangrijkste ingrediënten. Met een grote dosis zelfspot, humor en een voorliefde voor mode bestormd MAISON the FAUX het nationale en internationale modepodium.
Met de term Humanwear presenteert het label een nieuwe kijk op gender. Voor elk nieuw project gaat MAISON the FAUX samenwerkingen aan met creatieve individuen: Résidents. Samen schudden ze de modewereld wakker, maken ze innoverende ontwerpen en creëren ze ruimte voor de ontwikkeling van jong talent.
Kaho To
Kaho To maakt kleding voor de zelfverzekerde vrouw die zich wil onderscheiden van trends en heersende normen. Het vervormen van structuren en gebruik van onconventionele materialen zijn belangrijke elementen in zijn werk. Hij speelt met het concept van het mannenpak en past dit aan op het vrouwelijk lichaam. To is afgestudeerd aan het MBO college Hilversum'14 Mode Maatkleding en liep stage bij Viktor & Rolf en iris van Herpen. In 2013 won hij MAFB City Battle Finale.
Lisa Konno
Lisa Konno zoekt naar innovatieve manieren om met ontwerp, materiaalgebruik, productie en verkoop om te gaan. Zij wil het optimistische, vrolijke en dynamische beeld van mode vasthouden terwijl ze zich afzet tegen de onethische kant van de industrie. Lisa studeerde in 2014 af aan de opleiding Fashion Design aan Artez Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem.
Samira Algoe
Na haar afstuderen aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) startte Samira Algoe haar eigen kledinglijn ZEM, gevestigd in Rotterdam. Algoe maakte tijdens haar studie gebruik van moodboards om haar eigen stijl te ontwikkelen, gebaseerd op minimalisme en grafische vormen. ZEM is voor mannen die niet bang zijn zichzelf te zijn en zich kwetsbaar op durven stellen.