Van Virtual Reality tot zelfdenkende systemen
Masterclass voor studenten kunsteducatie en docenten Beeldende Vorming met Ruairi Glynn, kunstenaar en docent aan de Bartlett School of Architecture en David Kleeman, specialist kindermedia.
13 oktober 2016
De toepassingen van nieuwe technologieën als Virtual Reality en Augmented Reality, maar ook van zelfdenkende systemen, omgevingen en objecten die op ons reageren ontwikkelen zich razendsnel. In de wereld van kunst, design en architectuur ontstaan steeds nieuwe interdisciplinaire uitingsvormen waarin nieuwe technologieën (robotica, cybernetics, etc.) worden toegepast. Hoe beïnvloeden deze ontwikkelingen ons gedrag, onze kijk op de wereld, de manier waarop we leren en ons vermaken. Wat kunnen deze ontwikkelingen betekenen voor de kunsteducatie en het kunstonderwijs.
David Kleeman
David Kleeman is gespecialiseerd in mediagebruik door kinderen en verbonden aan verschillende organisaties zoals Playcollective. Gebruikmakend van recent onderzoek naar de digitale geletterdheid van kinderen kijkt hij hoe digitale media op een duurzame manier geborgd en ingezet kunnen worden in speel- en leerervaringen voor kinderen.
Ruairi Glynn
Ruairi Glynn leidt een interdisciplinair onderzoeks- en ontwerplab aan de Bartlet School of Architecture in Londen en verkent met zijn interactieve installaties de snelle ontwikkelingen in de robotica, materiaalkunde en computertechnologieën en de beïnvloeding van de gebruiker in architectuur, kunst en design.
Programma
Het programma bestaat uit een lezing, een workshop en een afsluitende discussie en duurt van 15.30 tot 18.30 uur. Voor deze exclusieve bijeenkomst zijn 15 plaatsen beschikbaar. Aanmelden kan per mail naarromy.vandenbosch@hetnieuweinstituut.nl.
Aansluitend is het mogelijk om de Thursday Night met BNO IMG LAB te bezoeken, met vooraf het Thursday Night Dinner.
Deelname is gratis voor studenten kunsteducatie en docenten Beeldende Vorming in opleiding.