Dutch, More or Less. Hedendaagse Architectuur, Design en Digitale Cultuur geopend bij Nieuwe Instituut.
De nieuwe, langlopende presentatie viert de veelzijdigheid en impact van wereldwijd toonaangevend Dutch design.
2 juni 2024
• Dutch, More or Less. Hedendaagse Architectuur, Design en Digitale Cultuur is geopend bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam en zal twee jaar lang te zien zijn.
• De ruim zeventig items uit ruim dertig jaar ontwerp uit Nederland zijn afkomstig uit alle drie de disciplines die bij het Nieuwe Instituut centraal staan: architectuur, design en digitale cultuur.
• Dutch, More or Less begint met een sectie van iconische werken uit de jaren negentig, en verlegt in het tweede deel de nadruk naar hoe de grenzen tussen de drie disciplines steeds meer vervagen, in een gedeeld streven naar een betere wereld.
• Daarnaast is gedurende de looptijd elke vijf maanden ruimte voor nieuw werk van een opkomende maker, die reflecteert op de toekomst van Nederlands ontwerp.
Dit weekend is bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam Dutch, More or Less. Hedendaagse Architectuur, Design en Digitale Cultuur geopend. In deze langlopende presentatie is twee jaar lang te zien hoe veelzijdig en onderscheidend het ‘Dutch design’ is dat sinds de jaren negentig wereldwijd zo’n impact heeft gemaakt.
Er zijn ruim zeventig Nederlandse ontwerpers, architecten en digitale makers opgenomen: van iconen als OMA, Victor&Rolf, Iris van Herpen en Bas van Abel tot onverwachte namen, en van interactieve installaties tot mode-items, maquettes en meubelstukken.
Juist omdat Nederland zelf in allerlei opzichten is vormgegeven en geconstrueerd, bieden deze ruimten, objecten en interacties van oudsher een voedingsbodem voor nieuwe ideeën. De presentatie verkent aan de hand van verschillende vragen dan ook hoe de grenzen tussen de drie disciplines sinds de jaren negentig zijn vervaagd, gedreven voor urgente sociale en ecologische vraagstukken en nieuwe technologieën.
Iconische werken uit de jaren negentig
Dutch, More or Less start met een ‘trip down memory lane’ met verschillende iconische werken uit de jaren negentig. In een tijd van toenemende mondialisering en de opkomst van internet werd Nederlands ontwerp, vaak met steun van de overheid, snel van internationaal belang. Dit weerspiegelt in de kenmerkende speelsheid en positiviteit van de opgenomen werken uit de drie disciplines.
Onder andere te zien zijn de maquettes van het Circustheater Zandvoort van Sjoerd Soeters en Expo 2000 van MVRDV; de ‘long neck bottle van Hella Jongerius en de gatenstoel van Gijs Bakker; en digitale werken zoals ‘De Digitale Stad’ en de registratie van de ‘Doors of Perception’-conferentie van Mediamatic.
Van wat ze zijn naar wat ze doen
In het tweede deel van Dutch, More or Less verschuift de nadruk dan ook van wat design inhoudt, naar wat het kan doen en betekenen. Sinds de jaren negentig vervaagden de grenzen tussen de drie ontwerpdisciplines steeds meer, in de gedeelde manieren waarop ontwerpers urgente maatschappelijke en ecologische vraagstukken benaderden - soms zo dat ze niet meer als afzonderlijk te onderscheiden waren.
De werken in dit deel, afkomstig van na de eeuwwisseling, zijn niet langer geclusterd naar discipline, maar aan de hand van zes mogelijke vragen over hoe we vandaag de dag kunnen kijken naar de Nederlandse ontwerppraktijken. Hoe ontwerp je met de natuur, in plaats van ertegen? Welke intelligenties hebben we nodig in de toekomst? En wat is Nederlands eigenlijk?
Wisselende commissies
Tot slot biedt Dutch, More or Less gedurende de looptijd elke vijf maanden ruimte aan nieuw werk van opkomende ontwerpers, die onder de titel ‘Wat komt hierna?’ onderzoeken in welke richting Nederlands ontwerp zich in de toekomst zou kunnen bewegen.
De eerste ontwerper op deze plek is de in Amsterdam gevestigde digitaal kunstenaar en illustrator Black Childish (Mickaël Mehala). Op een speelse wijze combineert hij de felle kleuren, cultuur, natuur en figuren van zijn geboorte-eiland Martinique met een vertrouwd Nederlands ontwerp: het bekende zwart-witgestreepte stoplicht. Zijn werk is te zien tot 20 oktober 2024, waarna het wordt opgevolgd door Estelle Bariol / Studio ACTE.
Aric Chen, algemeen en artistiek directeur van het Nieuwe Instituut: “Dutch, More or Less toont niet alleen het gedurfde en innovatieve karakter van Nederlands design, architectuur en digitale cultuur. Het laat ook zien hoe veelbelovend de combinatie met nieuwe benaderingen en interacties die verder gaan dan de afzonderlijke disciplines is. Iets dat ook hard nodig is, gezien de urgente huidige sociale en ecologische uitdagingen.”
Meer informatie
Dutch, More or Less. Hedendaagse Architectuur, Design en Digitale Cultuur is vanaf 1 juni 2024 te zien bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam. De presentatie is langlopend en zal in wisselende opstellingen voor twee jaar te zien zijn.
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Beeld: begeleidend beeld is hier te downloaden.
Contact: Robin van Essel, persvoorlichter | +31 (0)6 3803 9218 | r.vanessel@nieuweinstituut.nl
Credits
Curator: Aric Chen, in samenwerking met team Nieuwe Instituut
Ruimtelijk ontwerp: Koos Breen and Jeannette Slütter
Grafisch ontwerp: Jacob Hoving
Ontwerpers in de tentoonstelling
75B, Bas van Abel, Mina Abouzahra, Atelier NL, Gijs Bakker, Irma Boom and Johan Pijnappel, Nikolai Carels, Jo Coenen, Concrete Blossom, Cream on Chrome, Cubic 3 Design, Teresa van Dongen, Driessens & Verstappen, Gabriel Fontana, Mieke Gerritzen, H+N+S, Jeanne van Heeswijk, Iris van Herpen, Julius Horsthuis, Ian Ingram and Theun Karelse, Noa Jansma, Jaromil | Dyne.org Foundation, Hella Jongerius, Dirk van der Kooij, Joes Koppers, Audrey Large, Shahar Livne, Karel Martens, Mediamatic Interactive Publishing, Christien Meindertsma, Alessandro Mendini, MVRDV, Neutelings Riedijk Architecten, Next 5 Minutes, Simone C Niquille /technoflesh Studio, NL Architects, Office for Metropolitan Architecture (OMA), Orson+Bodil, Patta X Bodil Ouédraogo, Liesbeth van der Pol / Dok Architecten, Esther Polak Jeroen Kee and Waag Society, RAAAF | Atelier de Lyon, Tejo Remy, Marlies Rohmer Architecture & Urbanism, Schie 2.0, Christian Schwarz, Jeffrey Shaw and Dirk Groeneveld, Bořek Šípek, Sjoerd Soeters, Wilma Sommers, Space&Matter, Wouter Stroet, Studio DRIFT, Studio, Klarenbeek & Dros and Atelier Luma, Studio Makkink & Bey, Studio Ossidiana, Superuse, TomTom, Tulip Trust, UltiMaker, UNStudio, Viktor&Rolf, Marcel Wanders, Sander Wassink, XS4ALL, Aimée Zito Lema and Elisa van Joolen, Jan Zuiderveld, ZUS [Zones Urbaines Sensibles]
Met niet alle architecten, designers en (digitale) kunstenaars is contact geweest. Sommige gepresenteerde werken komen uit onze eigen Collectie of zijn bruiklenen van andere instellingen.
Commissies:
Black Childish: 1 juni t/m 20 oktober 2024
Estelle Bariol / Studio ACTE: oktober 2024 t/m februari 2025
Yassine Ben Abdallah, vanaf maart 2025
Volgende commissies worden in een later stadium bekendgemaakt.
Over Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut is het nationale museum en instituut voor architectuur, design en digitale cultuur, gelegen in het Rotterdamse Museumpark. Onze drie disciplines vertegenwoordigen de ruimtes, objecten en interacties die onze wereld vormgeven. Met tentoonstellingen, evenementen, onderzoek en andere nationale en internationale initiatieven laten we zien hoe ontwerpideeën positief bijdragen aan urgente maatschappelijke uitdagingen. We willen een betere toekomst niet alleen verbeelden, maar ook testen en in de praktijk brengen. Nieuwe Instituut is een gastvrije en levendige plek, waar diverse ontwerpers, denkers en publiek elkaar ontmoeten. Meerstemmigheid is ook het fundament van de Zoöp, ons organisatiemodel waarin niet-menselijk leven een stem heeft. Nieuwe Instituut verzorgt daarnaast het beheer, behoud en de ontsluiting van de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw, één van de grootste architectuurcollecties ter wereld, en museumwoning Huis Sonneveld, een icoon van Nederlandse functionalistische architectuur uit 1933.