Bekendmaking curator Nederlands Paviljoen London Design Biennale 2023
Nieuwe Instituut heeft begin september een open oproep uitgezet om voorstellen te verzamelen voor de Nederlandse presentatie op de London Design Biennale van 2023. In samenwerking met de Nederlandse ambassade van het Verenigd Koninkrijk, die de Nederlandse bijdrage aan deze biënnale-editie ondersteunt, heeft het instituut zowel individuele ontwerpers en curatoren als collectieven uitgenodigd om te reageren op de titel en het centrale thema van deze jaargang, _The Global Game: Remapping Collaborations. _Inzendingen moesten een afspiegeling van het Nederlandse ontwerpveld vormen en inspelen op de kwaliteiten die de landelijke sector heeft op het gebied van internationale samenwerking. Ruimtelijk ontwerper, schrijver en redacteur Colin Keays is met zijn voorstel voor een 'Disorientation pavillion' geselecteerd om de bijdrage van Nederland samen te stellen.
3 november 2022
Het was voor de selectiecommissie een zware opgave om te moeten kiezen tussen de drie interessante en intelligente voorstellen die de finale hebben gehaald. Al deze ontwerpers zouden in staat zijn geweest om in het paviljoen een geweldige presentatie in te richten. Naast Keays' thematische invalshoek van ontregeling en desoriëntatie waardeerde de commissie vooral zijn nieuwsgierige benadering. Uit zijn inzending spreekt een open houding ten aanzien van het spelverloop van de 'global game' en de nieuwe samenwerkingsverbanden en fysieke uitingen die het kan voortbrengen. De jury vond ook de manier waarop Keays zich het Nederlandse paviljoen verbeeldt interessant: als mediator tussen andere paviljoens, als aanvulling en als parasiet.
Colin Keays reageerde met het volgende statement op het nieuws dat hij is uitverkozen als curator:
"Je zou de huidige tijd kunnen aanduiden met een gemeenschappelijk gevoel van desoriëntatie. Het is niet verwonderlijk dat de grond onder onze voeten voor veel mensen steeds minder stevig aanvoelt, nu de ernst van de klimaatcrisis en de wereldwijde uitholling van vertrouwde politieke stelsels samenvallen met talloze andere, onderling verbonden noodsituaties. Wat als we dat gevoel van instabiliteit nu eens zouden omarmen, in plaats van ons ervoor te verstoppen? Desoriëntatie is in essentie een ruimtelijk concept. Dat gegeven beantwoordt en bevestigt het paviljoen met zijn eigen versnippering over het terrein, waarmee het de gecentraliseerde en hiërarchische neigingen van de gangbare biënnale-indeling ontregelt. Het Nederlandse Paviljoen bemiddelt zo tussen andere paviljoens en brengt ze aan het wankelen, als een meervoudig ankerpunt dat houvast biedt voor nieuwe samenwerkingen en het onderling bevragen van de praktijk van de ander stimuleert. Het helpt ons om onszelf in deze tijd te heroriënteren."
Thema van de editie van 2023 en artistieke leiding door het Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut, het Nederlandse museum en instituut voor architectuur, design en digitale cultuur, is aangewezen om de artistieke leiding te verzorgen van de vierde editie van de London Design Biennale, die van 1 tot en met 25 juni 2023 plaatsvindt in Somerset House. Onder leiding van algemeen en artistiek directeur Aric Chen experimenteert het Nieuwe Instituut met een alternatieve benadering van het gangbare biënnaleformat. Onder de noemer 'The Global Game: Remapping Collaborations' worden landen en gebieden gevraagd om nieuwe vormen van internationale samenwerking en deelname vorm te geven en te verbeelden in gezamenlijke presentaties. Het spel The Global Game, ontwikkeld door Play the City, stimuleert en faciliteert deze samenwerkingen voorbij de vertegenwoordiging van natiestaten en grondgebieden waarlangs de London Design Biennale gewoonlijk is ingedeeld. In het persbericht naar aanleiding van de bekendmaking van de artistieke leiding door het Nieuwe Instituut stelde Chen "Het huidige tijdperk van globalisering is aan het veranderen in een nieuwe situatie waarvan wij de uitkomst nog niet kennen. Wat we wel zeker weten is dat samenwerken bij de aanpak van deze steeds groter wordende mondiale uitdagingen belangrijker is dan ooit. Wij hopen dat deze biënnale als proeftuin kan dienen voor het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden om dat te doen." Hoe kunnen wij, met andere woorden, het medium design inzetten om een nieuwe kaart op basis van samenwerking te schetsen en deze in de praktijk te brengen?
The Global Game
The Global Game is een online samenwerkingsspel dat architect, stedenbouwkundige en gamedesigner Ekim Tan en haar studio Play the City voor de deelnemers en curatoren van de biënnale hebben ontworpen. The Global Game helpt deelnemers - als een soort dating-app - om op basis van een gedeelde interesse potentiële samenwerkingspartners te vinden onder de andere paviljoens. Het spel biedt paviljoens en hun samenstellers, ontwerpers en ondersteuners een gemeenschappelijk proces om met elkaar te spelen: om op het internationale speelbord van de London Design Biennale te leren, denken, maken en ontwerpen. Gaandeweg beïnvloedt het spel de benadering en concepten van de verschillende paviljoens die elkaar ontmoeten en samenwerkingen starten. Het stuurt ook de manier waarop ontwerpteams ideeën en inspiratie uitwisselen, onderling, met bezoekers en middels het publieksprogramma van de biënnale. Wanneer de London Design Biennale op 1 juni 2023 opent treffen we elkaar op locatie en beleven we de uitkomsten.
London Design Biennale
Het internationaal georiënteerde tentoonstellings- en expertiseprogramma van de London Design Biennale brengt toonaangevend, innovatief en creatief ontwerp van over de hele wereld bij elkaar. De manifestatie onthult het enorme potentieel van design: hoezeer ontwerpers met radicale vondsten weten in te spelen op veranderende maatschappelijke en ecologische behoeften; de bijdrage van ontwerp aan de wereldeconomie en het vermogen om in het algemene belang verandering aan te jagen en oplossingen te vinden. Deelnemers aan de tentoonstelling worden al vanaf de oprichting in 2016 en de geslaagde edities van 2018 en '21 uitgenodigd om er overtuigende ideeën te presenteren vanuit hun verschillende invalshoeken en meest uiteenlopende ontwerpdisciplines. Elke editie van de biënnale formuleert de artistiek directeur een overkoepelend thema waarop de deelnemers aan die jaargang gevraagd worden te reageren.