Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Aankondiging van de NADD Research Residents voor 2022

Na een open call voor voorstellen zijn drie projecten geselecteerd voor de 2022 Network Archives Design and Digital Culture (NADD) research residency. Met deze residentie wil NADD het potentieel van gedecentraliseerde structuren voor archiefpraktijken in ontwerp en digitale cultuur onderzoeken. De geselecteerde projecten van dit jaar zijn Playable Archives van Sara Culmann, Diagrammatic Temporalities in Memory Landscapes van Maxigas, en _How to Publish an Archive in Pluriform? _door Outline. Van september tot november zullen de residents met steun van een aantal NADD's partnerorganisaties hun onderzoek ontwikkelen.

7 september 2022

De selectie werd gemaakt op basis van het advies van een jury die bestaat uit Kirsten Algera (MacGuffin Magazine), Annet Dekker (Universiteit van Amsterdam), Eric Kluvenberg (Tactical Media Files) en Clara Stille-Haardt (Het Nieuwe Instituut). De drie geselecteerde projecten hanteren elk een andere benadering van gedistribueerde en gedecentraliseerde archieven, gericht op interactie met respectievelijk, gereedschap voor en publiceren van archieven.

Playable Archives

Playable Archives benadert archiefmateriaal door de lens van een gebruiker die tijdens het browsen verhaallijnen creëert. Het project vertrekt vanuit een interesse in de persoonlijke moderatie van beeldcultuur en de sporen van individuele beslissingen. Op basis van benaderingen uit de game studies en de mechanismes die gebruikt worden in rollenspellen, verkent het project archieven als voorwendsel voor spel. Wat als we het hele archief als een speelveld beschouwen? Wat als we alle verzamelde items omzetten in game-assets? Wat als we als gamepersonage in de data duiken? Een openhartig karakter, een hebzuchtig karakter, een verleider, een appropriator, een provocateur of een opvolger? Deze aanpak opent wegen om verbindingen te leggen tussen en buiten individuele archieven.

Beeld: Sara Culmann

Sara Culmann

Hoe zorgen economische en wetenschappelijke veranderingen voor gemengde gevoelens van frustratie en opwinding, angst en hoop? Hoe overtuigt de ontwikkeling van kennis ons tot het maken van fouten?

Sara Culmann is beeldend kunstenaar, ontwerper en onderzoeker, afgestudeerd aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Haar onderzoeksgebieden zijn onder meer gamestudies, de semantiek van digitale tools en media, en historische parallellen en kruispunten. In haar werk reflecteert ze op de existentiële impact van de vooruitgangscultus, wetenschappelijke kennis en informatiebias. Ze gebruikt speculatieve verhalen en werkt nauw samen met culturele clichés, imprints en gevonden inhoud.

Diagrammatic Temporalities in Memory Landscapes

Maxigas stelt voor om met_ Diagrammatic Temporalities in Memory Landscapes_ het potentieel van versiecontrolesystemen zoals Git voor archiefpraktijken in ontwerp en digitale cultuur te onderzoeken. Git-repositories worden gezien als "veranderarchieven" en houden op infrastructurele wijze rekening met de geschiedenis van code. Dergelijke systemen zijn een integraal, dagelijks aspect in het proces van softwareontwikkeling; een proces dat vaak gedecentraliseerd en gedistribueerd is. Dit project heeft een tweeledig doel: het ontwikkelen van een raamwerk om broncode in software repositories te begrijpen als digitale materiële cultuur, en het verkennen van het potentieel van gedistribueerde versiecontrolesystemen voor gedecentraliseerde, duurzame en toegankelijke archieven.

Maxigas

Maxigas (aka Peter Dunajcsik) is hoofddocent op de media-afdeling van de Universiteit van Amsterdam en waar hij onderwijs combineert met systeembeheer en onderzoek in het Critical Infrastructure Lab. Zijn onderzoek concentreert zich op sociale conflicten rond media-infrastructuren, zoals de volgende generatie mobiele 5G telecommunicatienetwerken. Zijn doel is om digitale materialiteiten te verbinden met infrastructurele ideologieën, waardoor kritische interventies in de samenleving en cultuur ontstaan. Zijn boek, samen met Johan Söderberg, verschijnt in het najaar van 2022 bij MIT Press, met de titel: Resistance to the Current: The Dialectics of Hacking.

How to Publish an Archive in Pluriform?

_How to Publish an Archive in Pluriform? _is een uitnodiging tot het proces van het openbaar maken van archieven. Het project wil een methodologie formuleren die een actieve, subjectieve betrokkenheid bij archiefobjecten mogelijk maakt en stimuleert. Op die manier wil het een herbruikbaar instrument ontwikkelen. Via een reeks ontmoetingen, gesprekken en oefeningen zal de methodologie nagaan hoe een object in een archief kan worden uitgepakt via een samenwerkingsproces. Naast een focus op de objecten zelf, biedt dit een reflectie op wat decentralisatie zou kunnen betekenen voor enkele van de bredere institutionele processen waarin archieven verwikkeld zijn, zoals selectie, besluitvorming of toegang.

Beeld: Outline

Outline

Outline is een _floating collective _en een publicatieplatform voor virtueel, sonisch en gedrukt materiaal dat interventies wil creëren in interstitiële ruimtes, om een uitwisseling te faciliteren en te versnellen door ideeën, artefacten, personen en plaatsen met elkaar in contact te brengen.

NADD Research Residency

De NADD research residency wil het potentieel onderzoeken van gedecentraliseerde structuren voor archiveringspraktijken in design en digitale cultuur. Wat kunnen we leren door deze domeinen op een gedecentraliseerde en gedistribueerde manier te archiveren? Welke spanningen kunnen dergelijke benaderingen blootleggen? En welke uitdagingen stellen ze? De geselecteerde residenten zullen elk een project ontwikkelen dat een aspect van deze kwesties aanpakt. Hun onderzoek zal een brug slaan tussen materiaal uit twee of meer verschillende archieven. De residentie loopt van september tot november 2022, waarna de resultaten van de projecten zullen worden gepubliceerd - in eerste instantie online, in het NADD web magazine.

Tags

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.