ScreenScreen
Het scherm bij de ingang van Nieuwe Instituut is een proeftuin gewijd aan Digitale Cultuur: opdrachten aan nieuwe mediakunstenaars, activiteiten in -1, tentoonstellingen, lopende digitaliseringsprojecten en meer.
Anonymous Allyship. Gabriel Fontana
In dit spel hebben de spelers, afkomstig uit verschillende generaties en gemeenschappen in Venetië, geen visuele aanwijzingen om hun teamgenoten te onderscheiden. Iedereen draagt hetzelfde shirt, waardoor het lijkt alsof er één team staat. Verborgen aanwijzingen veranderen echter de dynamiek. Anonymous Allyship onderzoekt hoe saamhorigheid gevoelens, gedrag en prestaties in een groep beïnvloedt. De film is opgenomen in het Stadio Pier Luigi Penzo van Venezia FC. Het werk is gemaakt in opdracht van Het Nieuwe Instituut ter gelegenheid van de tentoonstelling Sidelined: A Space to Rethink Togetherness, de Nederlandse bijdrage aan de Architectuurbiënnale van Venetië 2025, samengesteld door Amanda Pinatih.
The Myth of the CiucciaNebbia
Door vervuiling te herinterpreteren als de mythische CiucciaNebbia – een wezen gevormd uit industriële smog die zich vastklampt aan de gebouwen van Milaan – onderzoekt Gaia D'Arrigo in haar werk hoe we het giftige, industriële verleden van de stad belichamen en onze identiteit binnen deze verstoorde omgeving in vraag stellen.
In my tender care
Een uitgebreide filminstallatie over de vervreemding tussen Charlie en zijn moeder. De installatie is gebaseerd op een scenario en probeert het publiek weer zeggenschap te geven door de chronologie van de tijdlijn van een film te verwijderen. Bestaande uit sprekende animatronische monden in een decor, een achtergrond van looping en zachtjes muterende animaties, en een aanvullend videowerk gepresenteerd op een CRT TV-scherm, presenteert In my tender care keerpunten en hele handelingen tegelijkertijd, opgesloten in scènes die verspreid zijn over de ruimte. Door elke scène te verkennen wordt meer van het verhaal onthuld en ze kunnen in elke volgorde worden bekeken, waardoor verschillende interpretaties van het werk ontstaan.
AI At the Gates of Hell
Meii Soh, 2024. Puttend uit de ingewikkelde rol van jachthonden - tegelijkertijd metgezellen en werktuigen in de jacht - en de persoonlijke band van de auteur met deze praktijken als queer individu dat in deze context is opgegroeid, brengt het werk een gespannen maar emotionele sfeer van genegenheid en gevoeligheid voor hybride toekomstverschijnselen over. Terwijl het dit doet, introduceert het buitenaardse wezens die de grenzen tussen technologie en natuur opheffen.
AI-implementatie door Andre Santos Martins
Unboxing the Collection
Nieuwe Instituut-collega's Clara en Ernst doen een live unboxing van nieuw collectiemateriaal
Immersive Tech Week Takeover 4-6 december Rotterdam
➝ Immersive Tech WeekFuture Botanica
FUTURE BOTANICA is een Augmented Reality app waarmee gebruikers, in samenwerking met een AI, speculatieve ecosystemen met nieuwe natuur kunnen ontwerpen.
Architectuur Dichterbij
Architectuur Dichterbij is een zesjarig programma van het Nieuwe Instituut gericht op het vergroten van de zichtbaarheid en het duurzaam toegankelijk maken van de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw
Black Childish
Mickaël Mehala aka Black Childish is een Martinicaanse illustrator gevestigd in Amsterdam. Zijn nieuwe opdracht voor de tentoonstelling Dutch More or Less heet Pedestrians. Met zijn unieke praktijk van het spelen en integreren van 2D met 3D, of dat nu op schermen of muurschilderingen is, streeft Black Childish er altijd naar om werk te maken dat leuk, gedurfd en expressief is. @blackchildish
Lost and Scanned, Karim Fouad
Wat is digitale reclamatie en wat betekent het om te interageren met onze immateriële oorsprong. Welke implicaties kan een virtuele repatriëring hebben op het ware eigendom van erfgoed? Lost and Scanned is een speculatieve verkenning van het gebruik van gedigitaliseerd erfgoed. In dit geval, de open source bibliotheek van het British Museum die de Egyptische collectie huisvest. Karim Fouad (Egypte) is momenteel een van de kunstenaars in residentie in -1.
"Het is een plaats van contemplatie, waar we ons in een liminale ruimte begeven, tussen het museum in marktlanden en de bronlanden (erfgoedrijke landen). We bevinden ons in een droomlandschap voorbij de gecureerde glazen vitrines. Maar ver van huis."
Alle digitale modellen zijn afkomstig van The British Museum, Egyptian Collection. Sketchfab.com.
Border Birds
Kunstenaars: Dries Depoorter, Bieke Depoorter, 2022-2024.
Foto's van vogels die grenzen oversteken, vastgelegd met behulp van open camera's en AI.
In samenwerking met V2_ tentoonstelling {CLASS} - OVER GEVOLGEN VAN ALGORITMISCHE CLASSIFICATIE. Te zien tot 21-01-2024
Sondi: Sleep on it
Sleep On It (2023) "is a deconstructed video game that explores the realm of daydreaming as a space of togetherness for Black and Brown people". Sondi is een van de eerste artists-in-residence in -1.
Screen takeover Portal Park
Met de kunstenaars van een virtuele residency in MaMA in Rotterdam in augustus. Ontworpen als een pretpark, met een programma dat zich richt op het verkennen en bevragen van de grenzen tussen de fysieke en virtuele wereld in een steeds digitalere samenleving.
Programma: Maria Mombers
Kunstenaars: Lena Kuzmich, Emily Mulenga, Vincent Snijders & Zuza Banasińska