World Expo Osaka 2025
Voor het Nederlands paviljoen ontwikkelde het Ura samenwerkingsproject, Mae Engelgeer en wevers uit Fujiyoshida, het gordijn.
Fujiyoshida is een hooggelegen stad aan de voet van de achterkant van de berg Fuji, of ura in het Japans, in de prefectuur Yamanashi. De stad heeft een rijke geschiedenis en een lange traditie van uniek textielontwerp en -productie. De ligging van Fujiyoshida, de hoogte en de afstand tot belangrijke waterwegen en transportroutes zijn bepalend geweest voor de ontwikkeling van de textielindustrie, die bekend staat om zijn uitzonderlijk hoogwaardige lichtgewicht stoffen. Omdat deze stoffen gemakkelijk te vervoeren waren te paard en zelfs in kleine hoeveelheden waardevol waren, verfijnden ambachtslieden in Fujiyoshida complexe technieken door van uiterst fijne garens, zoals zijde, fantastische lichtgewicht stoffen te produceren.
Bij het ontwerpen van de stof voor het paviljoen streefde het team naar de integratie van belangrijke elementen van representatie die onderdeel zijn van dit rijke verleden in het eindresultaat. Het proces van Engelgeer begon met onderzoek naar lokale ontwerpen uit het archief. De ontwerpen lijken op het eerste gezicht gelaagd, maar het effect wordt bereikt door de ambachtelijke weefwijze en kleuren in plaats van fysieke lagen. Engelgeer wilde de verscheidenheid aan textiel dat in Fujiyoshida wordt gemaakt benadrukken door oude stoffen te combineren met speciaal geweven en aangepast textiel. Door zich te richten op bestaande ontwerpen en een circulaire aanpak te hanteren, voegde ze deze elementen samen tot een nieuwe creatie.
Het ontwerp deconstrueert deze visuele schijn van gelaagdheid en transformeert het in daadwerkelijke lagen die de handeling van het verhullen en onthullen mogelijk maken. Het resultaat verwijst naar de ongeziene, vaak verborgen kwaliteiten van kimono-voeringen, die zich alleen onder specifieke omstandigheden prijsgeven.
Over Mae Engelgeer en Ura
De passie voor textielontwerp deed Mae Engelgeer op toen ze begon aan haar studie en leidde zo tot de oprichting van haar studio in 2013. Ze experimenteert met traditionele technieken en combineert subtiele kleurenpaletten, patronen en texturen tot harmonieuze composities. Haar ontwerpen staan bekend om hun luxueuze tactiliteit en moderne esthetiek. Naast het ontwikkelen van haar eigen collecties, werkt ze wereldwijd samen aan textielproducten, meubels, materiaalonderzoek en grootschalige installaties.
Het samenwerkingsproject Ura, dat in 2023 gelanceerd is met de steun van de overheid van de prefectuur Yamanashi en het stadhuis van Fujiyoshida, wil de textielindustrie van Fujiyoshida nieuw leven inblazen. Door lokale wevers aan een wereldwijd publiek te tonen en samenwerking tussen internationale ontwerpers en lokale ambachtslieden mogelijk te maken, ontsluit het project nieuwe toepassingen en innovaties voor de delicaat geweven stoffen van Fujiyoshida.