Ontwerpplatform
Studio L A
Studio L A (Arna Mačkić & Lorien Beijaert) was verantwoordelijk voor het ruimtelijk ontwerp van de tentoonstellingen The Hoodie (2019) en Letters to the Mayor (2018).
The Hoodie
Voor Studio L A lag de uitdaging bij de tentoonstelling _The Hoodie_ in het ontwerpen van een ruimte waarin uiteenlopende objecten en betekenissen tot een coherent geheel konden samenkomen. 'De hoodie is een modeobject, maar ook een maatschappelijk fenomeen met politieke connotaties. Je draagt de hoodie als een fashionstatement, maar je kunt het kledingstuk ook dragen om zijn beschermende, omhullende kwaliteit. Tegelijkertijd wordt een zwarte jongere met een hoodie snel als verdacht gezien en in Amerika loop je dan zelfs het gevaar te worden neergeschoten. Dat spanningsveld tussen mode en politiek moest tot uitdrukking komen in ons ontwerp.'
Het verhaal van de hoodie was door curator Lou Stoppard langs verschillende thema's geordend, vertelt Mačkić. 'De tentoonstelling opende met een geschiedenis van de hoodie, van de middeleeuwen tot nu. Vervolgens werd de hoodie als fashionobject gepresenteerd en het laatste deel ging over de politiek-maatschappelijke betekenis van het kledingstuk in relatie tot privacy, racisme en veiligheid. We wilden in ons ontwerp de verschillende contexten waarin de hoodie betekenis krijgt met elkaar verbinden. De hoodie als fashionstatement staat niet los van het feit dat de drager ervan zonder reden kan worden neergeschoten door de politie.' Om die relatie zichtbaar te maken ontwierp Studio L A een opeenvolging van binnenruimtes, waar de historische objecten en mode-items te zien waren, verbonden door een doorlopende buitenruimte met de werken die zich tot de publieke ruimte verhouden.
Studio L A koos ervoor om, passend bij een tentoonstelling over kleding, met wanden van textiel te werken. 'Het leek ons mooi om alles zoveel mogelijk op te hangen: de scheidingswanden, de kledingstukken, videoschermen en schilderijen, maar bijvoorbeeld ook de tekstborden en onderschriften bij de verschillende objecten. Het leverde een haast clean beeld op, met een duidelijke routing door de tentoonstelling en een vormentaal die ervoor zorgt dat de bezoeker telkens de relatie tussen binnen en buiten kan leggen. We vinden het belangrijk dat een tentoonstellingsontwerp een ruimtelijke installatie in zichzelf is, naast een drager voor een tentoonstelling.'
'We willen met Studio L A door middel van architectuur nieuwe perspectieven op maatschappelijke thema's te bieden. Ons werk gaat over architectuur in relatie tot mechanismen van inclusie en exclusie, over de mate waarin ruimte toegankelijk is voor gebruikers. Terugkerende thema's zijn daarbij de publieke ruimte, actieve monumenten en ruimte voor gesprek.' Daarnaast ontwerpt Studio L A tentoonstellingen, waarbij Mačkić en Beijaert regelmatig ook inhoudelijk betrokken zijn. 'Het tentoonstellingsontwerp vertrekt bij ons altijd vanuit de inhoud. Daarom is het voor ons belangrijk dat we ons tot het onderwerp kunnen verhouden.'
Letters to the Mayor
Voor de tentoonstelling _Letters to the Mayor_ ontwierp Studio L A een tentoonstellingsdrager als een groot meubel. 'Waar The Hoodie was ontworpen om doorheen te bewegen, hebben we Letters to the Mayor ontworpen als een plek om te verblijven. Ons ontwerp bestond uit twee tafels. Op de ene tafel lagen de brieven die architecten aan de burgemeester van Rotterdam hadden geschreven, in de vorm van scheurkalenders waar je een exemplaar vanaf kon scheuren om mee naar huis te nemen. Aan de tafel van de burgemeester kon je gaan zitten om naar opnames van de voorgelezen brieven te luisteren. De brieven konden hierdoor meer tot leven komen.'
Studio L A
Studio L A zet de architectuurpraktijk in als middel om maatschappelijke kwesties, fenomenen en verhalen te onderzoeken en in een nieuw perspectief te plaatsen. Studio L A projecten gaan vaak kritisch om met in- en uitsluitingsmechanismen, vluchtelingenkwesties, collectieve identiteit en het publieke domein. Zelfgeïnitieerde projecten, ruimtelijke interventies, schrijven, cureren en lezingen maken deel uit van de werkwijze van L A, die gericht is op het vormgeven van een meer inclusieve architectuur en nieuwe vormen van openbaar domein. Hun ruimtelijke ontwerpen streven er niet naar kant-en-klare structuren te belichamen maar juist om nieuwe ontwikkelingen in gang te zetten.