Ontwerpplatform
OK-RM
OK-RM uit Londen (Oliver Knight & Rory McGrath) ontwikkelde het concept voor de tentoonstellingsteksten en onderschriften in de tentoonstelling Designing the Surface en verzorgde het grafische ontwerp.
Designing the Surface
Iedere afwerking van ieder product kent een doel, of het nu verleiding, bescherming of imitatie is. Ontwerpers zijn daarbij niet langer beperkt tot het aanbrengen van een beschermende coating; naast bescherming of verfraaiing, is optimalisering en zelfs het kunnen toevoegen van totaal nieuwe eigenschappen steeds gebruikelijker geworden. _Designing the Surface_, een tentoonstelling over de laatste laag van producten, presenteert een verzameling van artefacten verdeeld over vijf verzamelingen: Luster (pracht), Patina (glans), Faux (vermomming), Teflon (afstoting) en Agency (strijdbaarheid). Oppervlakten van producten worden ontmaskerd als symbolen van schone schijn en ontkenning. Tegelijkertijd blijkt de aloude regel dat vorm de functie zou volgen gedateerd nu een simpele coating nieuwe functies mogelijk maakt, los van ieder vorm.
Het grafisch ontwerp van OK-RM voor Designing the Surface was terughoudend. Centraal stond een catalogus in de vorm van een klein boekje waarvan de bladzijdes, opgeblazen tot groot formaat, als teksten en bijschriften bij de verschillende thema's in de tentoonstelling terugkeerden. 'De tentoonstelling als een theater, dat was het idee achter de bijdrage van OK-RM,' vertelt Rory McGrath. 'De designobjecten werden in teksten opgevoerd als karakters in "a moral performance".' Deze performatieve benadering van designobjecten was een reactie op het concept van de curatoren Chris Kabel en Koehorst in 't Veld, legt McGrath uit. Zij refereerden bij de tentoonstelling, die uit een verzameling verschillende paviljoens bestond, aan een kermisopstelling.
In nauwe samenwerking met schrijvers Jack Self en Kate O'Brien ontwikkelde OK-RM een toneelstuk dat uit twee lagen bestond: een scenario en een verhaallijn. Het scenario bepaalde de positie van de paviljoens, terwijl de verhalende laag een experimentele synthese van feit en fictie, wetenschap en poëzie presenteerde. Het script bestond uit zes aktes, waarin zich aan de hand van een thema een verhaal ontwikkelde. 'Akte twee stond bijvoorbeeld in het teken van het thema Luster,' vertelt McGrath. 'Daarin kwamen verschillende objecten samen in de setting van een feestelijk dinerparty, waar ze zich aan elkaar voorstelden en met elkaar converseerden. Het resultaat was een soort volks theater.' In contrast met deze theatrale vertelling was het grafisch ontwerp heel functioneel: ieder object in de tentoonstelling was genummerd en daarmee terug te voeren tot een specifieke pagina van het script of een formeel bijschrift.
In hun werk onderzoeken en experimenteren Oliver Knight & Rory McGrath met conceptuele communicatiestructuren. Performance en theater zijn daar voorbeelden van. De samenwerking met Het Nieuwe Instituut hebben de ontwerpers als zeer positief ervaren. Ze merken op dat het instituut het experiment aanmoedigt en de ruimte biedt om een idee tot hun uiterste grens op te rekken en te onderzoeken.
OK-RM over Designing the Surface.
OK-RM
OK-RM is in 2008 opgericht door Oliver Knight en Rory McGrath. De Londense ontwerpstudio werkt in een voortdurende uitwisseling samen met kunstenaars, curatoren, redacteuren, architecten, ontwerpers en instellingen. De studio kenmerkt zich door een toegewijde, inhoudelijke benadering van het ontwerp, waarbij conceptueel denken steeds het uitgangspunt vormt. Recente opdrachtgevers en samenwerkingspartners waren o.a. 1017-ALYX-9SM, ETH Zürich, Vivienne Westwood, JW Anderson, The Guggenheim, The Met, Het Nieuwe Instituut, en kunstenaars zoals Virgil Abloh, Juergen Teller, Fos en Gabriel Kuri. In 2016 ontwierp OK-RM de presentatie in het Britse paviljoen op de architectuurbiënnale van Venetië. Daarnaast zijn Knight en McGrath oprichters van de uitgeverij InOtherWords.