Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Ontwerpplatform

Home

Marius Jopen en Max Kuwertz

Marius Jopen en Max Kuwertz zijn twee Duitse ontwerpers die voor het Het Nieuwe Instituut de identiteit hebben ontworpen van een tentoonstellingenreeks rond het lichaam (2016). De opdracht omvatte onder andere twee magazines, posters, flyers en digitale uitingen zoals webcovers en banners. Marius studeerde in Konstanz, Rio de Janeiro en Amsterdam, waar hij afstudeerde aan de Rietveld Academie. Max studeerde in New York, Hong Kong en Keulen. Voor Het Nieuwe Instituut werkten ze voor het eerst samen. Het eigenzinnige, illustratieve werk van Marius combineerden ze met de conceptuele, op typografie gebaseerde benadering van Max.

The Body

De Olympische Spelen van Rio de Janeiro waren de aanleiding voor een programma gewijd aan het lichaam. Hierin stond niet alleen het lichaam van de individuele atleet centraal, maar ook de mensenmassa die gedurende een evenement als Rio 2016 door middel van geavanceerde technologieën als een collectief lichaam wordt gemonitord, geanalyseerd en gemanipuleerd. Vierentwintig uur per dag. Innovaties hebben ertoe geleid dat zowel het lichaam van de burger, als dat van de openbare ruimte, de stad en de staat, gaandeweg efficiënter naar een ideaalbeeld kunnen worden gevormd. Zo ontstaan er op alle niveaus nieuwe, ontworpen lichamen, en media spelen een essentiële rol in het vastleggen en verspreiden van die vernieuwing.

Het programma bestond uit: T_he Life Fair_, Munich 1972, Space embodied, Conrol Syntax Rio en 51 Sprints

"The Body was the overall title for a series of six exhibitions that took place at Het Nieuwe Instituut in 2016. Each exhibition was about the human body and how it is monitored, viewed, and shaped by society. As a design team we were commissioned to create a campaign that encompassed all six subjects in the exhibition series.

Through this mandate we came up with the idea of BODY Magazine, a fictional magazine that looked at the human body through the lens of science and technology. The magazine's initial design consisted of blank boxes surrounded by articles and information pertaining to the exhibitions. After this we painted directly onto the magazine, writing commentary, drawing images, and highlighting specific content. We then took the magazine apart and made posters for the six exhibitions, using the cover of the magazine for the background in each instance. Similarly the invitation for the opening exhibition used the contents page while all other multimedia aspects, such as the website and associated video trailers, appeared as advertisements for BODY Magazine."

Het Nieuwe Instituut. Foto Johannes Schwartz

Website Marius Jopen

Website Max Kuwertz

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.