Ontwerpplatform
Kévin Bray en Thomas Buxó
Kévin Bray en Thomas Buxó waren verantwoordelijk voor de grafische identiteit van de tentoonstelling The Life Fair (2016).
The Life Fair
'We zochten naar een vorm van communicatie die dicht op reclame en corporate design zit, zonder het letterlijk te zijn,' vertelt Kévin Bray. '_The Life Fair_ ging over de invloed van technologie op ons leven en, meer specifiek, over de manier waarop bedrijven en overheden digitale middelen inzetten om ons gedrag te beïnvloeden. De tentoonstelling was gebaseerd op onderzoek van Agata Jaworska en Giovanni Innella. Ik monteerde en bewerkte de beelden die zij verzamelden zodanig dat ze voldoende uit hun context getrokken werden om onderdeel te worden van het overkoepelende verhaal van de tentoonstelling, zonder hun oorspronkelijke boodschap te verliezen.'
Kévin voegde een extra visuele laag toe aan het beeldmateriaal,' vult Thomas Buxó aan. 'In plaats van helderheid te verschaffen, versterkte hij de complexiteit en verrijkte daarmee de niveaus waarop het materiaal gelezen kon worden.' Tegenover deze visuele overdaad, plaatste Thomas Buxó een extreem vereenvoudigde typografie. 'Ik heb geprobeerd het terug te brengen tot een soort labelsysteem, bijna als een code. Ik heb letterlijk Helvetica Monospace gebruikt, een lettertype waarbij iedere letter evenveel ruimte inneemt. Het is de eenvoudige metgezel van de Helvetica Textbook, het lettertype uit de huisstijl van Het Nieuwe Instituut, beide lettertypes werden door Max Miedinger ontworpen. Het is een font zonder enige franje, dat refereert aan de vroegste vormen van digitale communicatie.' Buxó vatte de teksten in een strak grid, als tegenwicht voor de rijke en gelaagde beelden van Bray, die op groot formaat in de beursstands werden gemonteerd. 'De teksten werden in negatief, witte letters tegen een zwarte achtergrond, geplaatst, refererend aan code, programmeren en de eerste computerschermen.' '
De heldere structuur van een beurs bood mij de mogelijkheid om verwarring te scheppen,' meent Bray. 'Ik speelde met verschillende stijlen en vermengde reclamebeelden met illustraties en soms wetenschappelijke informatie.' Hij maakt daarbij gebruik van software waarmee beelden kunnen worden gemanipuleerd en het vervagen en blurren van grenzen wordt gestimuleerd. Zowel de verleidelijke en vervreemdende beelden van Bray als de uitgebeende typografie van Buxó, refereren aan de actualiteit en de historie van het digitale domein. Beide extremen kwamen samen in een grafische identiteit die uiteindelijk vooral het ruimtelijk ontwerp van Claus Wiersema volgde om de tentoonstelling als geheel te versterken. De ervaring van het als grafisch ontwerper meewerken aan een tentoonstelling in een meer dienstbare rol, motiveerde Bray om een meer autonome richting op te gaan. Hij deed toelating bij de Rijksacademie en ontwikkelde zich tot beeldend kunstenaar.
Kévin Bray
Kévin Bray is beeldend kunstenaar, gevestigd in Amsterdam. Hij studeerde grafische vormgeving en beeldende kunst en deed een residentie aan de RijksAkademie in Amsterdam. Hij geeft les aan de KABK in Den Haag. Zijn werk beweegt zich tussen verschillende media, zoals video, grafisch ontwerp en sound design, waarin hij het beeld en zijn productie(wijzen) onderzoekt en ter discussie stelt. Bray laat de toeschouwer zien met welke technieken hij zijn videowerken tot stand komen, door de voorkeur te geven aan collagetechnieken, in plaats van montage en interactie met de achtergrond en het podium. Hij toont de relaties en hiaten tussen de verschillende lagen waaruit een beeld is opgebouwd en speelt met de grens tussen transparantie en verhulling.
Thomas Buxó
Thomas Buxó is een grafisch ontwerper, gevestigd in Amsterdam. Na zijn afstuderen in 1996 aan de Rietveld Academie richtte hij zijn eigen studio op. Zijn opdrachten spelen zich altijd op de een of andere manier op het vlak van kunst, design of architectuur. Na jarenlang voornamelijk drukwerk te hebben ontworpen, introduceerde hij code in zijn praktijk, doormiddel van het door hemzelf geïnitieerde onderzoek 'Headless Design'. Als onvermoeibare voorstander van vrij Open Source Software, gaf Buxó les aan ECAL in Lausanne en de Werkplaats Typografie in Arnhem, hij was jurylid bij de kunstacademie in Valence en gastdocent bij de MICA in Baltimore. Momenteel is hij tutor in het afstudeerjaar van de opleiding Grafisch Ontwerpen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.