Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Ontwerpplatform

Home

Karel Martens

Een 'tijdelijke interventie' van grafisch vormgever Karel Martens markeerde de overgang van drie afzonderlijke organisaties naar Het Nieuwe Instituut. Ook ontwierp hij het drukwerk en de grafische laag van de eerste tentoonstellingen De Ruïne en _Biodesign _in 2013. Karel Martens heeft een omvangrijk oeuvre waarin de vormgeving van talloze boeken en omslagen, zoals die van architectuurtijdschrift OASE, de boventoon voert. Daarnaast is hij sinds 1977 actief als docent, eerst aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem, daarna aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Hij is mede-initiator van de Werkplaats Typografie, een masteropleiding grafisch ontwerpen van ArtEZ in Arnhem.

Tijdelijke interventie

Per 2013 zijn drie culturele instellingen - Het NAi, Premsela en Virtueel Platform gefuseerd tot Het Nieuwe Instituut. Karel Martens heeft op basis van een tijdelijke interventie de naam Het Nieuwe Instituut op een niet hiërarchische wijze verbonden aan de drie namen van de fusiepartners. Martens' interventie was gebaseerd op de huisstijlen van de drie organisaties. Het bestaande materiaal - drukwerk, websites etc. - werd bedrukt met een kleurvlak en drie cirkels, die tegelijkertijd de eerdere huisstijl zichtbaar houden en van een nieuwe laag voorzien, symbolisch voor een nieuwe opdracht en ambitie. De cirkels - verwijzend naar de drie bestaande organisaties - kunnen of een uitsparing, een print of een stansgat zijn. Dit beeld werd gecombineerd met de naam Het Nieuwe Instituut en de drie namen van de voormalige organisaties.

Tijdelijke interventie en De Ruine. Foto Johannes Schwartz

Tijdelijke interventie. Foto Johannes Schwartz

De Ruïne

Onder de titel _De Ruïne_ introduceerde Het Nieuwe Instituut in 2013 een zomerprogramma dat de overgang markeerde naar het komende culturele jaar, waarin Het Nieuwe Instituut met behulp van verschillende projecten gestalte gaf aan de veelzijdige ambities. Naast een achttal presentaties bestond De Ruïne uit een parallelprogramma, waarbinnen oude vragen, radicale ontwerppraktijken, versleten noties en zelfs de claim van een nieuwe Industriële Revolutie worden verenigd!

De Ruine. Foto Johannes Schwartz

De Ruine. Grafisch ontwerp Karel Martens. Foto Johannes Schwartz

Biodesign

_Biodesign _was een tentoonstelling over de kruisbestuiving van natuur, wetenschap en creativiteit. Curator William Myers heeft hiervoor ruim 50 projecten geselecteerd, waarbij levende systemen een integraal onderdeel vormen van het ontwerpproces.

Biodesign. Foto Anna de Jong

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.