Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Ontwerpplatform

Home

Ines Cox

Ines Cox was verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp van de tentoonstelling The Hoodie en New Material Award 2014 (samen met Lauren Grusenmeyer).

The Hoodie. Foto Franziska Müller Schmidt.

The Hoodie. Foto Franziska Müller Schmidt.

The Hoodie. Foto Franziska Müller Schmidt.

The Hoodie. Foto Franziska Müller Schmidt.

The Hoodie. Foto Franziska Müller Schmidt.

The Hoodie

'Een hoodie wordt vaak als een schild gedragen,' vertelt Ines Cox. 'Het is een comfortabel kledingstuk dat met zijn capuchon een beschermende laag vormt tussen binnen en buiten. Ik wilde met mijn ontwerp reageren op dat principe van binnen en buiten. Als je een kledingstuk binnenstebuiten keert, wordt aan de binnenkant een label zichtbaar. Op dit label staat informatie over wasvoorschriften, productie en gebruikte materialen. Dit kledinglabel heb ik als basis voor mijn ontwerp gekozen.' Het project vroeg om veel flexibiliteit, aldus Cox. 'Ik werd al in een vroeg stadium bij de ontwikkeling van de tentoonstelling betrokken en onderweg veranderde er nog van alles. De vorm van het label leende zich goed voor zo'n proces. Het leuke was dat ik met één idee begon en dat vervolgens in de verschillende lagen van het project heb kunnen testen. Het idee kwam zo op verschillende manieren tot leven.'

Kenmerken van het kledinglabel - zoals de langwerpige vorm, het plaatsen van veel informatie op een beperkt oppervlak en de positieve en negatieve zijde van geweven versies - keren terug in de verschillende communicatiemiddelen. In de gebruikte typografie refereren rondjes om de cijfers aan de notering van kledingmaten en haakjes om citaten en tekstfragmenten aan de omhullende kwaliteit van de hoodie. De zaalteksten liet Cox op flexibel materiaal drukken, vergelijkbaar met het artificiële textiel dat vaak voor de labels wordt gebruikt. Deze 'tekstborden' hingen aan dunne buisjes: een verwijzing naar kledinghangers.

Cox blijft in haar ontwerpen graag dicht bij het alledaagse leven. 'Ik houd ervan het specifieke karakter van bekende dingen te benadrukken, zodat ze terug bijzonder worden.' De samenwerking met Het Nieuwe Instituut verliep voor Cox zeer positief. 'Ik maak het weinig mee dat een culturele instelling met een artdirector werkt. De ruimtelijk en grafisch ontwerpers werden vanaf het begin bij de ontwikkeling van The Hoodie betrokken. De ontwikkeling van de inhoud en de vorm van de tentoonstelling liepen daardoor gelijk op, in goed overleg tussen de curator, de ontwerpers en de medewerkers van het instituut.'

De door schrijver en curator Lou Stoppard samengestelde tentoonstelling _The Hoodie_ gaat over de rol die het gelijknamige kledingstuk speelt in cultuur, mode en politiek. In de tentoonstelling wordt stilgestaan bij de historische achtergrond en actuele betekenis van de minstens zo omstreden als modieuze 'trui-met-capuchon,' die beschouwd kan worden als het laatste politieke westerse kledingstuk.

The Hoodie. Foto Franziska Müller Schmidt.

The Hoodie. Foto Petra van der Ree.

New Material Award

Ook bij het grafisch ontwerp voor de New Material Award 2014 koos Cox samen met Lauren Grusenmeyer voor een eenvoudige basisvorm die op verschillende manieren werd ingezet. In dit geval was dat een houten plaat, voor iedere genomineerde één in een eigen kleur. Op die plaat werd een print gemonteerd met daarop alle informatie over genomineerde en project. Vervolgens werd deze plaat in verschillende delen gezaagd die als puzzelstukjes in de betreffende presentatie werden gemonteerd. De kleuren van de verschillende genomineerden keerden terug in de publicatie. De keuze voor een lettertype volgt bij Cox uit het ontwerpconcept. 'Ik kies voor een lettertype op basis van de compositie en de plaatsing van tekst. Voor de grafische identiteit van de New Material Award kozen wij voor een lettertype dat afgesneden kan worden zonder dat de tekst onleesbaar wordt. Ook in de publicatie liep de tekst over de pagina heen en werd de typografie afgebroken. Bij de opening bleek het langwerpig formaat van het boekje zeer handzaam te zijn. Je kon het makkelijk in je borstzakje of tas stoppen. De pagina's waar uitvouwbaar, waardoor het beeld binnenin toch groot kon worden geplaatst.'

In 2014 presenteerde Het Nieuwe Instituut het werk van zestien ontwerpers, kunstenaars en architecten die genomineerd waren voor de _New Material Award 2014_. Van 2009 tot 2020 werd de New Material Award tweejaarlijks toegekend aan kunstenaars en ontwerpers die een bijdrage leverden aan materiaalinnovatie met aandacht voor ecologische en sociale duurzaamheid. De prijs bood een platform aan een generatie ontwerpers die fundamentele vragen durft te stellen over industriële productieprocessen en natuurlijke groei, afvalstromen en restmaterialen.

New Material Award. Foto: Johannes Schwartz

New Material Award 2014. Foto Johannes Schwartz

New Material Award 2014. Foto Johannes Schwartz

Website Ines Cox

Website Bureau Gruysenmeyer

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.