Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Ontwerpplatform

Home

Goda Budvytytė

Goda Budvytytė ontwierp de grafische identiteit van de tentoonstelling Art on Display 1949-69 (2020).

Art on Display 1949-69. Foto Johannes Schwartz.

Art on Display 1949-69. Foto Johannes Schwartz.

Art on Display 1949-69. Foto Johannes Schwartz.

Art on Display 1949-69

In de tentoonstelling _Art on Display 1949-69_ zijn tentoonstellingsontwerpen samengebracht van de architecten Carlo Scarpa, Franco Albini en Franca Helg, Lina Bo Bardi, Aldo van Eyck en Alison en Peter Smithson. Als de gelegenheid zich voordoet, probeert Goda Budvytytė tijdens haar reizen een door Carlo Scarpa of Franco Albini ontworpen museum, winkel of tuin te bezoeken. 'Ik vind het fascinerend om te zien hoe veel aandacht de Italiaanse architect Scarpa besteedt aan details, materiaal- en kleurkeuze. Hoe hij in zijn tentoonstellingsontwerp een kader biedt waarmee hij het licht en het traject dat de blik van de toeschouwer aflegt om het kunstwerk op verschillende manieren te benaderen choreografeert.' Budvytytė reageerde dan ook enthousiast toen ze werd benaderd om de grafische identiteit van het project te ontwerpen. 'Sommige voorbeelden uit de tentoonstelling vormen voor mij al lang inspirerend materiaal: ze vertegenwoordigen een prachtige symbiose tussen een instelling en een ontwerper.'

Gevraagd naar de ideeën achter haar ontwerpen, vertelt Budvytytė: 'In reactie op de erfenis van de verschillende architectonische praktijken in de tentoonstelling, inclusief de tentoonstellingsarchitectuur, wilde ik dat de grafische laag zelf als een display zou werken. Ik ontwierp een 'kader' voor de presentatie van de tentoonstellingsteksten, een driedimensionale structuur die ik vervolgens vertaalde naar een tweedimensionale vorm om de tentoonstelling naar buiten toe te communiceren. Het voelde in dit geval vanzelfsprekend om verwijzend naar de fysieke ruimte tot een grafische taal te komen.' Alle onderdelen van de tentoonstelling moesten op de juiste manier samenvallen om het centrale idee van de tentoonstelling te versterken. 'Daarbij stonden eenvoud en integriteit voor mij centraal - als een passende zak in een goed gemaakte broek. Bij de keuze voor de typografie lette ik daarom vooral op helderheid en leesbaarheid.'

Als ontwerper besteedt Budvytytė veel aandacht aan de tactiele kwaliteit van ontwerpen. 'Je kunt met je vingertoppen zo veel lezen. De keuze voor materialen was daardoor een intensief proces, dat misschien wel ingewikkelder was dan het resultaat doet vermoeden. In eerste instantie wilde ik uitsluitend met papier werken; het basismateriaal van de grafisch ontwerper, dat ook recyclebaar is. Uiteindelijk hebben we aluminiumplaat gebruikt, een materiaal dat zich beter leent voor de duur en robuustheid van een tentoonstelling. Ik hoop dat de synthese van de verschillende materialen en visuele elementen een vruchtbare en toegankelijke basis vormt, die de bezoeker vertrouwd laat raken met het onderwerp.'

Veel museumbezoekers zijn geneigd direct de aandacht op het kunstwerk te richten, onbewust van het feit dat de ontmoeting met het kunstwerk is geënsceneerd door een ontwerper._ Art on Display 1949-69_ stelt daarom voor een keer het tentoonstellingsontwerp zelf centraal. De expositie brengt enkele van de meest vooruitstrevende, naoorlogse tentoonstellingsontwerpen van architecten samen aan de hand van 1:1 reconstructies. Een unieke kans om deze vooruitstrevende benaderingen fysiek te ervaren en te kunnen vergelijken.

Art on Display 1949-69. Foto Petra van der Ree.

Goda Budvytytė

Goda Budvytytė onderzoekt hoe verschillende soorten inhoud, gerelateerd aan een veranderende constellatie van formaten, kunnen worden vertaald in boeken, grafische identiteiten, tentoonstellingen, tentoonstellingsontwerpen en andere leesbare ontmoetingen. Recente opdrachtgevers zijn onder meer Tai Kwun Contemporary, ETH Zürich, Witte de With Center for Contemporary Art, Het Nieuwe Instituut, MIT, Pompidou Center, NTU Center for Contemporary Art Singapore, Kunstenfestivaldesarts en samenwerkingen met kunstenaars Tarek Atoui, Maaike Schoorel en Jessica Warboys. In 2019 ontwierp ze de grafische identiteit voor het Litouws paviljoen op de Biënnale van Venetië (en Gouden Leeuw winnaar). Samen met kunstenaar Viktorija Rybakova vormt ze studio laumes waarmee ze onlangs het boek El Plástico. The Sun That lives Inside the Rock (Bom Dia books) publiceerde.

Website Goda Budvytytė

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.