Ontwerpplatform
Experimental Jetset
Experimental Jetset is opgericht in 1997 en bestaat uit Marieke Stolk, Erwin Brinkers en Danny van den Dungen. Voor Het Nieuwe Instituut werkten ze aan verschillende projecten: de tentoonstelling Open, A Bakema Celebration (Architectuurbiënnale Venetie, 2014), Hacked, onderdeel van het Tijdelijk Modemuseum (2015) en Space Embodied (2016). Ze ontwierpen de grafische laag in deze tentoonstellingen, maar ook drukwerk en digitale middelen. Ze omschrijven hun werkwijze als 'taal omzetten naar objecten'.
Open: A Bakema Celebration
Architect Jaap Bakema stond centraal in het Nederlandse paviljoen tijdens de 14e editie van de internationale architectuurtentoonstelling - La Biennale di Venezia. De inzending Open: A Bakema Celebration bood kritische reflecties op het idee van de open samenleving aan de hand van het werk en onderzoek van Jaap Bakema.
De veranderende verhoudingen tussen overheid en markt, architect en burger werden tegen het licht gehouden in een installatie die gebruik maakte van een variatie aan media: historische briefwisselingen, fotografie, tekeningen, TV-fragmenten, films en interviews (met onder andere Herman Hertzberger en John Habraken). Een eigentijdse 'Post Box for the Open Society', is een online platform voor architecten en ontwerpers om nieuwe ideeën voor de open samenleving uit te wisselen.
Hacked
Met hun project _Hacked_ leverden modeontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum commentaar op het hedendaagse fenomeen van fast fashion, mode die op basis van snel op elkaar volgende collecties, goedkoop in de winkels hangt. Door de overproductie van deze industrie te hergebruiken en te upcyclen, transformeren Van Slobbe en Van Benthum zichzelf van productontwerpers in procesontwerpers, die restpartijen benaderen als materiaal. _Hacked _was niet alleen een kritiek op de effecten van de hedendaagse mode-industrie, maar ook een onderzoek naar een mogelijk nieuwe rol voor de modeontwerper in het ontwerp- en productieproces.
Space embodied
_Space Embodied. The Russian Art of Movement 1920-1930_ ging over het streven naar een nieuwe, vrije mens, zoals gepropageerd door de Russische avant-garde. Een installatie over het lichaam in beweging: levensgrote projecties van dansers, een dansvloer, decorstukken en spiegels confronteren de bezoeker op een even directe als fysieke manier met het historische materiaal uit de jaren twintig van de vorige eeuw.