Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Ontwerpplatform

Home

Daphna Laurens

Daphna Laurens was verantwoordelijk voor het ruimtelijk ontwerp van de tentoonstelling PLASTIC: Promises of a Home-made Future (2015).

PLASTIC: Promises of a Home-made Future. Foto Johannes Schwartz.

PLASTIC: Promises of a Home-made Future. Foto Johannes Schwartz.

PLASTIC: Promises of a Home-made Future. Foto Johannes Schwartz.

PLASTIC: Promises of a Home-made Future. Foto Johannes Schwartz.

Plastic

De tentoonstelling was gebaseerd op een onderzoek van Tal Erez naar de geschiedenis, gevaren en mogelijk nieuwe kansen van het materiaal plastic. 'We werden gevraagd om mee te denken over hoe dit onderzoek kon worden vertaald in een tentoonstelling,' vertelt Daphna Isaacs Burggraaf. 'In samenspraak met Erez en de medewerkers van Het Nieuwe Instituut ontstond het idee om een 'docubition' te maken: een tentoonstelling die de opzet van een documentaire volgt.' 'Het verhaal bestond uit vier delen, met ieder twintig scenes,' vervolgt Laurens Manders. 'Het eerste deel ging over de euforie die werd opgeroepen door de mogelijkheden van het nieuwe materiaal plastic. Vervolgens werd ingegaan op de toenemende zorgen over de grote hoeveelheden, moeilijk afbreekbaar afval dat al die nieuwe toepassingen opleveren en de dillema's die ontwikkelingen als 3D-printen met zich mee brengen, zoals een wapen dat thuis kan worden uitgeprint. In die zin was het een activistische tentoonstelling - dat moest ons ontwerp ook uitstralen.'

De tentoonstelling was opgebouwd uit MDF-platen, vertelt Daphna. 'Deze zijn ten opzichte van elkaar steeds iets naar voren of naar achteren geplaatst, waardoor een subtiele ruimtelijke referentie aan protestborden ontstond. Dit zal de bezoeker niet bewust hebben ervaren, maar het droeg bij aan de algehele beleving: de activistische intentie werd ruimtelijke gecommuniceerd. De grafische laag van Team Thursday ondersteunde dat gevoel met teksten die op tape werden gedrukt, dat overal kriskras overheen werd geplakt. De ruimte was vrij donker gehouden. Dat was nodig om de vele video's zichtbaar te houden, maar paste ook bij de alarmerende boodschap.' 'De vier delen van de 'docubition' werden afgeschermd met plastic flappen,' vertelt Laurens. 'Op deze afscheidingen werden videobeelden geprojecteerd, door Erez de "plotpoints" van de docubition genoemd. De plastic gordijnen zorgden ervoor dat bezoekers letterlijk de opeenvolgende "hoofdstukken" binnenstapten en zo door het verhaal werden geleid - terwijl zij tegelijkertijd fysiek in aanraking kwamen met het materiaal plastic.'

In veel van de ontwerpen van Daphna Laurens speelt esthetiek een grote, soms zelfs leidende rol. 'Het tentoonstellingsontwerp van _PLASTIC _hebben we echter in hoge mate 'dienend' benaderd,' benadrukt Laurens. 'We wilden een juiste sfeer creëren, om de boodschap kracht bij te zetten, zonder dat ons ontwerp met de inhoud zou concurreren. We ontwierpen een drager die samenhang bracht in een verzameling uiteenlopende materialen, variërend van een golfballetje, plastic afval, tekstdocumenten tot foto- en videobeelden, om Erez' verhaal over plastic zo goed mogelijk te vertellen.' Toch gingen de ontwerpers niet helemaal anders-dan-anders te werk. 'We maken altijd een set regels voor een tentoonstelling,' aldus Daphna. 'Voor _PLASTIC _stelden we een aantal hoogtes en breedtes voor de sokkels en panelen vast. Alle tv-schermen werden in door-en-door zwart gekleurde MDF-platen geplaatst en het tekst- en beeldmateriaal hing (op zwart schuim gepresenteerd) aan onbehandelde MDF-platen. Daarnaast besteedden we zoals altijd veel aandacht aan de detaillering.' Belangrijk waren de vele, vaak inhoudelijke gesprekken die zij voerden met Erez en de medewerkers van Het Nieuwe Instituut: die waren intensief, maar ook essentieel om de materie goed te begrijpen en vertalen in een ruimtelijke ervaring.

_PLASTIC: Promises of a Home-made Future_ is deel van een serie over materialen en hun economische, culturele en sociale betekenis. Ooit werd plastic gezien als hét materiaal van de toekomst, maar de laatste decennia staat plastic vooral symbool voor toenemende milieuvervuiling en blinde consumptiedrang. Met de komst van nieuwe technologieën - zoals de 3D-printer - veranderen opnieuw de toepassing en betekenis van plastic. De tentoonstelling _PLASTIC _was gebaseerd op het onderzoek van ontwerper en onderzoeker Tal Erez.

PLASTIC: Promises of a Home-made Future. Foto Johannes Schwartz.

Daphna Laurens

Ontwerpstudio Daphna Laurens is opgericht door Daphna Isaacs Burggraaf en Laurens Manders, beiden afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven. Sinds 2008 werkt Daphna Laurens aan een breed scala van ontwerpen, variërend van unieke objecten en interieurproducten tot interieurs, beursstands en tentoonstellingen. In alle gevallen zoeken de ontwerpers in hun vormgeving naar een evenwicht tussen functionaliteit en esthetiek. "We houden van het Nederlandse woord 'vormgever' omdat dit precies omschrijft wat we doen. Het vormgeven van gedachtes, objecten, producten en ruimtes".

Website Daphna Laurens

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.