Ontwerpplatform
Christian Lange
Christian Lange was verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp van de tentoonstelling _The Other Architect _(2017).
The Other Architect
De reizende tentoonstelling The Other Architect presenteerde het werk van ruim twintig architectenbureaus en collectieven met een alternatieve architectuurpraktijk. Giovanna Borasi, hoofdcurator en inmiddels directeur van het Canadian Centre for Architecture (CCA), stelde de tentoonstelling in 2015 samen en benaderde Christian Lange voor het grafisch ontwerp. 'De inrichting van The Other Architect bestond grotendeels uit vitrinetafels waarin architectuurtekeningen, foto's en publicaties werden getoond. In contrast met die horizontale eenvormigheid stelde ik voor om op de muren grote blow-ups van tekeningen en foto's te maken.' In Montreal was de tentoonstelling over wel zes of zeven zalen verspreid, vertelt Lange, met veel materiaal dat veel ruimte kreeg. 'Ik kon op de wanden echt uitpakken met grote tekeningen.'
In Rotterdam was de tentoonstelling in 2017 te zien in Zaal -1 van Het Nieuwe Instituut, een zaal zonder daglicht, met een laag plafond, zwarte muren en beperkte verlichting. De tentoonstelling was er in gereduceerde vorm te zien. 'De zwarte muren en het zwarte plafond van deze zaal, dwongen mij om de muurtekeningen aan te passen.' Hij gaf zijn tekeningen de vorm van tekstwolken, als in een tekenstrip. 'De zwarte muren gaven de tekeningen een bepaalde zwaarte, die ze in het oorspronkelijke ontwerp niet hadden. Het zwartwit domineerde in Rotterdam. Alleen voor de aankondiging op de website en de gevel van Het Nieuwe Instituut gebruikte ik een kleurendruk. Dat beeld kwam op de gevel echt prachtig tot zijn recht.'
'Mijn ontwerp voor The Other Architect bestond uit drie elementen. De uitvergrote tekeningen, tentoonstellingsteksten en onderschriften. De tentoonstellingsteksten stonden rechtop in speciale standaarden op de tafels. Voor de onderschriften bij de verschillende tentoongestelde objecten, bedacht ik een systeem van een smalle strook papier en een wat groter liggend formaat. Beiden werden tegelijkertijd op dezelfde vellen papier gedrukt en vervolgens losgesneden. Dit modulaire systeem leverde veel flexibiliteit op bij het inrichten van de tentoonstelling.' Het was voor het eerst dat Lange de grafische laag van een tentoonstelling ontwierp. Het drie-dimensionele aspect ervan beviel hem: 'het biedt in ruimtelijke zin meer mogelijkheden dan het ontwerp voor een folder, een website of een boek. Mijn ontwerppraktijk is er door veranderd.' Bij het CCA stelde Lange voor om het ontwerp voor de grafische laag van de tentoonstelling door te zetten in het ontwerp van de communicatiemiddelen. Deze eenheid in grafische identiteit, die bij Het Nieuwe Instituut inmiddels standaard is, was nieuw voor het Canadese architectuurinstituut.
De tentoonstelling _The Other Architect_ gaat nader in op de praktijk van verschillende architecten, die vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw tot op heden een bredere opvatting hanteren van hun rol als ontwerper. Aan de hand van verschillende casestudies wordt getoond hoe architecten, veelal opererend in multidisciplinaire teams, nieuwe praktijken introduceerden.
Christian Lange
Christian Lange studeerde visuele communicatie in Potsdam, Leipzig en Zürich. Na zijn afstuderen werkte hij voor verschillende studio's en academies. In 2014 startte hij zijn eigen studio in München met een focus op boekontwerp, visuele identiteit en tentoonstellingsontwerp. Zijn werk viel in de prijzen bij de Most Beautiful Swiss Books Award, de Most Beautiful German Books Prize, Best Book Design from All Over the World en de DAM Architectural Book Award. Hij ontwierp kunstenaarsboeken en tijdschriften zoals DUMMY (DE), Fluter (DE) en tentoonstellingscatalogi. Meest recent ontwierp hij de monografie Düşler Ülkesi van Cana Bilir-Meier (Kunstverein in Hamburg, Spector Books). Opdrachtgevers zijn o.a. Bauhaus Dessau Foundation, het Canadian Centre for Architecture in Montreal (CCA), de Columbia University GSAPP in New York (VS), het Museum for Fine Arts in Leipzig, Vitsoe in München en het LWL Museum voor kunst en cultuur in Münster.