Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Ontwerpplatform

Home

Bureau Ira Koers

Ira Koers en Roelof Mulder waren verantwoordelijk voor het ruimtelijk ontwerp van de tentoonstelling Finders Keepers (2017) en de presentatie van de New Material Award 2018.

New Material Award 2018. Foto G.J. van Rooij.

New Material Award 2018. Foto G.J. van Rooij.

New Material Award 2018, Alcova, Milaan. Foto Ilco Kemmere.

Beide ontwerpen die Ira Koers en Roelof Mulder voor Het Nieuwe Instituut realiseerden, kunnen worden opgevat als een landschap. De bezoeker kan er ronddwalen en ontdekkingen doen, aldus Ira Koers. 'Alsof je door een bos wandelt en steeds nieuwe paden ontdekt, verschillende soorten bomen en planten tegenkomt, en misschien paddenstoelen vindt of vogels spot - zo moet de ruimte werken die we maken. Een plastiek voor object en mens, die als een nieuwe doorsnede in een bestaand gebouw schuift, als een Barbapapa die iedere vorm kan aannemen.'

New Material Award 2018

Veel van de genomineerden voor de New Material Award werken met bestaande materialen of restproducten. Omdat het proces van onderzoeken, experimenteren en ontwikkelen bij deze ontwerpers belangrijk is, werd besloten het originele materiaal (origin), de bewerking ervan (new material) en de toepassing van dat nieuwe materiaal (application) naast elkaar te tonen. 'We hebben met rauwe, pure materialen een landschap ontwikkeld, waarin deze drie stadia een plek kregen,' vertelt Koers. 'De tentoonstelling zou op verschillende locaties te zien zijn. We hebben daarom een verzameling houten modules ontwikkeld, waarmee we verschillende landschappen konden vormen. De materialen en objecten werden in een laag witmarmeren kiezelstenen - gekozen om hun neutrale, blanco uitstraling - gerangschikt.' Meerdere genomineerden presenteerden een servies. 'Door de kopjes, borden en kommen in een tapijt van steentjes te leggen, ontstond een associatie met een buitenoven voor keramiek,' legt Koers uit. 'Alsof de gepresenteerde objecten net gebakken waren en nog in de kooltjes lagen af te koelen. Bijkomend voordeel van het ontwerp was dat de verzameling kratjes en kiezels na afloop van het hele project eenvoudig en voor verschillende doeleinden kon worden hergebruikt.'

Van 2009 tot 2020 werd de New Material Award tweejaarlijks toegekend aan kunstenaars en ontwerpers die een bijdrage leverden aan materiaalinnovatie met aandacht voor ecologische en sociale duurzaamheid. De prijs bood een platform aan een generatie ontwerpers die fundamentele vragen durft te stellen over industriële productieprocessen en natuurlijke groei, afvalstromen en restmaterialen.

Finders Keepers. Foto Johannes Schwartz.

Finders Keepers

Ook bij het tentoonstellingsontwerp van Finders Keepers is een landschappelijke inpassing gemaakt. In de grote zaal van Het Nieuwe Instituut waren de paviljoens van de voorgaande tentoonstelling Designing the Surface blijven staan. 'Het idee was om deze onderdeel te maken van een nieuwe tentoonstellingsdrager,' vertelt Koers. 'We hebben tussen de kolommen van de grote zaal een doorlopend landschap gegoten, waarin de autonome paviljoens als uitsparingen in een massief veld werden opgenomen.' De bezoeker kon om dit vierkante landschap heenlopen en er op verschillende punten in stappen. Bijvoorbeeld via een hellingbaan naar het centrum van de presentatie en met een trap naar een hoge uitkijkpost van waaruit de gehele tentoonstelling kon worden overzien. In de paviljoens werden satellietpresentaties ingericht. Het houten dek kreeg in zijn geheel een matte grijze kleur, zodat het visueel onderdeel werd van het beton van het gebouw. 'Het is altijd fijn om te kunnen reageren op het gebouw,' merkt Koers daarover op. De buitenwanden van de paviljoens werden bekleed met spiegelend materiaal waarin de objecten eindeloos weerspiegeld werden. Grafisch ontwerper Sandra Kassenaar plaatste bij de verschillende collecties plexiglazen kappen, voorzien van interviews met de verzamelaars over hun verzameling. 'Die kappen werkten als kleine eilanden van concentratie in een uitgestrekte landschap.'

Voor de tentoonstelling _Finders Keepers_ bracht het designmagazine _MacGuffin _meer dan 5000 voorwerpen uit meer dan 40 verzamelingen bijeen in een 'Grande Parade' van alledaagse gebruiksvoorwerpen: van scheermesjes tot spijkerbroeken, en van touwen tot trappen. In de tentoonstelling werd stilgestaan bij de uiteenlopende motieven en strategieën van verzamelaars, het esthetisch plezier van het verzamelen en het verborgen leven van de dingen

Finders Keepers. Foto Johannes Schwartz.

Finders Keepers. Foto Johannes Schwartz.

Finders Keepers. Foto Johannes Schwartz.

Bureau Ira Koers

Roelof Mulder studeerde beeldende kunst aan Artez in Arnhem en grafisch ontwerp aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht en is sindsdien werkzaam als zelfstandig ontwerper. Ira Koers studeerde architectuur aan de Rietveld Academie in Amsterdam en werkt als autonoom ontwerper en architect. Vanaf 2009 werken Roelof en Ira samen aan publieke projecten in opdracht van musea, universiteiten, de zorg, gemeentes en divers cultureel agentuur. Het werk speelt zich zowel binnen als buiten af, voor de toekomst of voorbijgaand, en maakt ruimte voor natuur, cultuur en schoonheid.

Website Bureau Ira Koers

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.