Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Bijlage 3 Technische Conserveringsdocumentatie

Een aanzet voor een template voor documentatie, afgeleid van software engineering documentatie

1. Algemene Projectinformatie

  • Titel project:
  • Maker(s) / Studio:
  • Productiejaar:
  • Omschrijving: (korte inhoud + vorm, bijv. VR installatie, AR app)

2. Gebruikte Game Engine

  • Engine: Unity / Unreal Engine
  • Versie:
  • Build type: (Standalone, WebXR, Mobile, etc.)

3. Software Runtime Environment

  • Doelplatform(en): (bijv. Oculus Quest 2, HTC Vive, browser)
  • Besturingssysteem: (bijv. Windows 10, Android 11)
  • Hardware-vereisten: CPU, GPU, RAM, HMD-type
  • Input methoden: Controllers, hands, tracking, etc.

4. Engineconfiguratie

  • Render pipeline (Unity): Built-in / URP / HDRP
  • Graphics settings: resolutie, anti-aliasing, shadows, shaders
  • Physics engine: standaard / aangepast
  • Audio engine: standaard / third-party plug-in
  • Network config (indien van toepassing): multiplayer framework of protocols

5. Externe Software Libraries / Plug-ins
Een lijst van alle externe packages die zijn toegevoegd aan het project: Bijvoorbeeld:

Naam library / middleware Versie Functie / Omschrijving Herkomst / bron VRTK 4.0.0 VR interaction toolkit (Unity) GitHub / Unity Asset Store FMOD 2.02 Audio middleware https://fmod.com

OpenCV 4.5.1 Beeldherkenning open-source AR Foundation 4.1.5 AR-functionaliteit (Unity) Unity Package Manager

6. Buildinformatie

  • Build tool: Unity Build-in / Unreal Build / CI pipeline
  • Laatste werkende build: versienummer + datum
  • Build output: APK, EXE, WebGL etc.
  • Build settings exportbestand: [bijgevoegd .json / .xml / .ini]

7. Versiebeheer & Brondocumentatie

  • Versiebeheersysteem: Git / SVN / anders
  • Repository-URL of backuplocatie:
  • Instructies voor rebuild: stappenplan (optioneel in README.md)
  • Licentie-informatie (software en assets)

8. Hardware- en Fysieke Componenten

  • Apparatuur: Lijst van benodigde hardware (computers, VR/AR-headsets, schermen, projectoren, speakers, sensoren, microfoons, haptische vesten, etc.) Specificaties: merk, model, OS, firmwareversies, aansluitingen
  • Props & Decoratieve elementen: Objecten zoals meubels, (nep-)apparatuur, kleding, decorstukken Afmetingen, materialen, opbouw- en opslaginstructies
  • Technische installaties: Licht- of geluidsapparatuur, rookmachines, windmachines, bewegende onderdelen (bv. servo’s of motoren) Schema’s van aansluitingen en onderhoudsbehoeften
  • Installatierichtlijnen: Ruimtelijke vereisten (m² per persoon, plafondhoogte) Set-up tijd en benodigde technische crew Training van hosts of technici

9. Artistieke Specificaties

  • Artistieke intentie (kort): (bijv. wat zijn cruciale elementen die niet verloren mogen gaan?)
  • Goed te keuren installatiemodellen: (bijv. instellingen voor tentoonstellingen of events)

10. Known Issues & Notes

  • Bekende bugs, beperkingen
  • Technische afhankelijkheden (bv. specifieke softwareversies, incompatibiliteit)
  • Toelichting op keuzes (bijv. waarom een bepaalde middleware werd gebruikt)

11. Bijlagen

  • Screenshots van interface & installatie
  • Schemas van software-architectuur of runtime environment
  • Licentiebestanden, binaries, installatiemappen, README.md
  • Eventueel: video-opnames of walkthrough van installatie

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.