Modernity, ideology and the interior
5 maart 2015 20:00 - 22:00
In het kader van 1:1 Stijlkamers spraken Penny Sparke (Kingston University London) en Greg Castillo (Berkeley University of California) over het interieur.
Met de introductie van de stijlkamer in het museum van de negentiende eeuw, deed het interieur van de privéwoning haar intrede in het publieke domein. De stijlkamer bood een uiterst geschikte omgeving om museumverzamelingen op een begrijpelijke manier voor een breed publiek tentoon te stellen. Bovendien bleken de stijlkamers zeer bruikbaar om ideeën over een nationale stijl en identiteit mee te propageren. Tot diep in de twintigste eeuw werd het interieur zo de inzet van een heus beschavingsoffensief. Het verhalende en verbeeldende vermogen van het interieur, dat inmiddels een veel uitgebreidere toepassing kent dan alleen het museum, staat centraal in een avond met de vooraanstaande historici Penny Sparke en Greg Castillo.
Penny Sparke (Kingston University London) sprak in haar lezing over de opkomst in de tweede helft van de 19e eeuw van de notie van het 'moderne interieur', en over de rol die dit speelde in de vorming van moderne waarden en ideeën. Greg Castillo (Berkeley University of California), sprak in zijn lezing over hoe tentoongestelde interieurs aan beide kanten van het IJzeren Gordijn als propagandamiddel werden ingezet tijdens de koude oorlog. Castillo's onderzoek, dat resulteerde in het boek Cold War on the Home Front, laat zien hoe het interieur werd gebruikt om de superioriteit van twee rivaliserende wereldmachten te promoten. Aansluitend gaat Fredie Floré (KULeuven / UGent) met beide sprekers in gesprek.
Penny Sparke
Penny Sparke is professor Design History aan de Kingston University en directeur van het Modern Interiors Research Centre. Ze studeerde van 1967 tot 1971 Franse literatuur aan de University of Sussex en promoveerde tussen 1972 en 1975 aan de Brighton Polytechnic op een onderzoek in de designgeschiedenis. Vervolgens ontwikkelde ze colleges designgeschiedenis en gaf deze ook aan de Brighton Polytechnic (1975-1982) en de Royal College of Art (1982-1999). Van 1999 tot 2005 was ze decaan aan de Faculty of Art, Design & Music van de Kingston Univeristy en van 2005 tot 2014 Pro Vice-Chancellor Research and Enterprise. Ze nam deel aan conferenties, gaf lezingen, was lid van de redactieraad van tijdschriften, stelde tentoonstellingen samen en publiceerde nationaal en internationaal over designgeschiedenis. Haar belangrijkste publicaties zijn An Introduction to Design and Culture, 1900 to the present (1986 en 2004); _Design in Context _(1987); _Electrical Appliances _(1988); _Italian Design from 1860 to the present _(1989); _The Plastics Age _(1990); _As Long as It's Pink: The Sexual Politics of Taste _(1995); _Elsie de Wolfe: The Birth of Modern Interior Decoration _(2005); en _The Modern Interior _(2008). Ze begeleidde en examineerde vele proefschriften over deze onderwerpen.
Greg Castillo
Greg Castillo is universitair hoofddocent aan het College of Environmental Design van de University of California (Berkeley) en onderzoeker aan het United States Studies Centre van de University of Sydney (Australië). Hij ontving onderzoeksbijdragen en fellowships van het Duitse Fullbright Fund, het Getty Research Institute, het Canadian Centre for Architecture en de Ford Foundation. Over de politiek en praktijk van het design tijdens de koude oorlog schreef hij het boek Cold War on the Home Front: The Soft Power of Midcentury Design (University of Minnesota Press, 2010) en de essays Cold War Modern: Art and Design in a Divided World, 1945-1975 (Victoria & Albert Museum, 2008), en The Politics of the Kitchen in the Cold War (MIT Press, 2008). Naast zijn onderzoek naar het Europese design uit het interbellum en van na de tweede wereldoorlog, houdt hij zich bezig met het design van de tegencultuur uit de San Francisco Bay Area voor de catalogus _Hippie Modernism: The Struggle for Utopia _(Walker Art Center, 2015).