Mallification
3 oktober 2017 09:00 - 15 oktober 2017 17:00

Foto: Louis Vuitton Spring/Summer Collection 2013 © Marc Jacobs, Daniel Buren.
Mallification is een tweejarig onderzoeksproject dat de materiële en digitale ontwikkeling van de shopping mall onderzoekt. De tentoonstelling is opgebouwd rondom de film The Creators of Shopping Worlds, van de Duitse filmmaker Harun Farocki (1944-2014). De film analyseert hoe winkelcentra ontworpen worden om verkoop en doorstoom te maximaliseren.
Naast de film toont de pop-in expo twee verschillende versies van de shopping mall: het handboek Enclosed Shopping Centres (Clive Darlow, 1974) laat samen met Jaap Bakema's originele perspectieftekeningen voor de Lijnbaan in Rotterdam zien hoe de moderne Europese shopping mall werd geconcipieerd. De tekeningen zijn afkomstig uit de collectie van het Rijksarchief voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw. Deze elementen worden gecontrasteerd met een veel recentere en verbasterde incarnatie van het winkelcentrum: een luxe 'shopping village' in Maasmechelen.
Mallification is een project van Janno Martens, Laurens Otto en Jacques Heinrich Toussaint van Bureau for Cultural Analysis.
Tijdens Thursday Night Live! van 5 oktober zal om 19.30 uur het 'Mallification' panelgesprek plaatsvinden, met gasten Mark Pimlott (TU Delft), Natascha Meuser (auteur Architektur im Zoo) en Gesina Roters (Brand Strategy Agency DAY)
Pop-in expo
Wekelijks wisselende presentaties in de foyer van Het Nieuwe Instituut. Een spraakmakend ontwerp, opzienbarend onderzoek, werk van een jong talent of een nieuwe aanwinst van het Rijksarchief voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw krijgen een plek in de spotlights.
Dit programma wordt ondersteund door het Mondriaan Fonds en het Goethe Institut.

Mondriaan Fonds.

Goethe Instituut.
Tags:
Pop-in Expo