Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

The Hoodie - Televised

31 mei 2020 12:00 - 17:00

Concrete Blossom x Brand New Guys, The Hoodie Unravelled: 'The Hoodie - Televised', 31-05 - 01-06-2020.

Afsluitend tweedaags festival en live-uitzending van het on-site-programma The Hoodie Unravelled, met bijdragen van uiteenlopende (ervarings)deskundigen op het gebied van de hoodie en de verhalen die het kledingstuk vertegenwoordigt. Goede gesprekken, muziek en de gelegenheid te zeefdrukken op je eigen hoodie, op de laatste dag vóór het versoepelen van de coronamaatregelen en de eerste dag dat ook de tentoonstelling _The Hoodie_ weer - beperkt - geopend is voor bezoekers.

The Hoodie Unravelled vormt het parallelle on-site-programma bij The Hoodie. Concrete Blossom, samenwerkingspartner van Het Nieuwe Instituut en in die hoedanigheid initiatiefnemer en organisator van het on-site-programma, licht toe hoe dit afsluitende event onder de bijzondere omstandigheden van de afgelopen maanden tot stand is gekomen:

"Toen we afgelopen december met ons spiegelprogramma begonnen, wisten we niet hoe we er nu bij zouden zitten. But here we are, alone together. De plannen zijn ietwat gewijzigd, de tentoonstelling verlengd en het einde van ons on-site-programma is in zicht. Als cherry on the pie presenteren we een saga in drie episodes met bijdragen van o.a. Lou Stoppard, Timothy Sabajo (Patta), Chinouk Filique, Richard Lopes Mendes (Clan de Banlieue), Jordan Soediono (SUMIBU), Abderrahmane Trabsini (Daily Paper) ​en een Hoodie screenprinting hangout aan het Middellandplein in Rotterdam."

Concrete Blossom x Brand New Guys, The Hoodie Unravelled: 'The Hoodie - Televised', 31-05 - 01-06-2020.

The Hoodie and its Legacy

Op zondag 31 mei 2020 gaat curator Lou Stoppard van de hoodietentoonstelling bij Het Nieuwe Instituut onder begeleiding van Cye Wong Loi-Sing van Brand New Guys en Malique Mohamud van Concrete Blossom in gesprek met modeonderzoeker Chinouk Filique de Miranda en Timothy Sabajo van streetwearwinkel en -merk Patta. Samen staan ze stil bij de legacy van de hoodie. Ze bespreken onder meer de rijke geschiedenis van een kledingstuk dat van sport- en werkkleding dankzij de inzet van unieke artiesten en ontwerpers via verschillende subculturen in de haute couture beland is - en nog dagelijks van nieuwe betekenissen wordt voorzien.

"Hiphop ontstond vanuit crisis. In die zeitgeist omarmen we kansen die in de huidige uitdagingen schuilen en blessen we de airwaves met een online televised saga. Om de legacy van The Hoodie in het hier en nu te plaatsen, presenteren Concrete Blossom en Brand New Guys een drievoudige saga."

Aansluitend is er voor een beperkt aantal belangstellenden uit Rotterdam gelegenheid om met gepaste maatregelen in een fysieke hang-out aan het Middellandplein hun eigen hoodies te zeefdrukken. Aan het begin van een geleidelijke terugkeer naar de stad kan de hoodie eindelijk weer fysiek naar the Hood.

  • 12:00-12:30 inloop (bekijk onder begeleiding van een playlist samengesteld door dj Mo Jakob een slideshow met kenmerkende hoodiebeelden)
  • 12:30-14:00 Virtueel rondetafelgesprek The Hoodie and its Legacy dat te volgen is via Het Nieuwe Instituut Online, maar live wordt gevoerd vanuit 'de Buurt' in Londen, Amsterdam en Rotterdam [voertaal Engels en Nederlands]
  • 14:00-17:00: Bring You Own Merch (BYOM) Screenprinting Hangout aan het Middellandplein, Rotterdam met muziek van dj Kofi P. The Unknown

Concrete Blossom x Brand New Guys, The Hoodie Unravelled: 'The Hoodie - Televised', 31-05 - 01-06-2020.

Husslin' 101

Op maandag 1 juni host YouthDem Quinten 'Quinna' Tilburg in een virtuele hangout een gesprek met streetwear- en tegencultuurexperts Jordan Soediono (medeoprichter en ontwerper SUMIBU), medeoprichter en creatief directeur Abderrahmane Trabsini van Daily Paper en medeoprichter Richard Lopes Mendes van Clan de Banlieue. Hoe zijn zij hun succesvolle brands begonnen, hoe verhoudt hun ondernemerschap zich tot dat van succesvolle hiphop- en streetwearentrepreneurs uit de jaren '80, '90 en '00 en - belangrijker nog - hoe zien ze de toekomst op dit gebied?

  • 19:00-19:30 inloop (bekijk onder begeleiding van een playlist samengesteld door dj Mo Jakob een slideshow met kenmerkende hoodiebeelden)
  • 19:30-21:00 Quinten Tilburg & friends live vanuit een virtuele hangout: Husslin' 101

Quinna was ook een van de jongeren die in de videoreeks _The Hoodie Unravelled [QUARANTINED]_ onder meer vertelde hoe hij de toekomst van fashion voor zich ziet.

_The Hoodie, The Hoodie Unravelled, The Hoodie __- Living Apart Together _in quarantaine: wat was dat ook alweer, die Hoodie?

Uit een samenvatting van de aanloop naar dit slotevent in Concrete Blossoms eigen Public Service Announcement: "Op basis van de centrale vraag hoe, waar en door wie de cool van de hoodie ontstaat, ontrafelen we het kledingstuk in het hier en nu. Drie jonge makers, a.k.a. de YouthDem, gingen aan de slag met die vraag. Het doel was en blijft: meer bewustzijn creëren in de Culture over de relatie tussen place en cultuur. De Hoodie komt immers van de straat en daar komt die ekte ekte flyness die 'luxe' modehuizen en musea tegenwoordig claimen vandaan. In december 2019 begonnen we THU met een masterclass in de ruïnes van legendary barbershop Chic aan de Middellandstraat in Rotterdam. Daar spraken we onder andere Abderrahmane Trabsini over grassrootsmentaliteit en de stormachtige claim to fame van het modelabel Daily Paper. Een maand later opende Sheray of Light (YouthDem) haar eerste solo-expo waarin ze een kijk gaf in haar leefwereld als jonge Rotterdamse maker. En net toen wij ons klaar maakten voor het tweede event met Quinten Tilburg (YouthDem), werd de wereld geconfronteerd met de uitbraak van COVID-19. Ellenlange rijen voor de coffeeshop, Little Richard dead, alles on hold. Shiiiiiit! We gingen door op anderhalve meter afstand en schoten de shorts _The Hoodie - Living Apart Together _met jonge Rotterdammers en spraken met ze over social distancing en nabije toekomstdromen."

Concrete Blossom

Concrete Blossom is een zelfverklaard Zwitsers zakmes; het is een Rotterdams design- en mediacollectief, dat in verschillende situaties onder meer als ontwerpstudio, uitgeverij en cultureel platform opereert. Het collectief navigeert met een nieuwsgierige, creatieve en ontwerpende blik door de stad, voortdurend "op zoek naar manieren om shit doper te maken". In hun projecten onderzoeken de leden van Concrete Blossom wat hedendaagse grootstedelijkheid inhoudt, met een nadruk op de wisselwerking tussen hiphop, diasporische culturen, straatcultuur en het digitale domein. In dialoog met gelijkgestemde partijen, die kunnen variëren van andere grassroots-initiatieven tot aan instellingen uit de gevestigde orde, streeft Concrete Blossom naar een veelzijdig en inclusief cultureel aanbod in Rotterdam (en de rest van de wereld). Onderweg naar zo'n cultuurbestel dat (beter) meebeweegt op de ritmes en dynamiek van de stad en al haar inwoners, kondigde Concrete Blossom in het najaar van 2019 een langlopende samenwerking met Het Nieuwe Instituut aan. In het kader van die samenwerking 'ontregelt' Concrete Blossom het instituut in eerste instantie het meest zichtbaar in de programmering die ontwikkeld wordt rond The Hoodie en G/D THYSELF.

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.