čekati | waiting – hidden layers
De tentoonstelling 'čekati | waiting - hidden layers 'toont een fotoserie van zesentwintig bushaltes in de periferie van Istrië, Kroatië. Ed Ruscha's conceptuele methodologie, en in het bijzonder zijn fotoserie 'Twentysix gasoline stations', dient als inspiratiebron om de bushaltes en hun identiteit in het stedelijk weefsel te onderzoeken. Met dit fotografische concept worden de observaties analytisch gepresenteerd en ontvouwen ze tegelijkertijd een grotere poëtische betekenis. Hoe is het leven in de gedecentraliseerde periferie, in de omgeving van de stedelijke realiteit? In het geluid van gemotoriseerd individueel verkeer, te midden van de stille, nostalgisch ogende haltes?
21 juli 2022 10:00 - 9 september 2022 17:00
Periferie. Omtrek van een gebied. Uithoeken van de stad. Deze waarnemingen roepen associaties op met het plattelandsleven. Zonovergoten streken van eindeloos groen. Geïsoleerd van een verstedelijkte wereld. Opvallend vanwege verbroken verbindingen met stedelijke centra. Provinciale fracties of een zelfgekozen idylle. Hoe is het leven in de gedecentraliseerde periferie, in de omgeving van de stedelijke realiteit? In het geluid van gemotoriseerd individueel verkeer, te midden van de stille, nostalgisch ogende haltes?
De tentoonstelling čekati | waiting - hidden layers in Gallery 3 van Het Nieuwe Instituut toont momenten van de periferie in Istrië, Kroatië. Documentair en conceptueel benadert de fotografische cartografie de verschillende percepties van plaatsen. De verborgen lagen tussen stedelijke en landelijke gebieden. De volgorde van de zesentwintig bushaltes komt overeen met de volgorde van de ontdekking. De locatie is willekeurig gekozen. Het toont de onzichtbare verbindingen van landelijke regio's in een stedelijke samenleving.
"It's the concept of taking something that's not subject matter and making it subject matter."
Ed Ruscha's conceptuele methodologie, en in het bijzonder zijn fotoserie _Twentysix gasoline stations _dient als inspiratiebron om de bushaltes en hun identiteit in het stedelijk weefsel te onderzoeken. Met dit fotografische concept worden de observaties analytisch gepresenteerd en ontvouwen ze tegelijkertijd een grotere poëtische betekenis. Hoe voelt het om in de omgeving van de stedelijke realiteit te leven?
Bushaltes in de periferie. Stereometrische beelden van voorwerpen die niet alleen rudimentaire beschutting bieden tegen regen en wind, maar altijd een belofte inhouden. Een belofte van verbinding met plaatsen buiten het platteland. Een belofte van punctualiteit en betrouwbaarheid van een superieur systeem, dat zijn essentie vindt in het klokken van de tijd en het verbinden van ruimtes. Het bewijs van de onzichtbare verbindingslijnen, de verborgen lagen, van de periferie en het verstedelijkte landschap. Lagen van de landelijke exodus. ook gemerkt buiten Kroatië.
De uitdaging van de scheiding tussen landelijke en stedelijke gebieden is een permanent onderdeel van een stedelijke samenleving. De periferie was altijd tegenstrijdig: zowel traditioneel gewijde zalen als experimentele laboratoria buiten de culturele laag. Bewakingszones als gebieden van vrijheid.
De periferie is vooral een gebied met afstanden. Voor degenen die in de stad zijn opgegroeid, is het landelijk gebied een plek om te ontsnappen. Stedelijke omgevingen zijn ontsnappingszones voor een deel van de plattelandsbevolking. Vandaag overlappen deze lagen elkaar. De tussensteden, die dagelijks verschijnen, lossen de eenduidigheid op en creëren meervoudige ruimten.
De periferie verschuift. Het ongerepte landschap wordt het toneel van toerisme en beweging. Tegelijk verandert het platteland in de metaproductieruimte van de landbouw en in een opslagruimte van onze server farms en megafabrieken. Een experimenteel veld voor het nieuwe digitale. Bushaltes in de periferie zijn altijd beide. Beloften van ontvluchtingen en beloften van nieuwe aankomsten.
Over Anna Kazianka en Falk Lennart Kremzow
De in Rotterdam en Wenen gevestigde fotografen, urbanisten en visueel ontwerpers Anna Kazianka en Falk Lennart Kremzow onderzoeken de raakvlakken tussen fotografie, architectuur en toegepast urbanisme. Gebruikmakend van conceptuele en documentaire methodologie, richt het kunstenaarsduo zich op de mobiele samenleving en stedelijke en landelijke ruimtes met een maatschappijkritische blik. Anna studeerde fotografie en audiovisuele media, evenals grafisch en communicatiedesign in Wenen en Cluj Napoca. Falk studeerde architectuur en urbanisme in Wenen en Wuppertal. Samen presenteren ze hun projecten in verschillende tentoonstellingen en publicaties.