Archief Interpretaties
Het Nieuwe Instituut beheert een van de grootste architectuurarchieven ter wereld. Net als ieder ander archief komt dit Rijksarchief voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw pas werkelijk tot leven wanneer het bewaarde materiaal wordt onderzocht, geïnterpreteerd en met het publiek gedeeld. Zo kunnen nieuwe ideeën ontstaan en nieuwe verhalen worden verteld. Sinds 2014 betrekt Het Nieuwe Instituut ontwerpers, kunstenaars en onderzoekers bij de ontsluiting van de eigen collectie - bijvoorbeeld via opdrachten in de reeks 'Nieuwe Archiefinterpretaties' - en verleidt het hen ook om de rol van een archief in hun werk aan de orde te stellen. De afgelopen vier jaar heeft dat tot enkele opmerkelijke projecten geleid die binnen en buiten Nederland te zien waren, maar niet in het instituut zelf, waar de betekenis van het archief centraal staat. 'Archief Interpretaties 'biedt de perfecte context om vier uiteenlopende projecten nu thuis te brengen.
8 september 2017 10:00 - 11 februari 2018 17:00
Nieuwe archiefinterpretaties
Onder de noemer 'Nieuwe archiefinterpretaties' is Het Nieuwe Instituut in 2014 begonnen aan een serie opdrachten aan kunstenaars, ontwerpers en onderzoekers onder begeleiding van Annet Dekker om na te denken over de invloed en impact van het digitale archief ten opzichte van haar analoge voorloper het papieren archief.
What Remains What Remains is een onderzoek in de vorm van een spel. Amber Griffiths, Dave Griffiths, Arnaud Guillon, Aymeric Mansoux en Marloes de Valk verkennen enerzijds de invloed van technologie en media op ons zelfbeeld, en anderzijds de grootste uitdaging voor de hedendaagse mensheid: de opwarming van de aarde. Het spel is gesitueerd in 1986 en gebruikt het originele Nintendo Entertainment System (NES), Nintendo Famicom-spelcomputers en oude cartridges. Op dat moment hadden we volgens de makers onze levensstijl al drastisch kunnen veranderen, maar gebeurde dat niet. De klimaatkwestie speelde geen rol in de publieke opinie. Het spel stimuleert bij de deelnemers een kritische houding tegenover het idee van autoriteiten en media.
Dark Archives Erica Scourti concentreerde zich in haar project Dark Archives op de massale opslag en classificatie van persoonlijke data via sociale medianetwerken. Wat doen de commerciële platforms bijvoorbeeld met de online beeldarchieven die zij beheren? Scourti plaatste voor dit project haar complete persoonlijke media-archief op Google en vroeg vijf schrijvers om zoektermen te definiëren. Met behulp van deze zoektermen en de speciale archief app Magisto werden video's en slideshows gegenereerd, die vervolgens online zijn gedeeld. In het vervolg van haar project reflecteert Scourti op de automatisering van het archiveren, maar bijvoorbeeld ook op de consequenties van deze archieven voor de gebruiker.
Design Diorama
Studio Makkink & Bey
Voor de London Design Biennale 2016 koos Studio Makkink & Bey een uiterst persoonlijk archief als uitgangspunt voor hun project Design Diorama: The Archive as a Utopic Environment. De installatie vertaalt het internationale netwerk van Studio Makkink & Bey in een driedimensionale blauwdruk van hun woonkamer: een replica van hun eigen collectie. De installatie verwijst impliciet naar de woon- en werkomgeving van iedere ontwerper; een omgeving die net als voor Makkink & Bey gelijktijdig fungeert als een persoonlijk archief van objecten van voormalige studiomedewerkers, stagiairs, ontwerpers, kunstenaars, architecten en eigen werk. Gepaard met de installatie is een online omgeving ontwikkeld die het internationale designnetwerk van Studio Makkink & Bey vertaalt in een digitaal archief: www.designdiorama.com
Studio Rotor: Deconstruction
Rotor
In het gebouw van het voormalige Ministerie van Sociale Zaken - een ontwerp van architect Herman Hertzberger - organiseerde de Brusselse Rotor (Lionel Devlieger en Maarten Gielen) in 2017 in het kader van hun rol als Visiting Professors een workshop met architectuurstudenten van de TU Delft, ondersteund door het Jaap Bakema Study Centre. In de aanloop naar gedeeltelijke sloop en herontwikkeling van het gebouw onderzochten de studenten het Hertzberger archief bij Het Nieuwe Instituut, bezochten ze de locatie en ontwikkelden ze radicale voorstellen voor hergebruik van bouwelementen. De resultaten werden als de uitkomst van een archeologische missie tijdelijk tentoongesteld in de publieke hal van het ministerie.
Archive Rath & Doodeheefver
Lernert & Sander
Het kunstenaarsduo Lernert & Sander gebruikte de historische collectie van behangfabrikant Rath & Doodeheefver in een ruimtelijke installatie en een performance tijdens de Salone del Mobile in Milaan (2014). Hun project was naast een eerbetoon aan de rijke collectie (waarvoor architecten als H.P. Berlage ontwerpen maakten) ook een signaal aan de designwereld om na te denken over het behoud van belangrijke vormgevingsarchieven. De nalatenschap van Rath & Doodeheefver wordt momenteel beheerd door AkzoNobel.
Archief Interpretaties in Gallery 2 toont een videoregistratie van deze performance.