Tafelsessies DISH 2015
DISH2015, de internationale conferentie over digitale strategieën voor cultureel erfgoed, staat in het teken van Money and Power. Het Nieuwe Instituut draagt door middel van twee tafelsessies bij aan het inhoudelijk programma.
9 november 2015
Online dossiers, storytelling en content marketing
Pepijn Lemmens en Cathy Brickwood
Maandag 7 december, Tafel 5, 14:30 - 14:55, 15:00 - 15:25, 16:00 - 16:25 en 16:30 - 16:55
In deze sessie zal worden ingegaan op de mogelijkheden van online dossiers voor storytelling en content marketing binnen culturele instellingen. Culturele instellingen hebben een gigantische hoeveelheid inhoud beschikbaar en worden er steeds beter in deze via digitale kanalen bij bezoekers te krijgen. Toch is het simpelweg online zetten van inhoud niet voldoende. Culturele instellingen zullen de inhoud moeten duiden en ordenen om het publiek goed te kunnen bereiken: door het leggen van verbanden, scheppen van context, vertellen van verhalen en samenstellen van dossiers. Hoe meer inhoud we publiceren, hoe complexer deze taak wordt. Tagging, taxonomieën en hiërarchie helpen inhoud te structureren, maar creëren in zichzelf nog geen betekenisvolle verhalen of relevante context. Hoe maken we narratieve structuren die waarde hebben voor ons publiek en een basis kunnen vormen voor content marketing?
Bij Het Nieuwe Instituut experimenteren we met zogenaamde webmagazines: projectgerelateerde subsites met hun eigen visuele identiteit, structuur en URL. Deze online dossiers maken het mogelijk onze rijke content in een bredere context te tonen. Een project bestaat doorgaans uit een tentoonstelling, lezingen, debatten, interviews, collectiestukken, longreads, etc. Webmagazines bieden de mogelijkheid het verhaal van het project te vertellen zonder bezoekers te overweldigen met ongeordende tag-pagina's, content-lijsten en andere database-gegenereerde content.
Het archief: van herinneringen aan het verleden tot voorspellingen over de toekomst
Annet Dekker
Maandag 7 december, Tafel 1, 14:30 - 14:55, 15:00 - 15:25, 16:00 - 16:25 en 16:30 - 16:55
In deze sessie wordt een aantal problemen en kansen die het gevolg zijn van digitale archieven onderzocht. De nadruk ligt op het onderzoeken van de onzichtbare lagen van digitale archieven door ze als systemen te behandelen, en door diverse in opdracht vervaardigde kunstwerken te presenteren die zich bezighouden met de ideeën rondom het digitaal archiveren. Het doel van deze kunstenaars, of archiefdenkers, is niet het inrichten van een nieuw archief of het analyseren van de inhoud ervan, maar het archief te zien als iets wat voortdurend in beweging is: iets wat grotendeels onzichtbaar en tegelijkertijd monumentaal, verborgen en doordringend is.
Zulke praktijk-gedreven benaderingen van het digitaal archiveren zijn van cruciaal belang, omdat de karakteristieken van de digitale vraag een heroverweging vergen van de materiële waarde van (digitale) documenten, die niet alleen naar het verleden verwijzen, maar zich bijvoorbeeld ook door optimaliserende en voorspellende algoritmes op het heden en de toekomst richten. Tijdens dit proces houdt het onderzoek zich bezig met de invloed van de 'transparantie-mantra' op de autoritaire positie van musea en hun archieven.
De presentatie en discussie, onder leiding van Annet Dekker (onafhankelijk onderzoeker, curator en schrijver), zal zich bewegen van praktische zaken betreffende digitale archieven naar speculatieve gedachten over 'born-digital'-archieven. Tot de vragen die aan de orde zullen komen behoren onder meer: Wat zijn de gevolgen voor de inhoud van het archief als fysieke collecties worden gedigitaliseerd? In welke mate fungeert een digitaal archief anders? Zullen de verbanden tussen de werken en de documenten in het archief duidelijker worden? En zal het inzicht in heden en verleden erdoor worden bevorderd? Met andere woorden: kunnen we (meer) van het digitale archief leren? Hoe kunnen we over de inhoud van archieven nadenken als die inhoud door machines voor andere machines wordt gemaakt? Hoe verandert de transformatie van het archief in een computergestuurd, genetwerkt instrument de manier waarop archieven worden beheerd, ervaren en in stand gehouden? Hoe kunnen kunstenaars en archivarissen, door zich praktisch met het digitale archief bezig te houden, gesloten technische systemen zoals het archief op speelse wijze ondervragen, omver gooien of openbreken, om nieuwe kennis voort te brengen over de sociale en culturele waarden van die systemen?