Re_Making
Zondag 19 juni opent de tentoonstelling Re_making in Foundation B.a.d., over merkwaardige en vergeten praktijken van fotografie en film. Onderdeel van deze raamexpositie is het project Retake, van Brittany Brighouse, Janou Munnik en Eelco Roelsma, digitaliseerders van Het Nieuwe Instituut. _Retake _toont de onverwachte en kleurrijke uitkomsten, de 'happy accidents' van het digitaliseringsproces.
16 juni 2022
Het Nieuwe Instituut beheert een archief van zo'n vier miljoen documenten. Tijdens het fotograferen en digitaliseren van deze Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw, ontstaan er incidenteel 'happy accidents'. Denk aan scans die voortkomen uit overbelichting, glitches, beweging tijdens het scannen, moirévorming of te grote bestanden. Het levert beelden op die niet bruikbaar zijn voor onderzoek, maar die wel de complexiteit tonen van het omzetten van analoog archiefmateriaal naar een digitaal bestand.
Retake toont enkele van deze onverwachte en kleurrijke uitkomsten van het digitaliseringsproces. Bezit een digitaal bestand nog een zekere vorm van fysieke materialiteit? Wat gebeurt er als het digitale opnieuw analoog wordt gemaakt? De resultaten illustreren het proces van het opnieuw verbeelden van materiële objecten binnen het digitale domein.
Glitch. Retake, een project van Brittany Brighouse, Janou Munnik en Eelco Roelsma.
1 of 5
Raamexpositie Re_Making
Naast het project _Retake _toont de expositie bijdragen van Peter Domankiewicz Carpenter, Jo Gane en Carolin Lange. Alle zes deelnemers zijn gespecialiseerd in het werken met archiefmateriaal. De stukken tonen vreemde en vergeten praktijken van fotografie en film, de zijpaden van kleurenfotografie, vergissingen in de wetenschap en fouten tijdens het digitaliseren. De raamexpositie, te zien tot 31 juli, is dag en nacht zichtbaar en beslaat 19 ramen.
Foundation B.a.d.
Foundation B.a.d. is een kunstenaarsinitiatief in Rotterdam, sinds 1991 gevestigd in een voormalige meisjesschool, De Wiekslag, van architecten Kuiper, Gouwetor & De Ranitz (1955).