Succesvol Tijdelijk Modemuseum trekt ruim 130.000 bezoekers
Het succesvolle Tijdelijk Modemuseum, een project van Het Nieuwe Instituut voor architectuur, design en digitale cultuur in Rotterdam, heeft de poorten voorgoed gesloten. In nog geen acht maanden tijd trok het tentoonstellingsprogramma ruim 130.000 bezoekers die er de mode in al haar facetten kwamen bekijken, maar tegelijkertijd ook zelf konden maken, ruilen, kopen en ervaren. De reacties van de nationale en internationale bezoekers, alsmede de pers, waren zeer positief.
26 mei 2016
Het Nieuwe Instituut komt voort uit Premsela, Platform voor Design en Mode, Het Virtueel Platform en het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). Het instituut organiseert onder meer tentoonstellings- en activiteitenprogramma's in de disciplines architectuur, design en digitale cultuur. Na eerdere succesvolle tentoonstellingen over bijvoorbeeld architect Herman Hertzberger, Biodesign en Schaarste was het ditmaal de ambitie om het voormalige gebouw van het NAi om te vormen tot een nieuw (mode)museum. Hierbij zouden verschillende facetten van de mode aan bod komen: van verleiding tot kritiek. De mode wordt weliswaar door verschillende musea gecollectioneerd en gepresenteerd, maar telkens komt slechts een enkel aspect aan de orde en zelden wordt het onderlinge verband zichtbaar gemaakt.
Het Nieuwe Instituut heeft met het Tijdelijk Modemuseum willen aantonen wat mode vandaag de dag betekent voor ontwerpers, maar vooral ook voor gebruikers. Het Tijdelijk Modemuseum heeft bewezen dat er veel belangstelling is voor een (mode)museum waar het accent niet alleen ligt op kijken, maar waar ook de kritische en interactieve facetten van de mode kunnen worden beleefd. Opvallend is in dit opzicht de bijdrage van meer dan 150 vrijwilligers aan het tijdelijke museum, waarmee bezoekers letterlijk het gesprek aan konden gaan.
Het Tijdelijk Modemuseum in de pers
Het Nieuwe Instituut in Rotterdam confronts us with a fundamental question: what is contemporary fashion and whom does it really serve? Het Nieuwe Instituut in Rotterdam has decided not to cut corners. It hasn't concentrated on vanity and products, but on fundamental and relevant questions. The Museum involves us in a debate as well as forces us to reflect or even try on and buy - but there's always an implied, hidden meaning in it.' Design Alive, 8 april 2016 over het Tijdelijk Modemuseum
'It's ingenious and inspiring. It's green and creative.' Huffington Post, 6 maart 2016 over tentoonstelling Hacked
'Exclusive fashion made inclusive. The way it should be and poignantly in line with fashion's current digital evolution.' Huffington Post, 16 maart 2016
'Maar mode is natuurlijk niet alleen bijzondere kleding en ontwerptraditie. Het is ook een industrie, een taal, een houding. Het zijn aspecten die niet vaak aan bod komen in musea, maar in Het Nieuwe Instituut komen ze uitgebreid aan de orde.' NRC Handelsblad, 24 september 2015 over het Tijdelijk Modemuseum
'Beumers hartstocht en enthousiasme voor het modevak zijn terug te zien in de wijze waarop hij aandacht vraagt voor een rijk aanbod van verleidelijke collecties en de kritische bevindingen daaromheen.' Metropolis M, 4 januari 2016 over het Tijdelijk Modemuseum
---
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Ester Martens, medewerker Marketing, Communicatie en Commercie Het Nieuwe Instituut, via e.martens@hetnieuweinstituut.nl of 010-4401268.
Zie ook het webmagazine Tijdelijk Modemuseum