Nieuwe Instituut presenteert Ma Yansong. Architectuur en emotie
Een meeslepende expositie die het visionaire werk van Ma Yansong en MAD Architects viert.
12 februari 2025
-
Op 17 mei 2025 opent het Nieuwe Instituut in Rotterdam de tentoonstelling Ma Yansong. Architectuur en emotie — een expositie die de baanbrekende architectonische visie van Ma Yansong verkent.
-
Bezoekers worden uitgenodigd om de relatie tussen mens, natuur en emotie te verkennen aan de hand van dynamische maquettes, betoverende videobeelden en interactieve installaties. De tentoonstelling toont projecten van MAD in China, de Verenigde Staten, Canada, Japan, Italië, Frankrijk en Nederland.
-
De expositie belicht twee decennia aan ontwerpen van het wereldwijd opererende bureau, waaronder nog niet gerealiseerde projecten als het Lucas Museum of Narrative Art, mede-opgericht door Star Wars-bedenker George Lucas.
-
De tentoonstelling valt samen met de opening van Fenix, het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam —waarvoor MAD Architects de blikvanger op het gebouw, de Tornado ontwierp.
Ma Yansong. Architectuur en emotie biedt een ongeëvenaarde verkenning van het werk en de filosofie van de visionaire architect Ma Yansong en het wereldwijd opererende bureau, MAD Architects. Opgericht in 2004 door Ma Yansong en geleid samen met Dang Qun en Yosuke Hayano, heeft MAD Architects de hedendaagse architectuur getransformeerd door diepgaande verbindingen tussen mens, natuur en emotie te creëren.
Met kantoren in Los Angeles, Rome en Beijing blijft MAD de grenzen van de hedendaagse architectuur verleggen door een toekomst vorm te geven waarin design niet louter functioneel is, maar de individuele ervaring versterkt en de zintuigen prikkelt. De tentoonstelling voert je mee langs Ma’s ideeën en werkwijze: van zijn kritiek op modernisme en globalisering tot zijn gedurfde, vloeiende ontwerpen.
Meer dan een presentatie van architectonische projecten, is de tentoonstelling een multisensorische ervaring die de zintuigen en emoties prikkelt door middel van dynamische maquettes, artistieke interpretaties en multimediale installaties. Het slaat een brug tussen MAD’s baanbrekende ontwerpen en de diepgaande emotionele reacties die ze oproepen.
Aric Chen, Algemeen en Artistiek Directeur van het Nieuwe Instituut en curator van de tentoonstelling, zegt: "In een opmerkelijk korte tijd heeft China enkele van de meest invloedrijke en baanbrekende architectonische projecten ter wereld voortgebracht. Ma Yansong en MAD staan hierbij in de voorhoede. We zijn verheugd om zijn eerste museale solotentoonstelling buiten China in meer dan tien jaar te presenteren en zo meer inzicht te bieden in het werk van dit steeds internationaler opererende bureau."
Shanshui
Het werk van Ma wordt vaak als futuristisch omschreven, maar zijn visie is sterk geworteld in traditie, met name in de klassieke Chinese filosofie van shanshui (berg-water), die te vinden is in traditionele Chinese landschapsschilderkunst. Dit concept herinterpreteert stedelijke omgevingen als harmonieuze ruimtes waarin moderne functionaliteit samengaat met een poëtische verbinding met de natuur, en waarin de emotionele band tussen mens en omgeving wordt hersteld.
Een Shanshui City is niet zomaar een ecostad of een tuinstad, maar een innovatieve benadering waarin traditie en moderniteit naadloos samenkomen. Het bevordert balans, vervulling en een diepere relatie tussen mensen, architectuur en de natuurlijke wereld, en weerspiegelt MAD’s toewijding aan het creëren van betekenisvolle, mensgerichte ruimtes.
MAD’s vroege jaren
De tentoonstelling duikt in de vormende jaren van MAD tijdens het transformerende decennium van de vroege jaren 2000 in China, een periode van ongekende economische groei en snelle en maatschappelijke verandering. In die tijd initieerden Ma en MAD de "MAD Dinners", gesprekken met mensen uit verschillende sectoren in de samenleving die bijeenkwamen om de gevolgen van deze nieuwe moderniteit te onderzoeken, en de rol van architectuur daarin te heroverwegen.
Deze uitwisselingen inspireerden tot speculatieve voorstellen, zoals Floating Island, een fantasierijke overkapping van de plek waar ooit het World Trade Center in New York stond. Of de transformatie van het Tiananmenplein in Beijing tot een groen park, en een aquarium ontworpen vanuit het perspectief van een vis. Deze visionaire projecten weerspiegelen MAD’s vroege toewijding aan innovatie, creativiteit en het herdefiniëren van de dialoog tussen de mens, de stad en de omgeving—waarden die nog steeds centraal staan in het werk van het bureau.
Verbondenheid en transformatie
Het recente werk van MAD onderzoekt hoe architectuur mensen, omgevingen en tijd met elkaar kan verbinden. Georganiseerd rond de thema’s ‘Embodied Nature’, ‘Connective Landscapes’ en ‘Layered Futures’, toont de tentoonstelling de toewijding van het bureau om ruimtes te creëren die de individuele beleving versterken, om verstoorde stedelijke structuren te herstellen en een toekomst te bouwen op basis van het verleden.
Projecten zoals het Baiziwan Sociale Woningcomplex in Beijing laten de betrokkenheid van MAD zien bij mensgericht ontwerpen door het creëren van actieve, beloopbare en met elkaar verbonden ruimtes, waarbij de focus ligt op het ontwikkelen van plekken en het bevorderen van gemeenschapsvorming. Quzhou Sports Park, met als anker een stadion met 30.000 zitplaatsen dat naadloos in het landschap is geïntegreerd, herdefinieert sportarchitectuur als land art, waarbij de monumentale schaal wordt gecombineerd met een harmonieuze verbinding met de natuur. In Los Angeles belichaamt het Lucas Museum of Narrative Art de visionaire benadering van MAD op het gebied van biomorfisch ontwerp, narratieve ervaringen en de integratie van duurzaamheid en innovatieve materialen.
De Tornado
Als onderdeel van de tentoonstelling zullen bezoekers meer te weten komen over MAD’s ontwerp voor Fenix, een nieuw museum dat met kunst verhalen vertelt over migratie. Het is de eerste keer dat een Chinees architectenbureau een museumgebouw in Europa ontwerpt. De Tornado is een dubbele, spiraalvormige trap dat bezoekers vanuit het atrium van de voormalige Fenix loods omhoog naar het dak brengt. Daar biedt de constructie uitzicht over de rivier de Maas, de stad Rotterdam en het schiereiland Katendrecht – ooit de eerste Chinatowns van continentaal Europa. Fenix is vanaf 16 mei open voor publiek.
Meer informatie
Ma Yansong. Architectuur en emotie is te zien bij het Nieuwe Instituut van 17 mei tot 21 september.
- Initiatief: Nieuwe Instituut in samenwerking met MAD Architects
- Curatoren: Aric Chen en Tijn van de Wijdeven
- Ruimtelijk ontwerp: Ma Yansong, MAD Architects
- Grafisch ontwerp: Joris Kritis
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Begeleidend beeld is hier beschikbaar.
Contact: Keesje Heldoorn, persvoorlichter, press@nieuweinstituut.nl