Joop Schroën
Elke week vraagt Het Nieuwe Instituut een designer een cover voor de website te maken, als antwoord op de vraag: wat houdt jou nu bezig? Deze week: Joop Schroën.
1 juli 2020
Wat is het verhaal achter jouw webcoverdesign voor Het Nieuwe Instituut online?
"Mijn werk focust op de hoeveelheid popcultuur die we consumeren tijdens deze pandemie, als een vorm van escapisme. Kortetermijnpleziertjes als videogames, junkfood en andere quick fixes worden doorgaans gezien als tijdsverspilling. Maar tijdens een periode van quarantaine en zelfisolatie kunnen deze vormen van escapisme een gevoel van vrijheid geven. Ik geloof dat Johan Huizinga's theorie van de homo ludens (de mens is allereerst en vooral een spelend wezen, red.) relevanter is dan ooit. Mijn beeld laat de andere kant van popcultuur zien. Ik schets een scenario waarin een personage uit een fantasiewereld relaxt na een lange werkdag (vijanden doden) en zichzelf kleine pleziertjes gunt voor een snelle stoot dopamine. Dat is een scenario waarbij we ons allemaal wat kunnen voorstellen."
Hoe verhoudt dit werk zich tot de rest van jouw werk?
"Mijn werk richt zich vaak op de analyse van hedendaagse popcultuur en subculturen. Ik probeer mijn research in een bepaald retrospectief te plaatsen, om zo de vooruitgang of stilstand van cultuur in het algemeen te laten zien. We leven in tijden van nostalgie en retrofuturisme. Dat is iets waar we ons bewust van moeten zijn om progressie te boeken."
Heeft de coronaviruspandemie de manier waarop je werkt veranderd?
"De pandemie creëert zowel kansen als restricties. Maar ik geloof ook dat begrenzingen juist een gevoel van vrijheid kunnen geven. Ik heb het gevoel dat we deze pandemie nodig hadden, als een soort harde reset van onze maatschappij en cultuur. Ik maak een hoop toegepaste kunst en design voor de evenementen- en muziekindustrie. Die industrie lijdt natuurlijk gigantisch onder deze pandemie. Maar ook hier geloof ik dat een harde reset van grote waarde kan zijn. Zo alles bij elkaar is dit voornamelijk een periode van bespiegeling geweest voor mij."
De in Den Haag gevestigde kunstenaar en grafisch ontwerper Joop Schroën studeerde in 2018 af van de Koninklijke Academie Beeldende Kunsten, Den haag. Hij richt met zijn werk de aandacht op internet, sub- en popcultuur. Hierbij gebruikt hij verschillende media, zoals grafisch ontwerp, animatie, sculptuur & geluid. Vaak toont hij een bepaald gedrag binnen deze culturen als een vorm van digitale antropologie. In zijn huidige loopbaan werkt hij als grafisch ontwerper of sound designer vaak samen met andere kunstenaars. Ook is hij werkzaam als VJ bij elektronische muziek evenementen. In zijn toegepaste werk is atmosfeer van uiterst belang. Een bepaalde emotie en oergevoel uitlokken is voor hem essentieel om verhalen te vertellen. Eerst komt het gevoel, dan de content, om het vervolgens in context te plaatsen.