Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

Het Nieuwe Instituut opent tentoonstelling over ideologie, ontwerp en actuele invloed van Walt Disney

Op 4 september 2021 opent in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam De architectuur van een wondere wereld. Hele generaties zijn sinds de eerste avondvullende tekenfilm Sneeuwwitje en de zeven dwergen (1937) en de opening van het eerste Disneyland-park in 1955 opgegroeid met de normen, waarden en rolmodellen van Disneyverhalen. De verbeelding van Disney, volgens hemzelf 'het model van waaruit de werkelijkheid wordt gecreëerd', dringt met de opkomst van streamingdienst Disney+ nog gemakkelijker door tot in de woonkamer. Maar wat mogen kijkers en bezoekers in die geënsceneerde werkelijkheid zien - en belangrijker: wat zien we op het eerste oog juist niet? Hoe beïnvloedt Disney ons zelfbeeld en het beeld dat wij hebben van onze omgeving en andere mensen? Met de tentoonstelling De architectuur van een wondere wereld onderzoekt curator Saskia van Stein de actuele maatschappelijke en culturele impact van Walt Disney.

10 maart 2021

Pilvi Takala, 'Real Snow White', 2009 (still), courtesy of Carlos/Ishikawa, Stigter Van Doesburg and Helsinki Contemporary.

Complexiteit van een tovernaarsleerling

Disneys personages en fantasiewerelden bieden een vlucht uit de werkelijkheid, maar achter de ogenschijnlijk onschuldige wereld van films, producten, streamingdiensten en pretparken schuilt een zorgvuldig uitgedacht ontwerp. In dat design weerklinkt onvermijdelijk het wereldbeeld van de maker, met de beperkingen, blinde vlekken en racistische en seksistische stereotypen die er deel van uitmaken. In de tentoonstelling is werk te zien van kunstenaars en vormgevers die zich voor hun eigen praktijk lieten inspireren door Disney. Ook wordt er gekeken naar de invloed van Disneys architectuur op het ontwerp van de 'echte' gebouwde omgeving. Een geconstrueerde wereld waarbij zelfs het persoonlijke imago van Walt zorgvuldig werd opgebouwd en onderhouden. Juist in die voortdurende wisselwerking tussen Disney en de buitenwereld komt de complexiteit van de tovenaarsleerling en 'vader van de middenklasse' naar voren.

Persijn Broersen & Margit Lukács, ‘Mastering Bambi’, full-HD video, 2010. Courtesy Akinci.

Weerspiegeling en ontregeling van een sprookjesgevoel

De tentoonstelling biedt bezoekers met een scenografie van Frédérique Albert-Bordenave en een grafische identiteit door Irene Stracuzzi een ervaring die een sprookjesgevoel tegelijkertijd weerspiegelt en ontregelt. Er is in de tentoonstelling werk te zien van kunstenaars, ontwerpers en denkers als Bas van Beek, Carlos Diniz, Benjamin Earl, Pete Fung, Oskar Johanson, Clara Lezla, Margit Lukács & Persijn Broersen, Lara Schrijver, Ghita Skali, Helmut Smits, Studio Ossidiana, Pilvi Takala, Simon Wald-Lasowski en Kem Weber.

Clara Lezla, ‘Hypnosis of the Stolen Painting’, video, 2020 (still).

Noot voor de redactie

Het bijgesloten beeldmateriaal kan vrij worden gepubliceerd, onder vermelding van de juiste toeschrijving. Voor aanvullende informatie, beeldmateriaal of interviewverzoeken neemt u contact op met het press office van de afdeling Marketing & Communicatie, via press@hetnieuweinstituut.nl.

Pers-afbeelding 1

Credits: Pilvi Takala, 'Real Snow White', 2009 (still), courtesy of Carlos/Ishikawa, Stigter Van Doesburg and Helsinki Contemporary. Download Afbeelding

Pers-afbeelding 2

Credits: Persijn Broersen & Margit Lukács, ‘Mastering Bambi’, full-HD video, 2010. Courtesy Akinci. Download Afbeelding

Pers-afbeelding 3

Credits: Clara Lezla, ‘Hypnosis of the Stolen Painting’, video, 2020 (still). Download Afbeelding

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.