Nieuwe Instituut
Nieuwe Instituut

Huis Sonneveld

De Nieuwe Tuin volgens Maxim Lambers

De groene buitenruimte rond Het Nieuwe Instituut verandert met de herinrichting van het Museumpark ingrijpend. Het instituut nodigt een aantal kunstenaars uit om te reageren op het ecologische herstel van De Nieuwe Tuin en op de relaties tussen het groen en de bewoners en bezoekers van de tuin. Fotograaf en filmmaker Maxim Lambers verzorgt de tweede werkopdracht met een serie beelden van de najaarslucht boven De Nieuwe Tuin.

22 november 2022

Maxim Lambers, De lucht boven De Nieuwe Tuin in oktober, 2022.

Op het eerste gezicht is De Nieuwe Tuin niet 'mooi', in elk geval niet in conventionele zin. Maar waarom zou een buitenruimte eigenlijk mooi moeten zijn? En voor wie: voor de mensen die er af en toe doorheen lopen? Maxim Lambers heeft voor het project gesproken met kunstenaar Frank Bruggeman, die verantwoordelijk was voor het ontwerp van de tuin zoals die er in de periode 2015-2021 uitzag. Ze hebben het gehad over de tegenstrijdige schoonheid van De Nieuwe Tuin. De tuin was bedoeld als een grootstedelijke plek die volgens ecologische principes zou worden ingericht. Het moest een geschikt leefgebied zijn voor Rotterdamse flora en fauna, met ruimte voor verwildering. Een geslaagd, of 'mooi,' tuinontwerp draait dan niet zozeer om de esthetische verwachtingen van menselijke gebruikers of bezoekers. Het gaat om de ecologische, anders-dan-menselijke behoeften. Die tweedeling vertaalde Lambers in de loop van de maand oktober naar een serie foto's van de lucht boven de tuin. De fotograaf ziet de herfstige wolkenluchten als metafoor voor de onzichtbare schoonheid van een ecologisch verantwoorde tuin, omdat die ook voortdurend een andere vorm aannemen en zich niets aantrekken van mensenblikken.

Het onbevooroordeeld ervaren van de najaarsluchten boven De Nieuwe Tuin past in Maxim Lambers' (@maxim.lambers) benadering van zijn fotografie en cinematografie als 'fenomenologische oefeningen'. Hij maakt van een foto- of filmlocatie als de tuin een waarnemingsarena waarbinnen de voor de hand liggende historische (of in dit geval menselijk-esthetische) context geen rol meer speelt. Lambers studeerde film en fotografie aan de Bredase Academie St. Joost en volgde een minor film aan de KASK in Gent. Een videowerk dat hij tijdens de coronapandemie maakte werd getoond op Big Art 2022. Op Lambers' website is meer informatie te vinden.

Nieuwsbrief

Ontvang als eerste uitnodigingen voor onze events en blijf op de hoogte van komende tentoonstellingen.