Collages en zeefdrukken van Gerard van Zeijl
Het Nieuwe Instituut heeft onlangs het archief van Gerard van Zeijl (1940-2017) verworven, voormalig docent en hoogleraar aan de TU Eindhoven. Naast documentatie van zijn onderwijs- en ontwerppraktijk, bevat het archief ook vrij werk, waaronder een aantal verrassende collages en zeefdrukken uit de periode 1963-1978.
28 november 2017
G. van Zeijl. Collage. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-7
G. van Zeijl. Collage. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-1
G. van Zeijl. Collage. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-10
G. van Zeijl. Collage. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-2
G. van Zeijl. Collage. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-6
G. van Zeijl. Collage. Collection Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-12
G. van Zeijl. Collage. Collection Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-11
G. van Zeijl. Collage. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-18
G. van Zeijl. Collage. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-19
G. van Zeijl. Collage. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t2-3
Van Zeijl is 35 jaar werkzaam geweest aan de TU Eindhoven. Eerst als universitair docent, later als hoogleraar Architectuurgeschiedenis- en theorie. Van Zeijl kreeg tevens de verantwoordelijkheid om de Faculteit Bouwkunde van de TU/e onder meer met promotie-onderzoeken van een duidelijker profiel te voorzien. De 'Eindhovense School' is mede door Van Zeijl een begrip geworden.
Rationele grondslag
Het beleid in de beginjaren van de opleiding vormde een reactie op het milieu van de bouwkundefaculteit van de TU Delft, dat te artistiek en elitair werd bevonden. In Eindhoven zou het onderwijs gestoeld worden op een rationele grondslag. Deze stringente opvatting werd al snel weer verlaten. Op architectuurgebied ontstond een evenwicht tussen een artistieke aanpak en een reflectief bewustzijn.
Er werd een grote behoefte gevoeld om nieuwe perspectieven te verkennen. Van Zeijl: /"Zo zette men zich duidelijk af tegen het zogeheten Nieuwe Bouwen. Dat was enkel nog bouwen om het bouwen zelf en cultureel volledig uitgehold. Alles uit het verleden werd daarbij afgewezen. In Eindhoven vond een heroriëntatie op het vakgebied plaats en werd de historische achtergrond van de architectuur in ogenschouw genomen, zowel de technische als de culturele aspecten daarvan./"
Docent
Als docent vond Van Zeijl het belangrijk om de ontwerpcultuur kritisch met beelden te 'bestoken', hij probeerde bij studenten een experimenteel en vrij denken te ontwikkelen. Van Zeijl confronteerde ze met hun eigen fascinaties, maar ook met de maatschappelijke verantwoordelijkheid van hun werk als architect. Hij wilde 'verleiden tot een onderzoeksattitude', dat binnen de faculteit 'onderzoekend ontwerpen' is gaan heten.
G. van Zeijl. Zeefdruk. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t3-1
G. van Zeijl. Zeefdruk. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t3-2
G. van Zeijl. Zeefdruk. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t3-3
G. van Zeijl. Zeefdruk. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t3-4
G. van Zeijl. Zeefdruk. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t3-5
G. van Zeijl. Zeefdruk. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t3-6
G. van Zeijl. Zeefdruk. Collectie Het Nieuwe Instituut, ZEIJ t3-7
Tekst gebaseerd op een artikel op de website van de TU/e en op de toelichting bij het aanbieden van het archief, geschreven door M. van Stralen, secretaris van de adviescommissie voor het behoud van het archief van Gerard van Zeijl.