Austin Redman
Nu door Covid-19 de fysieke locatie van Het Nieuwe Instituut niet langer het brandpunt van activiteiten kan zijn, ligt de nadruk op de online omgeving. Iedere week maakt een andere ontwerper de webcover voor het Online webmagazine naar aanleiding van de vraag: Wat houd je nú bezig? Deze week: drie vragen aan Austin Redman.
23 april 2020
Wat is het verhaal achter jouw webcoverdesign voor Het Nieuwe Instituut Online?
Het figuur dat je ziet is een stuk uit de serie schaakstukken die ik ontwerp. Ze zijn gemaakt van reconstructies van Warhammer-miniaturen. Samen met kunstenaar Octave Rimbert-Rivière heb ik daar 3D-objecten om te printen van gemaakt, zodat je ermee kunt schaken. Dit is het beeld van de koning in een setting die een 'born ready'-attitude moet uitstralen, een beetje gung-ho.
Hoe verhoudt dit stuk zich tot jouw andere werk?
Ik ben veel bezig met wijzigingen en aanpassingen die niet bijdragen aan de optimalisatie van een praktische functie. In dit geval betekent het gebruik van alternatieve stukken niet dat er iets verandert aan de manier van spelen, omdat de logica van schaken zich binnen op zichzelf staande grenzen afspeelt. Alleen het knutselwerk dat in het maken van de stukken zit, voegt een extra persoonlijke investering aan het spelen toe.
De laatste tijd schaakte ik veel op een bord waarvan een hoop stukken missen, dus heb ik in plaats daarvan stukjes papier met letters die aangeven om welk stuk het gaat gebruikt. Het spel duurt zo heel lang. Doordat je geen fysiek object hebt om je zetten aan te koppelen, heb je meer denkstappen nodig voor je strategie. Die stukjes papier waren eigenlijk al een goedkope aanpassing. Octave slaapt letterlijk boven een 3D-printer, dus het idee om de aanpassing te vertalen naar ruimtelijke objecten was gewoon een logische volgende stap.
Ik denk niet per se dat deze logica een indicatie is voor de rest van mijn werk. Het is eigenlijk een vrij standaard 'design als oplossing voor een probleem'-manier als uitgangspunt voor het maken van een nieuw ontwerp. Het gebruik van een abstracte vorm van de Warhammer-modellen houdt over het algemeen denk ik meer verband met mijn werkwijze.
Verandert de coronapandemie iets aan de manier waarop jij werkt?
Ik voel een enorme behoefte om het luchtig te houden, met dingen die een lage impact hebben op mijn zenuwstelsel, zeker nu werk en privé zich allemaal in dezelfde ruimte afspelen. K.I.S.S. (keep it simple, stupid): dat is gewoon ijzersterke feng shui.
De van oorsprong uit Los Angeles afkomstige grafisch ontwerper Austin Redman verhuisde in 2017 naar Nederland om een MA van Werkplaats Typografie in Arnhem te volgen. Hij woont en werkt nu in Amsterdam. Voor zijn opdrachten, meestal in de culturele sector, werkt hij vaak samen met andere kunstenaars of ontwerpers. Hij omschrijft zijn praktijk als het manoeuvreren tussen verschillende, over het algemeen nogal uiteenlopende denksystemen, die hij in zijn werk probeert samen te laten vallen. Aan de hand van dit vlechtwerk of weefsel van tekens die oorspronkelijk niet met elkaar verbonden waren, geeft hij met zijn ontwerpen een aanzet voor alternatieve inzichten.
Octave Rimbert-Rivière studeerde aan de ENSBA in Lyon en nam onlangs deel aan de Dirty Art Department, een programma van het Sandberg Instituut in Amsterdam. Zijn werk verwijst naar verschillende bronnen en verbindt deze zonder hiërarchie: van kunstgeschiedenis tot populaire cultuur, en van ambachtelijke technieken tot industriële massaproductie. De resultaten staan typisch ergens tussen het humoristische en het unheimliche in. Hij heeft veel geëxposeerd in internationale galeries.