Art on Display 1949-69
Het tentoonstellen van kunst | De kunst van het tentoonstellen
Met Carlo Scarpa, Franco Albini en Franca Helg, Lina Bo Bardi, Aldo van Eyck en Alison en Peter Smithson
25 september 2020
Als bezoeker ben je je vaak niet bewust van de manier waaróp een kunstwerk wordt getoond. Art on Display 1949-69 stelt juist de wijze van presenteren centraal en laat aan de hand van zes iconische voorbeelden zien hoe de presentatie onderdeel vormt van de beleving. Zes vooruitstrevende, naoorlogse tentoonstellingsontwerpen - van architecten Carlo Scarpa, Franco Albini en Franca Helg, Lina Bo Bardi, Aldo van Eyck en Alison en Peter Smithson - maken expliciet hoe de relatie tussen kunst en toeschouwer per keer is vormgegeven. Door middel van 1:1 reconstructies zijn deze architectonische benaderingen opnieuw ruimtelijk te ervaren.
_''Curators Penelope Curtis and Dirk van den Heuvel want to show that exhibition design, particularly by architects, was more radical in the midcentury than it is today. By placing artworks in non-traditional contexts - examples include paintings without frames and sculptures on the floor - these architects were trying to democratise art for a postwar audience.'' _
Dezeen, Amy Frearson 12 November 2019
Samenwerking met Calouste Gulbenkian Museum
De tentoonstelling Art on Display 1949-69 is het resultaat van een unieke samenwerking tussen het Calouste Gulbenkian Museum in Lissabon, Het Nieuwe Instituut en het Jaap Bakema Study Centre. Art on Display 1949-69 omvat, behalve een tentoonstelling van zes historische tentoonstellingsmodellen en tientallen kunstwerken, ook een webmagazine, een (online) publieksprogramma en een catalogus. Anders dan gebruikelijk voor een reizende tentoonstelling, heeft het project zowel in Lissabon als in Rotterdam een geheel eigen gedaante gekregen; in Rotterdam vormgegeven door architect Jo Taillieu.
Penelope Curtis, voormalig directeur van Tate Britain en huidig directeur van het Gulbenkian Museum in Lissabon en Dirk van den Heuvel, hoofd van het Jaap Bakema Study Center bij Het Nieuwe Instituut stelden de tentoonstelling samen.
Kunstwerken
De tientallen schilderijen en beeldhouwwerken die in de reconstructies worden getoond, zijn afkomstig uit collecties van het Calouste Gulbenkian Museum in Lissabon. Niet eerder zijn stukken uit deze collectie getoond in Nederland. Er is werk te zien uit de privécollectie van de Brits-Armeense zakenman en filantroop Calouste Sarkis Gulbenkian uit de 18de en 19de eeuw, en uit de Moderne Collectie, met werk van moderne Portugese en Britse kunstenaars, zoals Maria Helena Vieira da Silva, Terry Frost en John Hoyland.
1:1
Het Nieuwe Instituut heeft sinds de oprichting in 2013 geëxperimenteerd met steeds andere tentoonstellingsmodellen. Art on Display 1949-69 maakt deel uit van een serie tentoonstellingen bestaande uit 1:1 modellen die reflecteren op het tentoonstellingsontwerp zelf en ingaan op de bemiddeling tussen kunst, ontwerp en bezoeker. Eerdere voorbeelden zijn onder andere 1:1 Sets for Erwin Olaf, 1:1 Stijlkamers, Tijdelijk Modemuseum en Neuhaus. Bij de tentoonstelling komt een kleine expositie met foto's van Johannes Schwartz van deze 1:1 reconstructies.
Meer informatie is te vinden op art-on-display.hetnieuweinstituut.nl
Noot voor de redactie
- Preview rondleidingen voor pers zijn op individuele aanvraag mogelijk op 1 en 2 oktober.
- Het openingsprogramma op 3 oktober zal bestaan uit een dagvullend programma met een aantal intieme salons die online of op locatie kunnen worden bijgewoond. In de salons wordt een keur aan gasten ontvangen waarmee het gesprek over onder meer tentoonstellingsontwerp wordt gevoerd. Daarnaast kan de tentoonstelling in kleine groepjes worden bezocht.
- Persbeeld kunt u hier downloaden.
- Neem voor meer informatie, vragen of het boeken van een preview rondleiding, contact op met: Eveline Mulckhuyse, e.mulckhuyse@hetnieuweinstituut.nl, 06 - 26 67 12 15 of Christiane Bosman, c.bosman@hetnieuweinstituut.nl, 06 - 24 11 04 19