Architectuur en interieur. Het verlangen naar Stijl
22 mei 2017
De architectuur en meubels van De Stijl zijn wereldberoemd. Nederlandse architecten en vormgevers als Gerrit Rietveld, Theo van Doesburg, Cornelis van Eesteren en J.J.P. Oud hebben de weg vrijgemaakt voor generaties vernieuwers na hen. Over de wortels van De Stijl is minder bekend. Van 10 juni t/m 17 september tonen Gemeentemuseum Den Haag en Het Nieuwe Instituut, dat 's werelds grootste architectuurcollectie beheert, een overzicht van tekeningen, maquettes en meubelstukken van deze invloedrijke kunstbeweging. Voor het eerst samengebracht bieden de werken verrassende inzichten: dat wat eenduidig of simpel oogt, is dubbelzinnig en complex. En wat nieuw lijkt, blijkt soms al langer te bestaan.
Een nieuwe universele stijl die moet beantwoorden aan een moderne samenleving. Dat is waar de ontwerpers en architecten van De Stijl naar zoeken. Zij zien niet alleen schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur als hun werkterrein, maar ook meubels, kleding, reclame-uitingen, verpakkingen, straten en zelfs hele steden. Zelf verklaren ze hun vernieuwingsdrift in de context van de Eerste Wereldoorlog. Maar in de bouwkunst komen vanaf 1880 al nieuwe opvattingen aan het oppervlak. Staalskeletten, betonconstructies en grote spiegelruiten zijn een belangrijke impuls voor de vooruitstrevende, eigenzinnige en tegendraadse ontwerpen van De Stijl.
De tentoonstelling Architectuur en interieur. Het verlangen naar Stijl combineert tekeningen, maquettes, schilderijen, voorwerpen en meubels van aan De Stijl gelieerde kunstenaars met ontwerptekeningen en ruimtelijke objecten vanaf de late 19e eeuw. Op die manier wordt ontrafeld hoe de leden van De Stijl een radicaal nieuwe vormentaal scheppen, maar ook bestaande technieken, materialen en ideeën toepassen om hun verlangen naar een nieuwe stijl te verwezenlijken.
Nieuwe vormentaal
Aan de hand van de thema's kleur, zuiverheid, ruimte, transparantie en technische innovatie wordt aangetoond dat het nieuwe waarnaar de ontwerpers van de Stijl streven, niet noodzakelijk voortkomt uit nieuwe uitvindingen. Veel zijn al gedaan in de 19e eeuw: het gewapend beton in de gebouwen van H.P. Berlage, de staalconstructies van Brinkman en Van der Vlugt en de doorlopende winkelpuien van architectenbureau Van Gendt. Zo bezien is De Stijl veeleer het eindpunt van een 19e eeuws streven dan een revolutie die door innovaties op gang is gebracht. De ontwerpen zijn radicaal vernieuwend, maar bouwen tegelijk voort op wat al bestaat.
Zo maken technische innovaties en nieuwe materialen het al vanaf de 19e eeuw mogelijk om gevels en constructies 'open' te breken. Meubelontwerper en architect Gerrit Rietveld (1888-1964) gebruikt simpel hout en triplex om zijn vernieuwende vormencombinaties te scheppen. J.J.P. Oud herschikt de functionele onderdelen van een gevel (lateien, ramen en deuren) om heldere en visueel abstracte gevelcomposities te creëren. En kwalificaties als 'zuiverheid' en de door Van Doesburg geïntroduceerde 'machine-esthetiek' zijn ook te herkennen in vroegere sanatorium- en ziekenhuisinterieurs. De tentoonstelling maakt dit laatste inzichtelijk middels een bijzondere bruikleen van Museum Boerhaave: een gynaecologische onderzoeksstoel uit 1875 - 1885.
Maison d'Artiste
Verder is er speciale aandacht voor Maison d'Artiste, een 'Huis voor een kunstenaar' dat door Theo van Doesburg is bedacht aan de keukentafel. Voor Van Doesburg is het zijn droomhuis. Hij kan er schilderen, zijn vrouw Nelly pianospelen en samen kunnen ze gasten ontvangen. De maquette die Van Eesteren en Van Doesburg in 1923 hebben gemaakt, is verloren gegaan. Met steun van de Van Eesteren-Fluck & Lohuizen stichting is het Gemeentemuseum in staat gesteld een reconstructie van het studiemodel te maken. Daarbij is uitgegaan van de foto's uit de archieven van Het Nieuwe Instituut, en van de materialen zoals die door Van Doesburg en Van Eesteren zijn gebruikt.
Het Gemeentemuseum, dat zelf een bijzondere De Stijl-collectie bezit, werkt voor deze tentoonstelling nauw samen met Het Nieuwe Instituut te Rotterdam, het museum voor architectuur, design en digitale cultuur dat de grootste architectuurcollectie ter wereld beheert. Zo zijn uit de archieven van Het Nieuwe Instituut onder meer originele ontwerptekeningen en maquettes van Theo van Doesburg, J.J.P. Oud, Jan Wils, Cornelis van Eesteren, Gerrit Rietveld en Vilmos Huszár te zien.
2017: 100 jaar De Stijl
2017 is het jaar waarin we 100 jaar vormgeving van de toekomst vieren. Directe aanleiding is de oprichting van De Stijl in 1917, met kenmerken die tot op de dag van vandaag in Dutch Design te zien zijn. Om deze mijlpaal te vieren heeft NBTC Holland Marketing, samen met haar partners, 2017 uitgeroepen tot themajaar 'Mondriaan tot Dutch Design'. Het themajaar markeert de introductie van de verhaallijn Mondriaan tot Dutch Design, die bezoekers door heel Nederland naar interessante plekken voert die te maken hebben met werken uit de periode van De Stijl en hedendaags design. Musea, erfgoedlocaties en evenementen in Nederland stellen werk van topdesigners centraal, zetten deuren van ateliers open en eren kunstenaars als Mondriaan, Rietveld, Van der Leck en Van Doesburg.
--
Noot voor de redactie
Voor meer informatie over Architectuur en interieur. Het verlangen naar Stijl of het opvragen van beeldmateriaal: Kim Hoefnagels (Gemeentemuseum Den Haag), 070- 338 1251 of khoefnagels@gemeentemuseum.nl of Justin Klein (Het Nieuwe Instituut), 010-10 440 13 35 of[ j.klein@hetnieuweinstituut.nl](mailto: j.klein@hetnieuweinstituut.nl)
Persbeeld
Pers-afbeelding 1
Credits: Theo van Doesburg, Maison Particulière, hout en perspex, 1923 (reconstructie 1982 door Tjarda Mees), Gemeentemuseum Den Haag Download Afbeelding
Pers-afbeelding 2
Credits: Gerrit Rietveld, Rood-blauwe leunstoel, circa 1918, beukenhout en multiplex 87,5 x 60 x 76 cm. Gemeentemuseum Den Haag Download Afbeelding
Pers-afbeelding 3
Credits: Gerrit Rietveld, buffet, 1919 (uitvoering 1972 door Gerard van de Groenekan), Gemeentemuseum Den Haag Download Afbeelding
Pers-afbeelding 4
Credits: Theo van Doesburg, Ontwerp van de westgevel van Maison Particulière, 1923, Collectie Het Nieuwe Instituut Download Afbeelding
Pers-afbeelding 5
Credits: Theo van Doesburg, Ontwerp van de wand met galerij van de Grote Zaal in de Aubette, 1927, Collectie Het Nieuwe Instituut, gift Van Moorsel. Download Afbeelding
Pers-afbeelding 6
Credits: Cornelis van Eesteren en Theo van Doesburg, Ontwerp van een Universiteitshal te Amsterdam 1923, Collectie Het Nieuwe Instituut Download Afbeelding
Pers-afbeelding 7
Credits: J.C. van Epen, Hoogbouwstudie, 1925, Collectie Het Nieuwe Instituut Download Afbeelding
Pers-afbeelding 8
Credits: Kopie van jongensslaapkamer Villa Arendhoeve van de familie Bruynzeel, kleurontwerp Vilmos Huszár, ontwerp meubels P.J.C. Klaarhamer, 1920, Gemeentemuseum Den Haag Download Afbeelding
Pers-afbeelding 9
Credits: J.J.P. Oud in samenwerking met Theo van Doesburg, woningbouwcomplex Spangen blok I en V, Rotterdam, 1918-1919, Collectie Het Nieuwe Instituut Download Afbeelding
Pers-afbeelding 10
Credits: Jan Wils, Interieur van het Dansinstituut "Gaillard-Jorissen", Den Haag, 1921, Collectie Het Nieuwe Instituut. Download Afbeelding
Pers-afbeelding 11
Credits: Jan Wils, Studie voor een warenhuis, 1920, Collectie Het Nieuwe Instituut. Download Afbeelding
Pers-afbeelding 12
Credits: Theo Van Doesburg, Maquette van Maison d'Artiste, 1923, Collectie Het Nieuwe Instituut, gift Van Moorsel Download Afbeelding
Pers-afbeelding 13
Credits: Theo van Doesburg, glas in lood "Kleine Pastorale", in villa de Karperton, Bergermeer 1917 - 1918, Collectie Het Nieuwe Instituut Download Afbeelding
Pers-afbeelding 14
Credits: Th. van Doesburg. Maison d'Artiste 1923. Collectie Het Nieuwe Instituut Download Afbeelding
Pers-afbeelding 15
Credits: Th. van Doesburg. Ontwerp van de serre van het woonhuis voor Bart de Ligt 1918. Collectie Het Nieuwe Instituut, gift Van Moorsel. Download Afbeelding
Pers-afbeelding 16
Credits: Th. van Doesburg. Ontwerp stadsdeel met tien woontorens voor Cité de Circulation 1929. Collectie Het Nieuwe Instituut, gift Van Moorsel. Download Afbeelding
Pers-afbeelding 17
Credits: C. van Eesteren en Th. van Doesburg Prijsvraagontwerp van een winkelgalerij aan de Laan van Meerdervoort te Den Haag, motto: simultanéité 1924. Collectie Het Nieuwe Instituut. Download Afbeelding
Pers-afbeelding 18
Credits: Adolf Leonard van Gendt, Winkelgalerij Raadhuisstraat 23-54 Amsterdam, 1897, Collectie Het Nieuwe Instituut Download Afbeelding
Pers-afbeelding 19
Credits: J.L.M. Lauweriks, Woonhuis Stein te Göttingen, 1911 – 1914, Collectie Het Nieuwe Instituut Download Afbeelding
Pers-afbeelding 20
Credits: Kopie van jongensslaapkamer Villa Arendhoeve van de familie Bruynzeel, kleurontwerp Vilmos Huszár, ontwerp meubels P.J.C. Klaarhamer, 1920, Gemeentemuseum Den Haag Download Afbeelding
_Architectuur en interieur. Het verlangen naar stijl _wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Den Haag, Van Eesteren-Fluck & Van Lohuizen Stichting en is onderdeel van het themajaar Mondriaan tot Dutch Design.